Nja, jag kommer mest att använda gluggen till porträtt e de tänkt...
Har haft 50/1,8 för nåt år sen, dock på en D80, då tyckte jag att den var lite tråkig i kontrast, färger och bokeh...... Fixar man til detta med en 1,4??
Ingen av gluggarna är "spännande" till sin karaktär, de är tämligen neutrala gluggar, ska du ha en glugg med karaktär för du nog kolla på MF i detta fallet...framförallt jag jag sett många karaktärs-bilder projicerade genom voigtländer 40/2 ultron och nikons 1,2or.
Åter till 1,4 och 1,8: De är bra båda två men 1,8an är lite vassare än 1,4an överlag, dock erbjuder ju 1,4an ytterligare lite större öppning.
Personligen tycker jag loppet är ganska jämnt emmellan dem.
Ska du ha det bästa glaset är det 1,8an, därom råder det inga tvivel, men kanske är det sista halva bländarsteget värdefullt för dig.
Ska du använda den mer uteslutande till porträtt skulle jag råda dig att kolla på 85/1,8...jag har en som är trevlig och inte riktigt lika "tråkig" som normalerna, och då talar jag inte om utsnittet.
När det handlar om att släcka ut bakgrunden så har ökningen 50-85 mycket större betydelse än det extra halva bländarsteg du kan få ur en 1,4 så är det vad du jagar efter är nog valet självskrivet.
Jag håller på att rensa ut (och skrapa ihop pengar för ett inköp) så min 85/1,8 ligger ute till försäljning om du är intreserad.
Mitt råd om du ska ha en porträtt glugg skulle ändå vara 105/2,5...men den spelar i en egen liga vad gäller just det, lite tight på halvformat men så lär man väl inte stanna där hela tiden heller?
Här kan du läsa mer om normalerna av den i mina ögon seriösaste "recensenten" på nätet:
http://www.naturfotograf.com/index2.html