Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Läste lite där o han menar på att 85/1,8 behöver bländas ner till 4 för att komma åt framförallt kontrasten......
Fel ordval av mig, det jag menade var att varken färgerna eller kontrasten kom förräns vid bländare 4 och bokeh`n var hemsk....
Visst kan man jaga efter gluggar som håller god kontrast men det har främst betydelse när man plåtar med film och inte går förbi ett enda digitalt steg, med en d300 kan du i princip plåta med vilket obehandlat gammalt glas som helst från 30-talet och framåt och ändå ha någ mycket för att med några snabba handgrepp i efterbearbetningen skruva det dit du vill ha det.
Skärpa (dvs. renodlad upplösning) och sk. "mickro-kontrast" är det du ska kolla på primärt i skärpeplanet...bortom (och även lite hitom trots att du tänkte dig porträtt) skärpeplanet är det Bokeh/oskärpeteckning som är relevant i första hand.
Kromatisk aberration är givetvis också relevant.
Eller förstod jag dig fel att du inte bara tänkt använda dem digitalt? Det är lätt att falla i den fällan såhär på kvällskvisten, att tro att det är inte en annan själ som fortfarande plåtar kemiskt.