Annons

Favoriter i "En dag i Sverige"?

Produkter
(logga in för att koppla)
favoritbilderna

två av bilderna föll jag för vid första bläddringen:

- kvinnan och hunden i sängen. så rolig situationsbild och bildtexten gjorde det hela ännu roligare. sen att man nästan kan tänka sig hundens huvud av täcket gör det mer tydligt.

- de två nunnorna som böjer sig för katten som bara tar plats och kliver in som om det vore helt självklart. och för en katt är det ju så.

sen fanns det många bra bilder som man återkommer till, men dessa två fastnade jag nog för mest.

saknade bilder från människors vardag i hemmet, kändes inte som att det var så mkt "vardagsrum" i bilderna som valdes. men det är hög klass på dom ändå.

jag fick inte med någon bild men jag är ändå nämnd bland alla andra som var med och det var ju en belöning i sig.

Malena Rydell recenserar i dagens DN boken "En dag i Sverige".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=202083&previousRenderType=6

Hon är ganska besk i sina kommentarer och undrar bland annat;

"Vems bild av Sverige är det här? Antagligen bildredaktörernas." Och sedan lite längre ned;

"I det här resultatet är alla i Sverige upptagna med att vistas i Vår Vackra Natur, spela bingo, kroppsarbeta, shoppa, shoppa, shoppa (i Ullared, den evinnerliga spelplanen för medelklassförakt) samt födas, dö och idrotta."

Dokumentärfotot får sig en rejäl känga och hon avslutar med att skriva hur hon roas av att studera amatörbidragen, den sk "fula bilderna".

Läs och begrunda!

Tur att det dröjer ett tag innan nästa EDIS; så jag kan ta mig tid att förstå vad fan "hämningslös estetisk subjektivitet" betyder.

Eller är det bara att ohämmat utropa att JAG ser min a bilder här på FS som estetiska? Det vore subjektivt om något. :D

chisel skrev:
att de inte är tagna samma datum antagligen...

Låter som något som dåliga förlorare säger. Någon enstaka bild som blivit inskickad var säker tagen vid annan tidpunkt, men att så många duktiga fotografer medverkade är anledningen till att kvaliteten är så hög - inte att folk fuskat. På utställningen kände jag igen de flesta namnen som pressfotografer, väldigt få amatörer.

Bilden ger en hygfglig bild av sverige men givetvis inte heltäckande. Det var t ex ingen som hade sex på någon av bilderna. Det är väkl en rätt vanlig aktivitet, eller?

Jag har känt lite att extremare bilder som sticker ut har varit viktigare än att ge en så varierad bild av landet som möjligt, men å andra sidan är det ett kommersiellt projekt också. Man har konsekvent gått på att välja ut bra bilder och inte släppt igenom bara för att något varit intressant.

På det hela taget är projektet lysande och fantastiskt. Att förena så många av Sveriges amatör- och proffsfotografer i ett projekt som genomförs så bra i alla led ger hopp inför framtiden och kan säkert inspirera fler.

Senast ändrad:
fargo skrev:
Malena Rydell recenserar i dagens DN boken "En dag i Sverige".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=202083&previousRenderType=6

Hon är ganska besk i sina kommentarer och undrar bland annat;

"Vems bild av Sverige är det här? Antagligen bildredaktörernas." Och sedan lite längre ned;

"I det här resultatet är alla i Sverige upptagna med att vistas i Vår Vackra Natur, spela bingo, kroppsarbeta, shoppa, shoppa, shoppa (i Ullared, den evinnerliga spelplanen för medelklassförakt) samt födas, dö och idrotta."

Dokumentärfotot får sig en rejäl känga och hon avslutar med att skriva hur hon roas av att studera amatörbidragen, den sk "fula bilderna".

Läs och begrunda!

Skribenten (rydell) är troligvis icke fotograf själv och kanske känner en viss konkurrens. En bild säger ju mer än tusen ord ;-)

/ E

froderberg skrev:

Bilden ger en hygfglig bild av sverige men givetvis inte heltäckande. Det var t ex ingen som hade sex på någon av bilderna. Det är väkl en rätt vanlig aktivitet, eller?

Hur många bilder i boken är fotograferade ovanför Sundsvall? Vad visar dessa bilder? Är dessa bilder en schablonisering av hur norrland ska uppfattas?

Tydligen så finns inget annat än ödemark och fjäll här uppe...

/ Kenneth

Senast ändrad:
Har själv inte fått tag i boken ännu men jag antar att du har rätt - och isåfall så är det självklart redaktionens fel, precis som recensenten på DN skrev.
Men att hon ger sig på konsten, vilken iaf jag trodde fick vara precis hur fri som helst, i EDIS är ju ett slag under bältet mot dem som blivit publicerade.

Men det är ju synd om inget norr om Sundsvall kommit med! Helt klart.
Å andra sidan, finns något ifrån Blekinge? Jag brukar kalla den här avkroken för södra sveriges norrland. ;D

bjornt skrev:
Men det är ju synd om inget norr om Sundsvall kommit med! Helt klart.
Jag var på Kulturhuset och såg utställningen, men har inte boken (trodde dock att alla bilder från utställningen fanns med i boken, men inte tvärtom). Den är uppbyggd som en sverigekarta, så man börjar i nordligaste Norrland (LÅNGT norr om Sundsvall) och kommer tillslut ned till södra Skåne. Kul idé! Kom verkligen inte SvD (?) fotografen Björn Larsson Asks (tror jag han heter) bilder från norra Norrland med i Boken? De var bland mina favoriter.

Staffan

Hörru Kenneth!
Det beror säkert på att de få norrlänningar som äger en kamera var ute och åkte snöskoter eller nå't. ;-)

Kebnetoppen kom med, riksgränsen,Krokvik(utanför Kiruna), Brevbäraren som körde omkring i nordliga norrland, Sveriges nordligaste by Keinovuopio ,Åre, Paittasjärvi vid Karesuando. Nog kom det med lite iallafall från norra delen av Sverige? Men hur många bilder finns det utan folk? Inte många! Bilderna är mer åt reportagehållet och inte mycket vinklat åt naturen eller något annat! Det kunde de ha sagt att de ville ha från första början. men bilderna norrut var givetvis klichén om hur det ser ut där uppe! De har väl inte varit utanför tullarna de som valde ut bilderna! = )

bjornt skrev:

Men att hon ger sig på konsten, vilken iaf jag trodde fick vara precis hur fri som helst, i EDIS är ju ett slag under bältet mot dem som blivit publicerade.

Det hon klagade på var väl framför allt hur projektet framställdes, som en objektiv bild av Sverige. Hon menade väl att man alltid ska komma ihåg att det ligger ett urval bakom, ett subjektivt sådant.

Personligen tycker jag att projektet har varit en stor framgång. Man ska ju också komma ihåg att det inte bara gick ut på att skapa en bok/utställning, utan att man skänkte alla inkomna bilder till riksarkivet vilket ska bevaras. Där kan man ju iallafall inte snacka om samma urval.

felle skrev:
Det hon klagade på var väl framför allt hur projektet framställdes, som en objektiv bild av Sverige. Hon menade väl att man alltid ska komma ihåg att det ligger ett urval bakom, ett subjektivt sådant.

Nja, hon kritiserar ju både redaktionen samt fotograferna både för deras subjektivitet men även för brist på subjektivitet.
Hon kritiserar vidare hela den dokumentära fotogenren och menar att den inte kommit lika långt eller är lika fin som det dokumentära bildspråket i den heliga konstvärlden.

Om det finns en enda kvalitet som en konstkritiker skall uppfylla så är det väl respekt för olika konstformer? Annars är ju risken att hennes strävan efter ohämmad hänsynslös subjektivitet innebär att man likt en diktator tar sig an alla konstformer och formar de precis så som man själv vill, på bekostnad av andra.

Bildkreator skrev:
Hur många bilder i boken är fotograferade ovanför Sundsvall? Vad visar dessa bilder? Är dessa bilder en schablonisering av hur norrland ska uppfattas?

Tydligen så finns inget annat än ödemark och fjäll här uppe...

/ Kenneth

Nu är det ju mycket troligt att det kommit in oerhört många fler bilder från södra än norra sverige, det är ju inte speciellt konstigt med tanke på folkmängdsskillnaden...

Hur många bor det i dom folktäta regionerna Skåne län, Västra götalands län samt Stockholms län?

Över hälften av sveriges befolkning har jag räknat ut, vill ni veta mer så kolla här.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____57627.asp

Lägg till dom övriga länen i söder & jämför det med hur många det bor norr om Dalälven.

Dessutom så kan jag helt ovetenskapligt anta att det fotograferas mer natur i norrland än i södra sverige, därav tonvikten på naturbilder därifrån.

/Larsa, fd Ö-viksbo numera Bohuslänning. Dock alltid norrlänning!

NixXxoN skrev:
men var det några naturbilder förutom kebne?

Ehh. Måste erkänna att jag inte vet än fast jag har boken. Kenneth gjorde en sådan antydan, därför trodde jag att så var fallet.

När jag säger att Norrlänningar kanske fotar mer natur så är jag självfallet ute på hal is. Går mest till mig själv & mina fotokompisar jag hade när jag bodde i Norrland, mycke natur blev det.

Sedan så tycker jag att man kan anta att storstadsmänniskorna bör fota mindre natur än glesbygdsmänniskorna, än fast det självfallet finns naturfotograferande Stockholmare.

/Larsa som tänkte kolla upp det hela & märker att frugan lånat ut boken!

Jag hittade inga direkt men däremot den generella bilden av "glesbygden" norrland. Nu kanske fotograferna valde den vinkeln för att komma med i boken lättare. Stadsbilder kan många få men inte ödebilder. Det är ungefär som när SVT eller TV4 skulle välja något från Kiruna o filma. Valde de staden eller renar o samer? Gissa!

Därför får nog många som inte har rest där uppe en aningen sned bild av hur Sverige ser ut. Inte för att det ser likadant ut i norra som södra Sverige. Jag förväntade inte heller att denna bok skulle "rätta till" det men nog ser man den generella bilden av norrland i de där bilderna tycker jag. Men som sagt. Fotograferna kanske valde den vinkeln för att öka sina chanser att komma med. Jag hoppas på den teorin.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar