Arleklint
Aktiv medlem
Jag har valt att ha ett analogt och ett digitalt hus som kan ta samma objektivuppsättning. (F80 och D100) Nu handlar det om att välja objektiv som är så bra som möjligt.
Min tanke är och har varit att succesivt bygga upp en serie med fasta skarpa Nikon-objektiv.
Min tanke är att det är bättre med fasta objektiv av två skäl:
1) Zoomar görs inte för att det ger bättre optiska egenskaper, dom görs för att man kan täcka in större brännvidd i ett objektiv.
2) Med fasta objektiv tvingas man tänka efter vilken brännvidd (avstånd från motivet i ett givet utsnitt) som passar bäst för att ge bäst perspektiv i den bild man vill göra. Men en zoom är risken att man står stilla och vrider in rätt utsnitt.
Detta är bara mina tankar. Kanske har jag fel... Rätta mig eller håll med mig!
Min tanke är och har varit att succesivt bygga upp en serie med fasta skarpa Nikon-objektiv.
Min tanke är att det är bättre med fasta objektiv av två skäl:
1) Zoomar görs inte för att det ger bättre optiska egenskaper, dom görs för att man kan täcka in större brännvidd i ett objektiv.
2) Med fasta objektiv tvingas man tänka efter vilken brännvidd (avstånd från motivet i ett givet utsnitt) som passar bäst för att ge bäst perspektiv i den bild man vill göra. Men en zoom är risken att man står stilla och vrider in rätt utsnitt.
Detta är bara mina tankar. Kanske har jag fel... Rätta mig eller håll med mig!
Senast ändrad: