Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FeDex....VARNING

Produkter
(logga in för att koppla)
Få lägga till efter den här varningen att Poståkeriet Sverige AB Org.nummer: 556453-7404 är inaktivt och nu ersatt med Posten Logistik AB 556711-5380, hitintills har jag inte fått mitt paket och tack vare denna varning ovan har jag valt att vara hemma och vänta in dem... för inte skriver jag på en fullmakt om att mitt paket får ligga hela dagen och väntar i ett trapphus. Vi får se hur det går... hit in tills försenat. Mycket besviken och tack till er som delat med er av era erfarenheter, mycket värt

Nu förtiden dem senaste åren då jag har väntat paket från FedEx och vet att det är posten som är underleverantör så brukar jag göra så här:
Jag följer spårnummret via FedEx hemsida och när det anländer Arlanda så ringer jag posten och meddelar att jag väntar detta paket. Sedan talar jag om att jag befinner mig på mitt jobb och att dem kan lämna paketet till ett närliggande postkontor i närheten av mitt jobb då jag kommer att hämta ut det efter min arbetsdags slut.
Vid min framkomst till postkontoret meddelar jag till personalen att "poståkeriet" lämnat mitt paket här och visar leg + spårnummret. Efter det så skrivs min namnteckning under på ett dokument att jag motagit leveransen. Funkar klockrent nu för tiden med denna procedur, då jag har svårt att kunna vara hemma och vänta in leverans pga mitt jobb.
Försök med detta Saka
 
FedEx

Undviker alltid Fedex. Enligt min erfarenhet den transportör som har den i särklass sämsta servicen i Sverige.

1) Beställde ett objektiv och en bok från USA. Boken restnoterades och skickades senare, givetvis med fri frakt från USA. Men det accepterade inte Fedex utan debeterade mig moms + avgifter på en fiktiv fraktkostnad på 500 kr.

2) Beställde fotoprylar från USA. När Fedex skulle debetera moms + tull tog man inte den summa som stod på fraktsedeln utan en sifferkod som stod längst ned till höger på fraktsedeln. Som gav ett alldeles för högt värde. Ok visst kan man göra fel. Men sedan fick jag ringa mer än 10 gånger och bråka i över ett år innan Fedex hade rättat till felet.

3) Nu väntar jag på ett paket från Hong Kong. Paketet skickades från Hong Kong onsdag 17/8 kom till Arlanda måndag 22/8 men beräknar leverera till Katrineholm onsdag 30/8. Mer än en vecka för att frakta ett paket på 5kg 15 mil!

Så mitt råd är undvik Fedex.
 
2) Beställde fotoprylar från USA. När Fedex skulle debetera moms + tull tog man inte den summa som stod på fraktsedeln utan en sifferkod som stod längst ned till höger på fraktsedeln. Som gav ett alldeles för högt värde. Ok visst kan man göra fel. Men sedan fick jag ringa mer än 10 gånger och bråka i över ett år innan Fedex hade rättat till felet..

Tyvärr dålig kompetens hos många ombud. Ups och Fedex är hemska på den fronten. Inte har de koll på leveransvillkor heller och debiterar fel parter titt som tätt. Det är mängd framför kvalitet och ofta förstår de inte ens vad de gjort fel när man pekar på vilken uppgift spm inte stämmer.
 
FedEx..

Undviker alltid Fedex. Enligt min erfarenhet den transportör som har den i särklass sämsta servicen i Sverige.

1) Beställde ett objektiv och en bok från USA. Boken restnoterades och skickades senare, givetvis med fri frakt från USA. Men det accepterade inte Fedex utan debeterade mig moms + avgifter på en fiktiv fraktkostnad på 500 kr.

2) Beställde fotoprylar från USA. När Fedex skulle debetera moms + tull tog man inte den summa som stod på fraktsedeln utan en sifferkod som stod längst ned till höger på fraktsedeln. Som gav ett alldeles för högt värde. Ok visst kan man göra fel. Men sedan fick jag ringa mer än 10 gånger och bråka i över ett år innan Fedex hade rättat till felet.

3) Nu väntar jag på ett paket från Hong Kong. Paketet skickades från Hong Kong onsdag 17/8 kom till Arlanda måndag 22/8 men beräknar leverera till Katrineholm onsdag 30/8. Mer än en vecka för att frakta ett paket på 5kg 15 mil!

