Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD-optik på EOS-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas HH

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa en FD/EOS adapter och köra lite FD optik på min eos 1d. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
 
FD är konstigt nog en av de få fattningarna som inte går att använda särskilt bra på en eos-kamera, antingen förlorar du oändlighetsfokus eller så måste du köpa en adapter med linser, som försämrar och ofta förlänger optiken.

Har du gammal nikon, olympus, pentax eller m42-optik så fungerar oftast de utan några som helst problem.
 
Dock så går det konvertera EOS hus till att ta FD optik, dock förlorar du då för alltid förmågan att köra EF optik på huset. Sök på nätet och du kommer att hitta detalerade instruktioner för att steloperera ett gammalt EOS 350D till FD bärare.

Precis som skrevs så är FD trist på EF hus då du måste ha en kort TC för att bebehålla oändligt focus och därmed försvann finessen lite med att återanvända FD optik. Man kan dock för macrooptik leva utan oändligt focus oc då använda linslös adapter.
 
Så en linsbestyckad adapter och därmed fokus till oändligheten gör hela grejen med FD på EOS onödig?

Tycker själv att det verkar ganska kul att leka lite med canons ljusstarka fasta gluggar. De går ju billigt på tradera!

Hur är en sån här?
http://www.tradera.com/Adapter-Canon-FL-FD--Canon-EOS-analoga-digitala-auktion_88432171

"Optik från Hoya" - Jaja? Men vad förlorar jag i kvalité??

Det beror jupå hur bra tc eller adaptern är gjord, tyvärr är den adapter som canon gjorde (vilken var bra) nästan ommöjlig att få tag i då den tillverkades i få exemplar och (tror jag) bara gick ut till teleobjektivägare som i skiftet mellan FD och EF hade nyligenn köpt dyra långa FD telen.

Men visst, leka går alltid - vill du ha ut max ur de gamla obektiven rekomenderar jag att göra sig besväret att bygga om ett lite billigare hus till FD-bärare.
 
Så en linsbestyckad adapter och därmed fokus till oändligheten gör hela grejen med FD på EOS onödig?

Tycker själv att det verkar ganska kul att leka lite med canons ljusstarka fasta gluggar. De går ju billigt på tradera!

Hur är en sån här?
http://www.tradera.com/Adapter-Canon-FL-FD--Canon-EOS-analoga-digitala-auktion_88432171

"Optik från Hoya" - Jaja? Men vad förlorar jag i kvalité??

Bildkvalité förlorar man alltid med extra linser. Tom Canons 1.4x EOS konverter för några tusenlappar försämrar kvaliten.

Men bländar man bara ner ett steg eller två brukar det bli rätt bra skärpa.

Dom flesta adaptrarna ger 1.25x förlängning och 1/2 bländarsteg i ljusförlust.

Själv körde jag några år med adapter utan lins och ett FD 300/2.8L. Fokus med adaptern var mellan 1-8 meter, vilket gjorde det till ett trevligt porträttfoto med 5D.
 
Därför enklare att bygga om ett hus!

En gammal 350D får man för under 2kkr idag och det är klart värt det samt att kameran i sig är tillräckligt bra för att användningen skall vara meningsfull.
 
Åt någon annan så blir det väl lite smådyrt eftersom det är några timmars jobb tyvärr. Finns dock bra instruktioner på nätet och med lite finmekanisk erfarenhet, noggranhet och tålamod så är det inte omöjligt även om man inte är kameratekniker.
 
Dock så går det konvertera EOS hus till att ta FD optik, dock förlorar du då för alltid förmågan att köra EF optik på huset. Sök på nätet och du kommer att hitta detalerade instruktioner för att steloperera ett gammalt EOS 350D till FD bärare.
Intressant - jag har haft egna funderingar på att konvertera ett EF-hus. Jag har lite vana från att skruva i objektiv och har tänkt att konvertera en FD-glugg, men det blir komplicerat om man vill behålla alla delar i originalskick och dessutom krävande att göra på varje glugg.

Kände inte till att det fanns guider för att konvertera själva huset - har du möjlighet att posta ett länktips? Jag har googlat på det men inte funnit något matnyttigt.
 
Jag sitter vid fel dator nu, men skall leta reda på länken när jag är vid min "normla" burk.

Gött, inväntar ivrigt en länk - jag är riktigt sugen på att meka! :)

Är det någon som en aning om hur intresserad folk vore att köpa, säg en FD-konverterad 20D? Jag är inte så säker på om jag skulle behålla huset när jag är klar med konverteringen, jag gör det mest för skojs skull och har redan EF-gluggar så det täcker mina behov. Kanske är det ett bra objekt för eBay - har det gått några sådana auktioner där tidigare?
 
Det är just den länken jag själv väntar på från en tidigare författare. Hoppas att vår gemensamma önskan ger bättre resultat :)
 
Jag har ju googlat, som en tok. Jag inbillar mig att jag har ganska god google-vana, men hittar inte länken som Bengt refererade till tidigare i tråden. Det här var ju dock något åt det håller, även om jag spontant hade önskat fler/bättre bilder.

Bugar och bockar, och tar gärna emot fler länkar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.