ANNONS
Annons

Fast objektiv mellan 29 och 50 mm till 300D (var: Behöver hjälp!)

Produkter
(logga in för att koppla)

spat

Aktiv medlem
Behöver hjälp!

Jag sitter och funderar på att köpa ett fast objektiv till min 300D. Nu är det så att jag inte riktigt vet vad jag vill ha och "vart" jag ska leta. Jag vill ha ett fast objektiv typ; 29-50mm eller mer. Lägg gärna fram lite förslag och länktips och kanske nån prislapp också.
 
Jag har köpt en kombination av två fasta objektiv som jag är nöjd med. Ett 35 mm/2,0 och ett 85 mm/1,8. Jag har också köpt försättslinser som gör att jag kan komma nära med 85:an. Känner inget jättebehov av 50mm med denna kombination. Men det beror ju helt på vad du ska fotografera.
 
Tja, jag kan väl lyfta fram Canons 20/2.8 som jag brukar. Ett underbart objektiv som borde gå att hitta för 3000 eller under som begagnat. Men ta nu och börja med att skaffa ett 50/1.8, det går ju lösspå 1000 kronor. Ett kap.
 
50mm 1.8

Håller med föregående talare och säger att 50mm 1.8 är nog det mest prisvärda objektiv du kan hitta. Finns egentligen inget att fundera på om man vill köpa ny glugg.

Du hittar INGET billigare

1.8 är RIKTIGT bra bländare

Det enda som egentligen talar emot tt man skaffar denna glugg är om man vill att det ska SE bra ut när man fotar då denna glugg ser plastig ut och inte imponerar på särskillt många utseendemässigt.

Eller om man redan har en normalglugg man e nöjd med!
 
Jag måste bara få kommentera (utan att kritisera föregående talare :) 50/1,8-objektivets plastighet, för jag har tänkte på det ett tag nu. Min utmaning till er som tycker att 50/1,8 känns jättebilligt och rangligt är; prova Soligor 100/3,5 macro! :) Där snackar vi riktigt plastigt och rangligt, fast ändå rätt skarpt då. Visst, 50/1,8 ÄR plastigt, men ändå ett under av precision jämfört med Soligor:et. Även AF:en är ett under av snabbhet i jämförelse. :)
 
Jag håller med, jag menade alltså inte att det drog ner den faktiska kvaliteten på objektivet utan den upplevda som kan vara nog så viktig för vissa...

Väck mig klockan tre på natten och fråga vilket objektiv jag anser man skall köpa om man inte har det redan...

CANON 50/1.8 kommer jag ropa ut i mörkret...
 
Förhoppningsvis så ligger "Canon EF 50mm f/1.8 II" i ett paket under granen i år.

Tack för all hjälp!

GOD JUL
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.