Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritbländare

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Ok det är här en dum, gränsfall till puckad fråga. men jag ställer den av ren nyfikenhet och kanske leda.

men jag undrar vilken er favoritbländare är, alltså den bländare ni oftast använder. JAG VET att det egentligen inte går att svara på eftersom varje situation är unik och kräver olika inställningar med både brännvidd, bländare och känslighet. MEN är det någon specifik bländare som ni gillar resultatet av, gärna i kombination med en brännvidd?

själv är jag lite extra förtjust i 2,8 på både min 50 och min 35. det ger bra skärpa, ett kort och fint skärpedjup och bra bokeh.

se så svara nu på min dumma fråga....
 
det beror på optik, men på min normalzoom är det bl4 som jag oftast använder, men mindre vid landskap såklart..

på telet är det nog öppet (5.6) eller 8 som gäller till 99%
 
Själv ligger jag oftast mellan 2,8-5,6 på mina gluggar som har 2,8 som största bländare. På min 85 1,8 är det som regel just 1,8 som används mest och intervallet ligger huvudsakligen mellan 1,8-2,8.
 
Om jag ska välja bländare så väljer jag alltsom oftast bl. 8. Anledningen är att jag tycker det är en lagom kompromiss, bättre skärpa (än full öppning) bra och lagom skärpedjup och inte alltför lång slutartid (vid okey ljus).
/Thomas S
 
Jag slår ett slag för f16 på min Tamron 90/2,8 - det ni! I alla fall vid macrofotografering för att få ett uns skärpedjup och än mer viktigt när jag fotar insekter med blixt + bouncer...
 
I studio runt 11 och vid befintligt ljus oftast "full glugg" eller ev nåt steg ner, dvs från 1.4 till 4.5 beroende på glugg.
 
oftast mellan 8 - 11 när jag fotar landskap och med vidvinklar, 17, - 4 med mina telen på folk.
Men det är som sagt oerhört varierat :)
 
Alla mina objektiv är skarpast vid 5,6 vilket därför är "default" (bättre svenskt uttryck?). Tillåter ljuset går det mot 11 men inte längre om det kan undvikas.

Fast de flesta bilder i detta land tas väl med full öppning så mörkt som här mestadels är...
 
Som du själv säger så beror det ju helt på situationen. Behöver jag mycket ljus, vill jag ha litet eller stor skärpedjup, vill jag optimera skärpan. Så allt från 1.4 till 8 använder jag regelbundet. Mera ovanligt med 11 och uppåt, utom vid makro då det kan behövas.

En anledning till att jag inte gillar zoomar är att man aldrig kan lära sig objektivets karaktär i alla lägen. Därför har man ingen bra känsla för hur objektivet presterar vid olika bländare. Min 50/1.4 t.ex. behöver man blända ner till 5.6 eller 8 för att den skall bli riktigt skarp medan 85/1.4 blir skarp redan vid 2.8 eller 4. Vad som gäller för en zoom inställd på 23.5 mm har man ju ingen koll på, men man kan ju givetvis lära sig ändlägena.
 
En ganska intressant fråga faktiskt. Jag har mer och mer gått i från stor bländare till liten bländare när ljuset tillåter det.
Den enkla anledningen är att jag mer uppskattar skärpa än kort skärpedjup.
5,6 till 11 är väl det jag försöker använda, men mest 8.
 
nu vet jag att det varit uppe förut. men alla ni som anänvder bl. 11 och mindre ofta. är det pga bättre skärpa eller skärepdjupet. jag har fått för mig att min 50 f/1,4 presterar sämre på 11 än på t.ex. 4-5,6.
diffraktion....
 
Någon "favorit" har jag såklart inte, men generellt vill jag antingen ha skärpedjup eller inte. Alltså 5,6-8 när jag vill ta "vanliga" bilder och största öppning när jag vill ha kort skärpedjup.

Ofta hamnar jag på största bländare på grund av bristande ljus dock. Och då öppnar jag hellre bländaren mer än höjer ISO-talet.
 
För många år sen på den analoga tiden så var bl.4 på mitt 50/1,7 min favoritbländare..

Sen började jag går neråt på skalan och blev tillslut förbannad på att det inte blev skarpt på bl. 1,7

Nuförtiden är favoriterna: bl.3,5 på 28mm(största 2,8), bl.4 på 105mm (största 2,5) och bl.5,6 på 55mm macro(största 3,5)
 
Nästan alla mina objektiv har sin skärpemässiga "sweet spot" kring 8, så om jag inte behöver extra kort skärpedjup, eller är tvingad till större öppning för att ljuset inte räcker, så är det 8 jag siktar på.

-- MW
 
bengt luthman skrev:
nu vet jag att det varit uppe förut. men alla ni som anänvder bl. 11 och mindre ofta. är det pga bättre skärpa eller skärepdjupet. jag har fått för mig att min 50 f/1,4 presterar sämre på 11 än på t.ex. 4-5,6.
diffraktion....
De allra flesta objektiv är skarpare på bl 8 är på bl 11, p.g.a. diffraktion. Jag har för mig jag har sett någon enstaka undantag, men det är så ovanligt så det kan vi nog bortse ifrån. Så enda anledningen att avända 11, 16, 22, 32, osv är för skärpedjupets skull. Ingen mening att ha en skarp bild om så lite av bilden är skarp att den ändå är oanvändbar. Lite diffraktion får man väl tåla :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.