ANNONS
Annons

Fast ljustarkt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
1): Det heter "teleobjektiv" respektive "ljusstarka".
2): Vilken kamera har du?
3): Vilken brännvidd vill du ha?
4): Vad innebär "inte så dyra"?
 
1): Det heter "teleobjektiv" respektive "ljusstarka".
2): Vilken kamera har du?
3): Vilken brännvidd vill du ha?
4): Vad innebär "inte så dyra"?


okej jag vet att jag inte kan stava men det här är väll inte ett stavnings forum du förstod ju vad jag menade eller hur :mad:

som svar på frågorna
1):Sony A100
2):300mm eller 400
3):under 5000 tusen
 
okej jag vet att jag inte kan stava men det här är väll inte ett stavnings forum du förstod ju vad jag menade eller hur :mad:

som svar på frågorna
1):Sony A100
2):300mm eller 400
3):under 5000 tusen
Billigast och förhållandevist ljusstarkt är Sigmas telezoom, 100-300 4,0. Den skall också vara mycket bra, kostar ca 10000 kr. Billigare än så kommer du inte undan. Nu vet jag iofs inte om den finns till Sony.
 
Senast ändrad:
1): Det heter "teleobjektiv" respektive "ljusstarka".

...och uttalas B E S S E R W I S S E R....



Vidare så är fast ljusstark teleoptik bland det dyraste som går att uppbringa.
Komprimissen blir oftast lite kortare brännvidd eller lite ljussvagare, då kan man komma undan lite billigare. Tredjepartsoptik brukar vara lite billigare också.
 
Bäst vore ifall Cosina började tillverka någon plastig 70-200 2,8 för ca 3500 kr. De har gjort hyggligt ljusstarka macrotelen med mycket bra optisk prestanda och de har varit ungefär lika billiga som de varit plastiga.
 
Ett teleobjektiv med fast brännvidd är tyvärr dyrt, men en Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro för 7.000kr kanske kunde vara något?
Köp ev. till en Soligor 1,4X PRO Digital AF telekonverter AF för 1.500kr. Borde kunna bli en just kombination. Toppklassade enligt Cyberphoto.

(Själv är jag mycket nöjd husse till ett Sony AF 70-300/4,5-5,6 G SSM)
 

Varför då ?

Ackeman: Försök leta upp ett kanske svårhittat beggat Sigma 300/4 APO Macro (säljer tyvärr inte mitt) eller 400 mm av samma serie så har du ett alldeles ypperligt tele med fin närgräns.Din budget räcker till ett sådant.Det funkar hur bra som helst även om det råkar hamna nån nitisk språkpolis i ena bildkanten,går ju att klona bort.
Mvh/Gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.