Annons

Fasta gluggar och annat..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänker införskaffa mig lite fasta objektiv framöver. Några val känns självklara..andra väldigt troliga.

Minolta 28/2.8 och 50/1.7 har jag bestämt mig för. Har också förstått att ett Tamron 90/2.8 Macro ska vara ett mycket bra objektiv. Så det blir det antagligen också.

Men när det gäller lite längre teleobjektiv är dem fasta för dyra tycker jag. Har därför en zoom i åtanke där. Minolta har ett som heter 100-300/4.5-5.6 APO D. Är det någon som har erfarenhet av det?

Begagnat har jag sett det för 2400:-. Hade egentligen prioriterat bort 100-300 objektivet för att eventuellt köpa in vid senare tillfälle..men eftersom det verkar finnas möjlighet att köpa begagnat så kanske man borde passa på redan nu!?


Har en 28-105/3.5-4.5 glugg just nu. Vad kan man räkna med att få för den om man säljer den? Den är i absolut nyskick och är ca 1 år gammal. Är jag dum om jag säljer bort den och då bara har uppräknade fasta gluggar kvar?


/Zim
 
Jag skulle leta efter ett Tokina ATX 100-300/4. Det kan finnas för 3000-4000 kr men är ett kanonobjektiv!
 
Kolla in radannonserna på fotosidan.se, där är det en som säljer sigma 300/4 och en 2x telekonverter för 4000 resp. 1600 pickelires. Nypris på dem är 9000 resp. 2800 pix.
Sigma 300/4 ska oxå vara ett riktigt bra objektiv.
/Wix3m
 
Jag skulle eventuellt vara intresserad av ditt 28-105 om du vill bli av med den men det beror på priset förstås!
 
Okej..Johan, jag ska komma ihåg det. Har bara inte riktigt koll på vilket pris jag skulle ta för det. Har även polfilter och UV-filter som i så fall följer med.

Jag hör av mig till dig om jag tänker göra mig av med objektivet. Annars är det en lämplig zoom när man endast vill "resa lätt".


Mvh
Jonas
 
Jonas,
behåll zoomen. All fotografering är inte skapande utan många tillfällen skall endast dokumenteras och på är en lätt kamera med zoom utmärkt.
 
Jo..det är väl lite så jag känner också. Som du säger är det bra vid vissa tillfällen. Objektivet är inte heller dåligt och fyller sin funktion väl. Så det lutar väl åt att jag behåller det..


/Zim
 
Tamron 90mmf2,8 macro kan anbefales på det varmeste,fantastisk skarp og billig.Den bruker jeg mye.
Jeg er også på utkikk etter fast vidvinkel Minolta 20mm eller 24mm f2,8,er det noen som har erfaring med disse.

Trygve
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.