Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fel" bild i sökaren på A700

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Hej alla. Jag har ett litet problem. Jag köpte nyss ett tamron 70-200mm 2,8 till min Sony a700. Idag när jag fotade människor märkte jag att bilden som tas inte blir densamma som jag ser i sökaren. Först trodde jag att jag bara var ostadig på hand, men så är inte fallet. Om jag har kameran i horisontellt så klipper bilden kanske 1/4 eller en 1/5 i övre kant, för att i stället lägga till lika mycket bild i nedre kant. Är det någon som känner igen det här?

/Jonas

Det är själva kameran

Jag har nu haft möjlighet att pröva med ett annat objektiv också och kan konstatera att det är själva kameran som är problemet, då jag får likadana bilder med det objektivet. Min a 700 ger alltså "sneda" bilder. Jag har prövat att stänga av anti-shake funktionen, men det ändrar inget. Kameran darrar när jag slår igång den också. Den brukar ju darra till till följd av att den ska skaka loss damm från sensorn, men nu gör den det mycket längre än normalt.

1/4 bildhöjd är alldeles för mycket för att det ska vara sensorpositionen - den kan bara flytta sig 30mikrometer nånting. Antingen går inte spegeln ner som den ska eller så har du en lös lins i sökarokularet. Funkar AF bra så funkar spegeln - vilket lämnar pentahuset och sökarokularet. Tradigt på semestern... :-/

Lycka till. Låt det inte förstöra semestern nu bara!

Nu fungerar det igen

I morse slog jag på kameran för att ta en bild att sätta upp här på forumet för att visa mitt problem och till min förvåning fungerade kameran som vanligt igen. Tack för all hjälp i alla fall.

Kanske köra en fabriksåterställning på den för säkerhets skull så den garanterat är återställd .. Samt ta ur och sätta i minneskortet.. Samt formatera det också....?

Det kanske kan vara ide att göra dom sakerna om du inte redan gjort det då kameran trotts allt "busat" med dig lite ...

Exakt detta fel har jag sett på flera Sony kameror av olika modeller, kommer inte ihåg vad verkstaden sa att felet var ska kolla upp det så återkommer jag med svar.

Kanske köra en fabriksåterställning på den för säkerhets skull så den garanterat är återställd .. Samt ta ur och sätta i minneskortet.. Samt formatera det också....?

Det kanske kan vara ide att göra dom sakerna om du inte redan gjort det då kameran trotts allt "busat" med dig lite ...

Jag bytte faktiskt minneskort och formatterade det, sedan tog jag ut batteriet och lät kameran stå över natten, men någon återställning har jag inte gjort än.

Ahaa..

Då var det minneskortet som strulade då troligen får man hoppas....

Och därför jag läst om liknande problem med alla märken då och då samt själv med vår Canon råkat ut för liknande problem att den strulade... så var det ju det första man tänker på..Dvs Minneskort och fabriksinställa kameran..

Senast ändrad:
Hur mycket minneskortet än strular kan det näppeligen lägga till bildinformation utanför vad sökaren visar, om sökaren visar det som kommer med på sensorn.
Klippa bort information vid den ena sidan, visst, men lägga till vid den andra, näää...

Därav kan man klart konstatera att minneskortet är det inte. Däremot kan det ha hänt något i kameran i samband med detta, något som rättade till problemet. Åtminstone för stunden...

Jag hade en gamal olympus som just gjorde konstigheter med bilderna så så fort den fick ett 1 GB sd minneskort istoppat.. Den även klippte ihop två exponeringar så två bilder blev en tex..Eller så kunde den sätta ihop två bilder fast halva av en var ...Så jovisst...Minneskort kan spela digitalkameror en del spratt är min erfarenhet..

Men nu var ju problemet att kameran så att säga "siktar högre" än bilden som verkligen blir. Om jag har förstått det hela rätt. Det är altså ingen "ihopklippning" som ibland kan bli med vissa minneskort i vissa kameror.

Altså så här: error.jpg

Det röda utsnittet motsvarar vad trådskaparen såg i sökaren, medan det gröna utsnittet motsvarar vad som kom med i bilden. Om man förutsätter att spegel och optik var helt ok så skulle ju aldrig området under det röda utsnittet registreras av sensorn. Hur i helskotta då ett strulande minneskort skulle kunna trolla fram den delen av bilden, som sensorn aldrig registrerade, det övergår mitt förstånd ;)

Nej, givetvis var det inte strulande minneskort i sig som orsakade fenomenet. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att ett strulande minneskort kan ge kameran "spel" så att styrningen till mekaniken (d.v.s. spegel, slutare, fokusmotor, bländare) inte fungerar som det ska. Det är ju i alla fall en teoretiskt möjlig förklaring till varför ett strulande minneskort skulle kunna orsaka ett sådant här fenomen.

Men det kan ju lika gärna helt enkelt vara så att spegelmekaniken håller på att ge upp. Även digitala kameror kan drabbas av analoga fel ;)

Felet kom tillbaka

Eftersom diskussionen fortsätter och problemet har kommit tillbaka för mig så ska jag lägga in en bild på hur det ser ut nu.

Den här bilden på en liten tavla (ca. 25x19cm) i mammas kök tog jag med stativ. På bilden jag såg i sökaren var tavlan helt centrerad och övre, samt nedre kant på tavlan sammanföll med kanterna i sökaren. På vänster och höger sida fanns lika mycket "tomrum" på båda sidor.

Bilden som sedan togs flyttades av någon konstig anledning uppåt och lite till höger.

Jag tror inte det har något med minneskortet att göra då jag prövat olika. Jag har också återställt kameran till fabriksinställingar som föreslogs.

/Jonas

Bilagor

• tavla.jpg
    tavla.jpg
    18.1 KB · Visningar: 100
Den kraftiga vinjetteringen i nedre vänstra hörnet och även högra hörnet tyder ju på att bilden inte tas i bildcirkelns mitt, och att det altså inte har med sökarokularet att göra. Om nu vinjetteringen är uppkommen pga objektivet och inte ojämn belysning.

Jag tror nog det är så illa att något mekaniskt har gått sönder, alternativt någon elektronisk styrning till något mekaniskt. Det märkliga är att bilden även "flyttas" i sidledd, vilket tyder på att det inte är spegeln som strular (eftersom den bara rör sig runt en axel).

Trist ..

Jäkla trist...:-(

Och minneskortfel jag talar om var inte sådär dom blev synliga.. Utan att bilder gick i varandra.. Eller uppepå varandra eller hur man säger.. Men inte såsom din bild visar... Så det var inte riktigt "samma sak"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar