Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel datum på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Av någon anledning har jag råkat få fel datum i EXIF för en del av mina bilder. Har nog själv råkat ändra datuminställningen i kameran helt enkelt, såvida det inte är nån bugg som visade sig i samband med årsskiftet.

Spelar ingen roll vilket. Datumen är fel för ett gäng bilder. I stället för 2011-01-04 står det i EXIF 2010-02-04.

Hur ändrar jag enklast detta och gör jag det innan jag överför bilderna från minneskortet till hårddisken samt importerar bilderna till Lightroom, eller kan jag lika gärna göra det efteråt?

Ändra i EXIF

Har själv nyligen råkat ut för att behöva ändra datumen och använde då programmen EXIFeditor respektive EXIF Date Changer. Båda fungerar ungefär likadant och jag tror dom båda var gratis. Googla på de båda programmen så hittar du var du kan ladda ner dom.

Har själv nyligen råkat ut för att behöva ändra datumen och använde då programmen EXIFeditor respektive EXIF Date Changer. Båda fungerar ungefär likadant och jag tror dom båda var gratis. Googla på de båda programmen så hittar du var du kan ladda ner dom.

Tack för tipsen men de verkar inte vara riktigt vad jag söker.

Gratisversionen av EXIf Data Changer hanterar inte RAW-filer och EXIFeditor körs via kommandoraden, och det behärskar jag tyvärr inte.

Någon annan som har tips?

FastStone ImageViewer som är gratis fixar det. Gå in under Verktyg/Ändra tidsstämpling. Går att gåra på flera (markerade) bilder samtidigt.

För övrigt ett utmärkt bildvisningsprogram som hanterar dom flesta RAW-formaten.

Finns här: http://www.faststone.org/

//Lars

Lightroom har en funktion för det.

Markera alla bilder som ska ändras, sedan

Metadata>Redigera insamlingstid

Ställer inte det till det? Jag importerar mina bilder till LR så att de läggs i separata mappar för varje datum. Vad händer då om jag därefter börjar ändra datum?

Menar du att du vill kunna ändra datumet i EXIF-datat så att bilderna sedan hamnar i rätt mappar fysiskt? Det tror jag blir väldigt svårt.

Jag hade ändrat EXIF-datat i en av filerna inne i Lightroom och sedan synkat övriga bilder med den ändrade.

Menar du att du vill kunna ändra datumet i EXIF-datat så att bilderna sedan hamnar i rätt mappar fysiskt? Det tror jag blir väldigt svårt.

Jag hade ändrat EXIF-datat i en av filerna inne i Lightroom och sedan synkat övriga bilder med den ändrade.

Min tanke var ju att ändra datumet "på djupet" i EXIF så att bilderna sen vid importen hamnar i rätt mapp. De aktuella dagarna har jag använt två olika kameror parallellt och i och med det tycker jag det vore praktiskt om bilderna från de dagarna hamnar i rätt mapp oavsett vilken kamera jag använt.

Jag kan ju iofs importera bilderna från minneskortet till mappstrukturen utan att använda LR och först därefter importera till LR och sedan ändra EXIF-datat i LR....

Slår det mig....

Jag skulle ha använt Lightroom för att ändra tidsstämpeln.

Sedan skulle jag skapat en ny mapp manuellt för rätt datum och dragit över bilderna dit. Allt innifrån Lightroom. Jag kan inte se att de skulle innebära några problem.

Det skulle väl innebära att alla bilder får exakt samma tidsstämpel? Det är nog inte önskvärt.

Vad man vill göra är att väl att förskjuta tiden med ett och samma värde för samtliga bilder. Lightroom har en funktion för detta. Jag använder den då coh då när jag glömt att ställa om kamerans tid till vinter/sommar-tid.

Jag hade själv samma problem. Missade att ställa om tiden när jag var på semester. Jag använde Lightrooms funktion och den verkar ha fungerat klockrent.

Jag förstår ditt problem med mapparna men kan du inte först importera bilderna till Lightroom (lägg bilderna i en temporär mapp på hårddisken), ändra tiden på dem så att det sparas i Exif. Ta bort dem ur Lightrooms katalog (ta inte bort dem från HDn) och importera dem igen från den temporära mappen och låt Lightroom lägga dem i mappsturkturen på det sätt du brukar.

Det skulle väl innebära att alla bilder får exakt samma tidsstämpel? Det är nog inte önskvärt.

Vad man vill göra är att väl att förskjuta tiden med ett och samma värde för samtliga bilder. Lightroom har en funktion för detta. Jag använder den då coh då när jag glömt att ställa om kamerans tid till vinter/sommar-tid.

Nja, man ska givetvis inte synka bilder som är tagna olika dagar.

Jag uppfattade trådskaparens dilemma som att det enbart handlade om datumet. Om även klockslaget ska vara exakt rätt fungerar givetvis inte synkning.

Jag hade själv samma problem. Missade att ställa om tiden när jag var på semester. Jag använde Lightrooms funktion och den verkar ha fungerat klockrent.

Jag förstår ditt problem med mapparna men kan du inte först importera bilderna till Lightroom (lägg bilderna i en temporär mapp på hårddisken), ändra tiden på dem så att det sparas i Exif. Ta bort dem ur Lightrooms katalog (ta inte bort dem från HDn) och importera dem igen från den temporära mappen och låt Lightroom lägga dem i mappsturkturen på det sätt du brukar.

Det borde kanske funka.... Jag provar nog!

Jag kan ju iofs importera bilderna från minneskortet till mappstrukturen utan att använda LR och först därefter importera till LR och sedan ändra EXIF-datat i LR....

Slår det mig....

Det blev så till slut...

Plockade manuellt in bilderna i sina rätta mappar, importerade dem därefter till Lightroom och ändrade slutligen tidsstämpeln.

Tack alla för hjälpen!

Jag skulle importera till LR, ändra tiden och sedan döpa om mapparna och ev flytta bilder till rätt datum, det är lätt om man sorterar på capture time.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto