Annons

Favoritfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Vem är er favorit fotograf? Vem tar bilder som inspirerar er? Själv gillar jag bilder som är en kombination mellan porträtt och dokumentär, så fotorgaferna på National Geographic gör mig väldigt inspirerad. Speciellt tycker jag att Steve McCurry och Annie Griffiths Belt tar väldigt intressanta och bra bilder.

Vill gärna veta vad ni andra gillar. Är helt övertygad att jag missat 99% av alla duktiga fotografer där ute.
 
Patrick Demarchelier, Peter Lindberg, Mikael Jansson, David bailey, Leni Riefenstahl, Avedon, Mapplethorpe, Aniie Leibovitz, Herb Ritts, Helmut Newton.
 
Mikkel Örstedholm, Andreas Enbuske, Anders Petersen, Robert Henriksson, Jonas Lindstedt, Marc Femenia Nobell, Anna von Brömssen, Mikael Jansson, Helmut Newton, David LaChapelle, Sune Jonsson, Micke Berg, Anna Clarén, Pieter Ten Hoopen.

Ja, listan kan göras lång.

/Maverick
 
Man känner inte till alla duktiga svenska fotografer. Känner att jag gjort min research dåligt på hemmaplan, får nog ta och gå på lite fler utställningar. Det är ju mest Mattias Klum och Brutus man hör om av de svenska fotograferna.
 
En av mina absoluta favoriter är Anton Corbjin. Man är väl lite "starstruck" Alla kändisar han har fotat...å så är man ju ett U2 fan oxå. Gillade alltid bilderna till deras cd skivor och snubblade på så sätt över Anton.
 
Två fotografer som jag ofta återvänder till:

Kändisar/porträtt
Anton Corbjin (dock inte för U2, utan för det han gjort med DM). Dessutom är ett porträtt på Björk ett av det snyggaste jag någonsin sett.

Natur
Skulle vilja nämna en västerbottenbaserad fotograf vid namn Jörgen Wiklund, vars alster jag ofta återvänder till.

// Daniel
 
Två svenskar:

Sune Jonsson

och Lars Tunbjörk.

Men främst av alla

Henri Cartier-Bresson.
 
Jag gillar Robert Doisneau:s gatubilder. Även om man ofta förstår (eller i alla fall misstänker) att de är arrangerade så ger de en känsla av att han har fångat ett unikt tillfälle.
 
Jag hoppas att det är dina favoriter, och inte de mest överskattade.... ;)

Motivering:

Adams för att han kunde ta sig tid att vänta på rät ljus, så länge som det behövdes. Precisionen.

Mc Curry för hans sätt att fånga ansikten

Stieglitz - underskattad förnyare. Se hans tidiga stadsbilder.

Rod Planck för hans inställning till naturfoto "touch nothing - change nothing".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.