ANNONS
Annons

fast optik 28-35mm till canon 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

gulehe

Aktiv medlem
Hej. Behöver lite tips på optik i spannet 28-35mm till min canon 60d. Har en del manuella objektiv som jag använder mycket, så har du erfarenheter av nikkor, takumar eller kanske CZ så tipsa mig!
Helst ljusstarkt men ger det ingen skärpa vid största bländare så kan jag tänka mig nåt ljussvagare.

denna verkar bra men vilka är alternativen? samyang? sigma?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=435

såg en manuell nikkor på tradera för en stund sen 28mm f2.8, är den så bra som det skrivs?

Jag har Canons 35/2 och det är det objektiv som jag sätter på kameran om jag bara känner för att gå ut och fota men inte vet riktigt vad. Det är litet och lätt, ger helt okej skärpa och har en förhållandevis bra närgräns. Om du inte måste köpa det på studs så brukar det komma ut till försäljning för riktigt bra priser lite nu och då, fast å andra sidan är det ju inte dyrt nytt heller. Största nackdelen kanske är att det väsnas en del när man fokuserar med AF. Det märks i tysta rum men annars så vänjer man sig vid det. Har testat Canons 28/1.8 men tyckte bättre om 35:an. Samyangs 35:a är förstås intressant med 1.4 som största bländare och det har fått lysande kritik. Dock är det en stor klump i jämförelse med 35/2:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar