Annons

Fast optik på 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

spufuz

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja ha lite tips om fast optik till 5D (Mark I).

Nu är det ju väldigt olika beroende på vad man fotar men jag är nyfiken på hur allround ett 50mm känns på en FF-kamera som 5D?

Är 50mm 1.4 värd de extra pengarna jämfört med det mkt billiga 50mm 1.8 II?

//David
 
Hej,jag har en 5D med 24-105 som allround.Vet ju inte vad du har som standarduppsättning.Mitt val för innomhus är en 28:a eller 35:a.Dessa kan du använda ute också.......Om du "fryst" på en 50:a kommer du långt med den billiga modellen,dessutom får du deg över till något annat passande objektiv.Mvh, Kjell
 
Till min nyinköpta 5DmkII har jag hittills mest använnt EF 24/2.8.
24 mm är iaf för mig en användbar brännvidd till en FF-kamera.

Sen är det väl hugget som stucket med EF 50/1.4 eller 1.8. 1.4 är ju ganska mjuk på full öppning.
Gör som jag: Börja med 1.8. Den får Du för ca en tusen-lapp.

/L
 
50mm på 5D är helt underbar!
Använder min 50/1,8 på min, och den är helt perfekt, skarp på 1,8 (enligt mig som inte har så mycket att jämföra med)!
 
Jag slår ett slag för Sigmas f1.4 som jag köpte till min 5D i höstas. Mycket stabil och fin. Tung och klumpig visserligen, men samtidigt är det skönt med en gedigen ersättare till den plastiga 1.8:an. Enligt tester ska Sigman vara lite vassare än Canons 1.4 också.
 
Det objektiv som går på min 5D till 95% är 85/1.2L. En 85/1.8 är dock betydligt billigare och riktigt bra! Perfekt porträttobjektiv!
 
jag använder hellre min 70-200/4IS i telelägena. Till mina 5d använder jag annars helst 24/1,4 II, 35/1,4 och Sigmas 50/1,4, alla tre helt underbara på fullformat, separation och 3-D effekt. 24/2,8 35/2 och 50/1.8 är kanske inte underbara i samma bemärkelse, mikrokontrast, färger och kontrast, men de är förbannat bra för det. Skarpa är de allihopa, det är inte det som man jagar här.
 
Jag slår också ett slag för Sigma 50/1,4 HSM ... sicken gedigen glugg! Visst, den är lika stor som Canon 50/1,2.. men de är bara gött för stabiliteten!
 
Det fick bli ett 50mm 1.8 II på 5D´n så länge.

Är jag helt knäpp som sätter optik för en tusenlapp på ett FF-hus?
Eller kan någon hålla med mig om att förutom byggkvalitén på gluggen så är optiken faktiskt riktigt bra?
 
Inte alls. Se inte till priset utan till resultatet. Du har fått mycket objektiv för det priset. Det känns visserligen lite plastigt och AF är väl inte den snabbaste, men resultatet är fin fint. Det kommer du snart att märka och även i framtiden då du kanske skaffar dig ett dyrt L-objektiv.

/Gunnar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.