Så mitt råd är undvik Fedex.

Hallå,

Som FedExare på Arlanda är det alltid tråkigt att höra när det går snett. Det gör det med många miljoner paket varje dag, men det är ingen ursäkt.

1. Jag vill minnas att beroende på vilka villkor som anges av avsändaren måste en fraktkostnad finnas med. Finns det inte angivet tror jag man måste använda en schablonsumma som tullverket bestämmer.

2. Beroende på när detta inträffade borde situationen vara bättre på senare tid. Sedan förra sommaren har vi omorganiserat hela importavdelningen och anställt massor av folk och satsat på mycket utbilning. Det borde skapa förutsättningar för bättre service framöver.

3. Katrineholm trodde jag gick via vår Norrköpingstation. Hur som helst ökar vi områdena med egna bilar vartefter det är ekonomiskt försvarbart. Tyvärr är det Postnord som tar hand om resten :-/

En god nyhet är att vi bara för två vevkor sedan införde ett nytt system som kallas ARMADA. Med detta skall mottagaren få ett mail eller SMS direkt när paketet hämtas upp hos avsändaren om det är en privat adress. Företagsrutan måste vara tom på fraktsedeln eller exakt samma innehåll som mottagarens namn. SMSet ger en länk till en hemsida där mottagaren kan ge instruktioner om var, när och hur leveranser bäst sker. Även fullmakt att lämna till granne m.m. är möjligt.

Jag skall ta upp importproblemen med nya importchefen och se om jag kan påverka till det bättre.

Ha det!!

Mats
 
1) Beställde ett objektiv och en bok från USA. Boken restnoterades och skickades senare, givetvis med fri frakt från USA. Men det accepterade inte Fedex utan debeterade mig moms + avgifter på en fiktiv fraktkostnad på 500 kr.

2) Beställde fotoprylar från USA. När Fedex skulle debetera moms + tull tog man inte den summa som stod på fraktsedeln utan en sifferkod som stod längst ned till höger på fraktsedeln. Som gav ett alldeles för högt värde. Ok visst kan man göra fel. Men sedan fick jag ringa mer än 10 gånger och bråka i över ett år innan Fedex hade rättat till felet.

UPS gör precis samma sak. DHL brukar däremot vara bättre.
 
Undviker alltid Fedex. Enligt min erfarenhet den transportör som har den i särklass sämsta servicen i Sverige.

1) Beställde ett objektiv och en bok från USA. Boken restnoterades och skickades senare, givetvis med fri frakt från USA. Men det accepterade inte Fedex utan debeterade mig moms + avgifter på en fiktiv fraktkostnad på 500 kr.

I det fallet är det nog skatteverket eller tullverket du ska vara irriterad på, transportören gör bara det som de enligt lag behöver hålla reda på, t.ex. att rätt avgifter tas ut.
Som "importör" så får man alltid räkna med diverse införelseavgifter om man inte har 100% koll på hela transportkedjan (vilket förövrigt kan vara en utmaning även för transportproffsen), annars så är tipset att bara handla inom EU.

Nu är det 2-3 år sen jag höll på med internationell shipping halvprofessionellt, men erfarenheterna där var att UPS funkade alltid - men var dyrt, FedEx var det braiga budgetalternativet medan DHL Express och TNT för det mesta bara var svårhanterligt och lite oberäkneligt. Sen är vissa transportbolag mer eller mindre bra i olika länder.
 
UPS är ännu värre. Sthlmsavdelningen har nog rekord i bottenbetyg, 1.5 i snitt av 482 omdömen. Kan intyga att allt som står i dessa omdömen är sant, vilket gör att det var första och sista gången jag handlade på B&H. Det fungerar om man har en arbetsplatsadress att leverera till. Men då låter de förstås vem som helst de träffar på kvittera ut. Men bättre det än att de sätter kameragrejorna mitt på gatan utanför porten i centrala Sthlm.
DHL har däremot utnyttjat posten så det har funkat bra.
Läs UPS omdömen här och förundras...
http://gulasidorna.eniro.se/f/ups-united-parcel-service-sweden-ab:3513033
 
Nu är det 2-3 år sen jag höll på med internationell shipping halvprofessionellt, men erfarenheterna där var att UPS funkade alltid - men var dyrt, FedEx var det braiga budgetalternativet medan DHL Express och TNT för det mesta bara var svårhanterligt och lite oberäkneligt. Sen är vissa transportbolag mer eller mindre bra i olika länder.

Jag sköter ibland resevdelsförsäljningen på mitt jobb och vi anlitar TNT till det mesta. Vi hade tidigare DHL men de började plocka upp paketen tidigare och tidigare så en order som kom in på förmiddagen gick oftast till nästa dag eftersom tiden blev för knapp.
 
En gammal tråd men kan väl posta i alla fall.

Det tragiska med många av dessa händelserna är att det går snabbt nästan hela vägen utom den sista milen i Sverige.

Beställa från asien med 40kr flygfrakt (inte bud) tar ca 7-10 dagar. Alltid leverans i tid och hämtas på ICA. Där skrattar tjejerna och säger att jag borde ha en egen hylla för alla mina paket. :)

Beställa från Tyskland sent på onsdag kväll 18/8.
Hämtades upp av DHL torsdag eftermiddag. Landade på Arlanda söndag natt mot måndagen den 22/8.
Under Måndag, tisdag och onsdag hängde jag en lapp med kolli-id och signatur så att de kunde lämna paketet på plats men inget händer.
Under dessa dagar har visst kollit legat hos DHL enligt "Leverans planerad efter överenskommelse".
På onsdag eftermiddag får jag ett brev där jag kan välja att få det levererat på torsdagen den 25 eller fredag 26 mellan 12-15 eller åka långt och hämta det själv på måndag annars skickar de tillbaka det till tyskland. Om jag inte svarar så skickar de tillbaka det till Tyskland också.


Samma sak för någon månad sedan.
2 dagar från England till Sverige via Tyskland - 4 dagar för sista milen.

Varför har allt blivit så otroligt svårt att frakta saker hela vägen?
 
Varför har allt blivit så otroligt svårt att frakta saker hela vägen?
Små åkerier som underleverantörer för sista biten till mottagaren.

I somras beställde jag en stor grunka via nätet. Den levererades ut från ett lager i Norrköping med DHL som speditör. Förväntad leveransdag var på onsdagen. På tisdagen noterade jag att någon hade ringt från ett litet lokalt åkeri när jag inte hade telefonen med mig (var ute och jobbade i trädgården), men inget meddelande. Ingen svarade när jag ringde tillbaka (minst ett halvt dussin gånger).

Jag förväntade mig att de skulle ringa nästa dag, men när ingen hade hört av sig tidig eftermiddag ringde jag istället och då fick jag svar. Tyvärr kunde jag inte få min leverans på onsdagen eftersom det lilla åkeriet inte körde "åt det hållet" på onsdagar. Jag fick välja på att åka in till stan (en dryg mil) och hämta det stora och tunga paketet hos åkeriet eller vänta på att få grunkan hemkörd nästa dag (men då skulle det vara lite för sent för mig).

Så DHLs underleverantörer är inte alltid så mycket bättre än FedExs.
 
I det fallet är det nog skatteverket eller tullverket du ska vara irriterad på, transportören gör bara det som de enligt lag behöver hålla reda på, t.ex. att rätt avgifter tas ut.
Som "importör" så får man alltid räkna med diverse införelseavgifter om man inte har 100% koll på hela transportkedjan (vilket förövrigt kan vara en utmaning även för transportproffsen), annars så är tipset att bara handla inom EU.

Fast problemet är att transportören inte har någon som helst aning om vad vad som är "rätt avgift" utan bara höftar till med något.

Det som dock irriterar mig mest är transportbolag som vägrar att lämna ut paket på en pick-up point utan som insisterar på att leverera paketet personligen och då bara under kontorstid. Vem fan har tid att vara hemma och ta emot paket under kontorstid? Ska man verkligen behöva ta en dags semester för att kunna ta emot ett paket?
 
