Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Favorit glugg
- Trådstartare gbjerne
- Start datum
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Använder mest 28-135 IS USM av många anledningar (Allround). Sedan kommer nog 200L USM och sist 19-35. Har även en 70-300 men den används knappt sedan köpet av 200L USM.
forstheim
Guest
Har ett Minolta AF 28-105/3-5-4.5 på en Minolta Dynax 5. Jag är väldigt nöjd med mitt köp och räknar med att endast använda mig av den kombinationen ett bra tag framöver. Jag tycker gluggen är helt okej rent optiskt och dessutom täcker den för mig ett lagom stort brännviddsområde. Kvalitetskänslan är mycket bra. Det är tyngd i gluggen och den känns absolut inte plastig.
Jag fotar mest landskap...men med 28-105 finns ju trots allt möjlighet till både normal- och porträttbilder. Men visst..kanske att ett 24-105 objektiv med större vidvinkel inte vore så dumt. Hur som helst så trivs jag mycket bra med objektivet jag har.
/JP
Jag fotar mest landskap...men med 28-105 finns ju trots allt möjlighet till både normal- och porträttbilder. Men visst..kanske att ett 24-105 objektiv med större vidvinkel inte vore så dumt. Hur som helst så trivs jag mycket bra med objektivet jag har.
/JP
Jeppe
Aktiv medlem
Hehehe..ja alla vet väl att jag har mitt Sigma EX 70-200/2.8 HSM fastlimmat vid min EOS 5:a vid det här laget...både med och utan sigmas 2x konverter. Dock är jag på jakt efter ett vidvinkel i de nedre regionerna dvs >28mm. Kanske ett Sigma EX 17-35/2.8-4 eller ett Canon 20-35/3.5-4.5 USM.
Torbjörn A
Aktiv medlem
Just nu mest Minoltas eget 50 mm 1,4
Annars mycket den gamla tungviktsfavoriten Minolta 28-135 mm 4-4,5
Annars mycket den gamla tungviktsfavoriten Minolta 28-135 mm 4-4,5
leppala
Aktiv medlem
Jimsan skrev:
Vet inte hur jag skulle kunna klara mig utan min 50mm/1,8 glugg.
Funkar till allt. Superskarp och bra färgåtergivning.
Annars är det väl mitt 28-105 som används. Mest för det stora brännviddsomfånget.
exakt vad jag använder dock i omvänd ordning än så länge
SiPaMoId
Aktiv medlem
-Favoritglugg?!
Jag har fyra EF optiker.24 2,8,85 1,8,28-70 2,8 L samt 70-200 4,0 L. För närbilder med mycket bakgrund är 24mm bäst. För snyggt skärpesläpp och korta tider i svagt ljus och helkropsporträtt är 85:an bra.
Skall jag bara ha en glugg med mig så blir det 28-70 2,8 L som ÄR tung,men bra.
70-200 är oxå bra i många situationer t.ex. flyguppvisningar och porträtt.
Jag har egentligen ingen favorit utan har olika optiker för olika behov.
Men skall jag välja ett jag nog inte kan göra mig av med så är det 28-70 2,8 L. Denna optik har nog inga nackdelar, ju en lite föresten. Det kan vara lite bökigt att sätta på motljusskyddet. Jag måste alltid ta av och sätta på det då jag förvarar optiken med motljusskyddet bakvänt på i min ryggsäck.( Jag kan i och för sig låta det ligga löst på gluggen men då ligger det och skramlar).
Att den är stor beror ju på att en 28-70 f2,8 måste vara just så stor för att ha de prestanda den har. Nikon´s m.fl. är ju nästan exakt lika stora.
Som sagt,olika optiker är favoriter vid olika tillfällen för mig.
/patrik
Jag har fyra EF optiker.24 2,8,85 1,8,28-70 2,8 L samt 70-200 4,0 L. För närbilder med mycket bakgrund är 24mm bäst. För snyggt skärpesläpp och korta tider i svagt ljus och helkropsporträtt är 85:an bra.
Skall jag bara ha en glugg med mig så blir det 28-70 2,8 L som ÄR tung,men bra.
70-200 är oxå bra i många situationer t.ex. flyguppvisningar och porträtt.
Jag har egentligen ingen favorit utan har olika optiker för olika behov.
Men skall jag välja ett jag nog inte kan göra mig av med så är det 28-70 2,8 L. Denna optik har nog inga nackdelar, ju en lite föresten. Det kan vara lite bökigt att sätta på motljusskyddet. Jag måste alltid ta av och sätta på det då jag förvarar optiken med motljusskyddet bakvänt på i min ryggsäck.( Jag kan i och för sig låta det ligga löst på gluggen men då ligger det och skramlar).
Att den är stor beror ju på att en 28-70 f2,8 måste vara just så stor för att ha de prestanda den har. Nikon´s m.fl. är ju nästan exakt lika stora.
Som sagt,olika optiker är favoriter vid olika tillfällen för mig.
/patrik