Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fast objektiv 20-28 mm med AF för A-mount
- Trådstartare rogka566
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hej..
Blivit sugen på en Sony A37 men vill ha ett objektiv som kan matcha 23 - f/2.0 som sitter på min Fuji X100.
Hjälp mig!
Känner inte till X100 så jag kan inte jämföra, men till Sony Alpha finns ett flertal bra kortare objektiv, leta på www.dyxum.com/lenses och kolla mer noga sen.
Hursomhelst rekommenderar jag en zoom, nämligen Sony DT16-50/2,8 SSM
Det objektivet säljjs bl.a. i kit med A77, men tyvärr inte med de andra tror jag.
Ruskigt bra optik i alla fall som lätt mäter sig med primarna, dock bara f/2,8, men det är ju inte helt uselt helller. Det här är ett av Sonys bästa objektiv alla kategorier...
Det har också snabb och helt tyst SSM AF och är inte särskiöt dyrt. Satsa pådet!
/Mats
rogka566
Aktiv medlem
Kommer jag få AF på de fasta objektiven som listas på http://www.dyxum.com/lenses?
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Tyvärr är jag inte kapabel att hantera en zoom. Mina bilder blir bättre med fast optik.
??? Kan du utveckla det där?
Om du ställer in zoomen på t.ex. 40 mm och inte ändrar den så är det ju samma sak som att ha ett fast 40 mm. Bara att du inte behöver skruva loss och skruva dit ett annat objektiv när du ska byta brännvidd. Kan inte vara svårare att vrida på en ring än att byta objektiv väl?
Även om du har något handikapp som begränsar din hantering så är inte ett zoom-objektiv svårare att hantera på något sätt. Alltså man måste ju inte hålla på att zooma med det. Tänk dig snarare att du får tillgång till flera olika objektiv i ett och samma.
Ofta brukar Prime-objektiv prestera bättre än Zoom-objektiv, men det här zoom-objektivet är så förbaskat bra så att det presterar lika bra som många primes.
På sidan www.dyxum.com/lenses finns en översikt, beskrivning av, specar och omdömen om alla (de allra flesta iaf) objjektiv som finns till Alpha-systemet från alla tillverkare. De absolut flesta har AF, men det finns några få objektiv som är manuell fokus, t.ex. Samyang, vissa tilt/shift och ett enda Sony (135/2,8STF som är ett specialobjektiv). Alla andra har AF.
Ett som lär ska vara riktigt bra är det nya Sigma 35mm F1.4 DG HSM.
Rätt dyrt, vet inte vad du är ute efter för prisklass.
/Mats
rogka566
Aktiv medlem
??? Kan du utveckla det där?
/Mats
Antog att det skulle behövas...
Klart kan jag använda en zoom och visst har du rätt att det bara är att ställa den på ett värde och inte röra den. Och visst har de som säger att zoomarna blivit tillräckligt bra också rätt. Har haft både EF 24-70 och EFS 17-55 som är kalasfina båda två.
Men det är när jag bara har tillgång till en brännvidd jag utmanar mig själv och tänker nytt. Hade tidigare ett riktigt kompetent hus med massa fin optik, blixtar, sändare stativ och annat, men sålde det till förmån för den mindre X100 med fast optik. Det enda jag saknar är en snabb AF som funkar hyggligt i dåligt ljus.
Därav tankarna på A37 och någon fast optik mellan 20-24.
Behöver jag nämna att RX1:an ser lockande ut? Dock i dyraste laget..
freddan_6
Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med Minolta AF 24mm f:2.8 som jag köpte på tradera för en liten peng (runt 800). Just nu finns en Sigma AF 24 2.8 på tradera. Det går rätt sällan Minolta AF 20/2.8 på tradera. Heter objektivet AF och är av Minolta så fungerar det till Sony kameror. Vissa Sigma fungerar, andra får man skicka in för omprogrammering för att passa de allra senaste Sony kamerorna. Jag har SLT-A35 och har inte märkt något problem med mina bägge sigmaobjektiv.
afe
Aktiv medlem
Jag körde ett tag med Sigma 20/1.8 på 5D (vilket förstås blir bra mycket mer vidvinkligt än din 23 mm ger på X100), men det gav bra bildresultat på den kameran och lär fungera ännu bättre med mindre sensor (i hörnen). De finns också i 24 och 28 mm har jag för mig.
Nackdelen med hela den serien med 1.8-objektiv är ganska slö och högljudd autofokus och storleken (autofokusen är dock mycket mycket snabbare än X100). Bildmässigt är de bra
Nackdelen med hela den serien med 1.8-objektiv är ganska slö och högljudd autofokus och storleken (autofokusen är dock mycket mycket snabbare än X100). Bildmässigt är de bra