Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast "normal" till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för det testet Daniel!!!

Efter att blivit lite förvånad över resultaten jag sett med 50mm f1.4D vs f1.8D googlade jag runt tills jag hittade det här: http://www.nikon-foto.de/templates/stuff/test/nikon/nikkor_50mm.php som ju även det visar att 1.4an är bättre på allt förrutom den absoluta kantskärpan. Då jag tänker köra den på en D200 så är ju det argumentet ointressant. Jag får helt enkelt öka budgeten en femtonhundra och köpa 35mm och 50 f1.4.
 
Bra test
Ofta är optik optimerad för ett speciellt avstånd och man bör nog testa på det avständet man företrädesvis fotar på... Men visst jag känner mina gluggar i ditt test
 
Ok tack för hjälpen, nu är det beställt ett 35mm f2.D, ett 50mm f1.4D, ett 52mm motljusskydd och två 7-åriga världsgarantier till gluggarna. 586$ från Adorama. Borde väl bli sisådär 5900kr inkl moms när jag väl har det.
 
Jag tror absolut du kommer bli nöjd med 35'an!

Känner du för en vidare glugg i framtiden rekommenderar jag, som alltid, Nikkor 24/2,8D! Verkligen min absolut bästa glugg, snacka om skarp.

Jag har dock aldrig gjort några tester med den och jag tror inte jag tänker göra det heller ;D
 
står du ut med manuell fokus tycker jag att du bör försöka få tag i en Nikkor 35mm 1.4
Den gluggen vet vad skärpa är för ngt den....
 
schaki skrev:
står du ut med manuell fokus tycker jag att du bör försöka få tag i en Nikkor 35mm 1.4
Den gluggen vet vad skärpa är för ngt den....

Gluggarna är redan påväg med UPS från USA så det är lite sent för att ändra något. Dessutom ligger den gluggen lite över min budget :eek:) Det finns en i mycket bra skick på e-bay nu och den ligger nästan på 950$ med 7h kvar av auktionen och 41 lagda bud... tror jag hoppar den :eek:)
http://cgi.ebay.de/Nikon-F-Nikkor-3...ryZ48556QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Clouseau skrev:
Gluggarna är redan påväg med UPS från USA så det är lite sent för att ändra något. Dessutom ligger den gluggen lite över min budget :eek:) Det finns en i mycket bra skick på e-bay nu och den ligger nästan på 950$ med 7h kvar av auktionen och 41 lagda bud... tror jag hoppar den :eek:)
http://cgi.ebay.de/Nikon-F-Nikkor-3...ryZ48556QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Själv köpte jag min för 700kr på hegethorns.
Den har några mindre repor på bakre linsen, men det är inget som påverkar bilderna.

Normalt sett går den för cirka 1400 på begagnatmarknaden i sverige. Jag hade en hel del tur.
 
Jag har nu haft gluggarna några dagar (tog under 48 timmar att få dem från Adorama i USA) och även om jag inte har haft tid att ha något seriös fotosejour ännu kan jag säga att de bilder jag slöfotat lite på stan i dåligt ljus samt lite höftskott på flickvännen för att kolla skärpedjupet vid porträtt faktiskt givit mig mer nytändning än vad D200an och 12-24an gjorde. Det är SJUKT mycket glugg man kan få för 2300 resp. 2600kr.
 
Clouseau skrev:
Nej nej... UPS missar inte sådant. Det var med frakt+moms+tull.
Fasen vad billigt det blev ändå då! 260 dollar verkar 35:an kosta, och sen frakt, tull och moms på det... Hmm, jag är väl inte så uppdaterad på dollarkursen kanske, hehe.

Vad är skillnaden mellan "gray market" och de som har "USA with 5 Year U.S.A. Warranty" tro? Det senare kostar mycket mer av nån anledning.
 
Gray market innebär att butiken parallellimporterar varorna så att de inte går den ordinarie vägen via Nikons generalagent. Då gäller inte de vanliga garantierna, svjv.
 
dumbo skrev:
Gray market innebär att butiken parallellimporterar varorna så att de inte går den ordinarie vägen via Nikons generalagent. Då gäller inte de vanliga garantierna, svjv.
Ok, antar att det var det du köpte?

Jäkligt rörig site det där tyvärr, men det finns ju lite saker som lockar:)
 
dumbo skrev:
Jag har inte köpt något... ;-)
Haha, jag märkte inte ens att det inte var Henrik som svarade!
Nåja, det var honom jag syftade på förstås.

Blir mer och mer sugen på en såndär själv nämligen, men den är lite för dyr här hemma, och begagnat verkar bara de äldre utan AF dyka upp, men då visserligen billigt.
 
dumbo skrev:
Gray market innebär att butiken parallellimporterar varorna så att de inte går den ordinarie vägen via Nikons generalagent. Då gäller inte de vanliga garantierna, svjv.

www.digitalfotoclub.com
www.adorama.com
www.bhphotovideo.com

De säljer alla med MACK-garanti. Det är en tilläggsförsäkring som gäller i hela världen och i det här fallet under 7år. Kostade 170kr extra per glugg och funkar utmärkt på gray market objektiv. Jag har aldrig använt mig av www.digitalfotoclub.com men de har bra rating på Pricegrabber http://www.pricegrabber.com/search_getprod.php/masterid=430217/qlty=i och de är faktiskt hundringen lägre på båda gluggarna. Dock har jag ingen aning om deras fraktkostnad. För att räkna om priserna till slutkostnad (med frakt+tull+moms) i svenska kronor brukar jag ta priset på sidan x10 och det stämmer väldigt bra.
 
Hmmmm, lömska tankar dyker förstås upp i huvudet. Undrar om man kommer undan tull och moms om man beställer med USPS, hehe;-) Har beställt en del saker i "objektivstorlek" som alla slunkit igenom faktiskt. UPS däremot grillar ju allt som kommer i deras väg, men det är en annan sak.

Och snälla söta admin, detta är INTE en uppmaning till brott;-)
 
Helt sant. Min blixt skickades med USPS och trots att den var korrekt märkt så missade tullen och jag tror det var Schenker det.
 
ANNONS