Fedex följer ej avtalet med PostNord

Fedex bryr sig inte om avtalet mellan Fedex och Postnord om att adressanten kan hämta paket på Postnords terminal enl. avtalet. Fedex har anställda som tydligen är anställda för att ljuga. Fy fan viket äckligt företag! Nedan kopia av mitt mail till Fedex.
/Harald

Fråga/Kommentar: Till FedEx, [email protected]
Detta meddelande sänds även via blankett…
Avtalsvidrig leverans av FEDEX av ett paket från USA.
Jag beställde ett produkt från företaget Paradise. Produkten kostade $25 och frakten $53.89
2016-08-09 fick jag ett kort från Fedex där det stod att man besökt min adress för att leverera paketet 11.20 men ingen var hemma. (Ingen var hemma!)
På kortet stod att jag kunde gå in på fedex.com/se/mittpaket
Där slog jag in paketets flygfraktsedelnummer och fick då beskedet att paketets identitet inte hittades. Uppmanades att ringa 040-169167
Ringde 13.07 och fick prata med en manlig person som sa att jag var tvungen att välja en annan tid för leverans. På min fråga om jag inte själv kunde hämta paketet svarade han att detta var omöjligt. Han föreslog att jag skulle fylla i det lila kortet och hänga på dörren. Då skulle de kunna leverera och lägga paketet vid dörren. Jag sa att jag skulle åka vidare 2016-08-10 och då skulle paketet ligga oskyddat utanför min dörr i en vecka. Jag frågade igen om jag inte kund få hämta det själv men han sa att det inte ingick i avtalet. Han sa då att han kunde skriva att paketet skulle skickas ut så snart som möjligt 2016-08-10, helst mellan 08.00 – 09.00 Jag sa att det var OK.
2016-08-10 hade inget paket kommit ens kl. 10.00 och därför ringde jag 040-169167 igen. Fick då prata med ”Klara” och talade om att jag är förbannad och spelar in samtalet. Hon sa att paketet troligen skulle komma fram under dagen. Jag frågade då om det var så att man måste anslå en hel dag för att kunna ta emot ett paket som Fedex levererar. Hon sa då att sådant är avtalet och om jag hade något att klaga på så fick jag kontakta den jag handlat av. Jag frågade om jag inte kunde hämta paketet själv men det sa ”Klara” var helt omöjligt. Jag sa att jag kommer att driva detta ärende vidare mot Fedex därför att de uppgifter hon lämnar verkar vara fullständigt orimliga. Hon nämnde då mailadress [email protected]
Vid 12-tiden kom paketet och det levererades av en person från PostNord. Jag frågade varför han inte kom mellan 08.00 och 09.00. Han sa då att de börjar sin utkörning kl.09.00. Jag sa då att jag pratat med Fedex och att de skulle skriva att paketet skulle köras ut så tidigt som möjligt. Något sådant meddelande hade han inte fått.
Jag talade då om att jag begärt att själv få hämta paketet och det sa han var möjligt och i enlighet med avtalet. Om kunden begär detta då han fått det lila kortet så sker inga fler leveransförsök utan när paketet kommit till PostNords terminal får adressaten ett SMS och då kan paketet hämtas ut genom uppvisande av det lila Fedex-kortet. Om ingen kontakt sker mellan adressat och utkörare sker tre utkörningsförsök och därefter placeras paketet på PostNords terminal och besked om detta meddelas med ett meddelande i brevlådan eller med SMS.
De personer jag pratat med på Fedex har alltså gett mej felaktiga uppgifter. En fråga man kan fråga är om ”Klara” är mentalt riktigt frisk. Jag tycker att Fedex som företag borde ge henne erforderlig medicinsk hjälp.
Jag kräver att få mina utgifter för leverans med Fedex återbetalda. Jag nöjer mej med 400 SEK De kan betalas med Paypal till min mailadress.
Om ni vill använda någon annan betalningsmetod så sänd ett mail om detta.
Om ni på Fedex avvisar mina krav kommer jag att ge offentlighet åt era avtalsbrott och även ge offentlighet åt det inspelade telefonsamtalet med den okunniga och otrevliga ”Klara”
Hälsningar
Harald Gaunitz
Storgatan 61 C
83133 Östersund
Flygfraktsedelnummer: 776915272680
 
Fast problemet är att transportören inte har någon som helst aning om vad vad som är "rätt avgift" utan bara höftar till med något.

Skulle nog säga att det ofta är tre huvudsakliga saker som ställer till det;
1. Din leverantör har bifogat bristfällig eller felaktig dokumentation och ombudet gissar då bäst de kan. Ibland medvetet så du som köpare kanske slipper göra rätt för dig t.ex. varuprover eller nedsättning av köpesumma på pro-forman.
2. Ombudet har rätt uppgifter men vill prioritera produktionsmängd och struntar i att titta efter rätt uppgifter.
3. Ombudet har bristande kompetens.

Dock kan du kräva omprövning av ombudet gratis om de gjort fel. Notera att uppgifterna måste ha vsrit tillgängliga när importdeklarationen skrevs alt. att ombudet hsr tagit ut svängarna på eget bevåg utan att konsulters dig eller avsändaren.
 
Än så länge har jag varit kanonnöjd med DHL när de har levererat.

Ja åtminstone bättre än PostNord som bara åker förbi, "låtsas-tittar" och bestämmer sig för att ingen är på plats på företaget. Allt detta ser jag tydligt från min arbetsplats. Sen ringer jag PostNord och frågar var min leverans är och då säger de att ingen var på plats, fastän chauffören inte en klivit ur förarsätet. Där gör åtminstone DHL aldrig fel, även om de gör MÅNGA andra fel. Tex lägger på tilläggsavgifter för att chauffören tyckte det var jobbig trafik.. -ja det har hänt mig.
 
PostNord överlägsen FedEx i service

I mitt fall 3 så har FedEx fortsatt att visa sin dåliga service.
När jag kontaktade Fedex så ljög man och sa att paketet var överlämnat till PostNord och jag skulle få paketet nästa dag. När jag efter en vecka fortfarande int fått något paket kontaktar jag Fedex igen. Nu visar det sig att paketet fortfarande ligger kvar hos Fedex. Men nu skall man lämna över paketet till PostNord. Om det är en ny lögn kommer att visa sig. Det enda Fedex har varit snabb med var att skicka sin räkning på tull + moms + egen avgift. Den egna avgiften är dessutom 16% högre än den som PostNord debiterar. Hos PostNord betalar man dessutom detta först när man hämtar ut paketet. Hos Fedex kan man bli tvungen att betala utan att någonsin få något paket. När det gäller tull + moms så är det i första hand Fedex man skall klaga på inte tullverket. Eftersom Fedex ser det som sin huvuduppgift att inkassera dessa pengar åt staten. Varför? Jo så att man kan få in sin avgift. Hos PostNord slipper man ofta betala moms + tull för varorna. Tidigare så kunde man heller inte få någon kvittens av Fedex på att Fedex i sin tur betalat staten. Så vad vet man var pengarna hamnade. Har aldrig haft några problem med var sig DHL, TNT, GLS eller UPS. Det är bara Fedex som är uruselt. Därför brukar jag be avsändaren att skicka med USPS eller DHL. Men vill du vara säker på att få betala moms + tull + hög egenavgift och få problem med leverans av varorna be dem skicka med FedEx. Det är mitt råd efter närmare 1000 köp från utlandet under mer än 20 år
 
När det gäller tull + moms så är det i första hand Fedex man skall klaga på inte tullverket. Eftersom Fedex ser det som sin huvuduppgift att inkassera dessa pengar åt staten. Varför? Jo så att man kan få in sin avgift. Hos PostNord slipper man ofta betala moms + tull för varorna. Tidigare så kunde man heller inte få någon kvittens av Fedex på att Fedex i sin tur betalat staten. Så vad vet man var pengarna hamnade.

Om du gör många importer så är det praktiskt att skaffa Betalningsanstånd från Tullverket. Då kommer tullfakturan från Tullen istället för transportören.
http://www.tullverket.se/framtidatu...idaforandringar.4.316a941b153d214c3ae15e.html

Min erfaranhet är att ALLA, även logistikproffsen, har någon gång problem med sina transporter. Att då få något att fungera om man bara hanterar några enstaka försändelser är inte en lätt uppgift. Det är alltid du som importör (dvs du som har beställt prylarna) som är ansvarig för att allt blir rätt. Det är därför som t.ex. EU är en fiffig grej.
 
Det är alltid du som importör (dvs du som har beställt prylarna) som är ansvarig för att allt blir rätt. Det är därför som t.ex. EU är en fiffig grej.
Och frihandel i allmänhet, men det tycks vara svårt. Det finns för många som tjänar på krångel.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar