Advertisement

Annons

"Fel" färger i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Albert K

Aktiv medlem
Hej,

då jag tittar på mina skannade bilder i photoshop så verkar de vara alldeles för röda, nästan som en röd beläggning över hela bilden. Då jag tittar på bilderna i vilket annat program som helst (paint, explorer, imagine, scannerprogrammet, etc...) så ser bilderna helt ok ut. Innan jag upptäckte att det var PS som var problemet försökte jag korrigera bort rödheten genom att korrigera färgnivåerna.

Förrut trodde jag att det hade något med min gamla dåliga scanner att göra, men nu har jag skaffat en ny scanner och problemet kvarstår.

Någon som känner igen det?
Kan/Bör man "kalibrera" PS på något sätt?

Tack för svar!

MVH,
Albert

Senast ändrad:
är det nån färgprofil som spökar kanske?
photoshop visar ju hur det blir med en färgprofil i bilderna, vilket inte andra program gör.

Håller själv just på med experiment i PS vad gäller detta. Det jag kommit fram till hittills är att du får gå in under Visa -> Korrekturinställningar -> BildskärmsRGB och sedan bocka för Korrekturfärger, då visas din bild på skärmen samma som den visas i t.ex. Internet Explorer.

Precis, men i mitt fall. Innan det fixades så visades det verkligen helt upp åt väggarna färger.
Men nu är det löst och behöver inte bekymras mer.

Explorer och färger

Jag tycker inte att man skall ha explorer som en färglikare. Verkar rent ut sagt vansinnigt om jag skall uttrycka mig milt.
Explorer har ingen som helst färgmotor som kan ge rättvisa åt någon som helst bild mer än gif som bygger antingen på web-palett eler på systemfärger. Om du sparar bilder som jpg så visar explolrer dem så som systemet tolkar färgerna ojusterat. Explorer kan ju inte heller ladda upp en okomprimerad bild eller en 16-bitars. Det är ju i dessa format som du skall justera färgbalansen.
PS däremot är kallibreringsbart i en helt annan omfattning (milt uttryckt) och arbetar med profiler (som du kan skapa/ladda ner osv.
Det är helt enkelt så att du valt en tokig profil i PS.
Och, utan att här starta en "VS" - diskussion. Skippa jpg. Det är helt enklet ett skitformat...
OBS! "Korrekturfärger rätt utnyttjat har inget med explorervisningen att göra. Prova att cmyk:a bilden så ser du varför..

Om du vill lägga ut bilden t.ex. här på fotosidan.se och den ska se ut som när du har justerat den i PS så verkar det enda vara att ställa korrekturinställningen på Bildskärms-RGB, i annat fall blir bilden i PS inte densamma i IE. ICC-profiler används för utskrifter och fotolabb/tryckerier.

Du skall bädda in profilen sRGB i din bild.

Image -> Mode -> Convert to profile.

Vad jag har förstått är Explorer version 5 och högre en av få webbläsare som kan färghantera.

Dock hjälper detta föga då bilden betraktas i en okalibrerad bildskärm

Tack alla...
Men som sagt. Problemet är löst och det är frid och fröjd. Allt är kalibrerart och klart.
(Titta lite längre upp i tråden)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar