Annons

Fast 50 eller kitzoom inomhus (bländare vs slutartid)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Hej, tänkte höra hur ni andra tänker här. Har kört med blixt inomhus då vi har haft rätt dålig belysning. Nu har vi lite fler lampor här hemma och jag har börjat ta mer kort med befintligt ljus. Har då kört med mitt fasta 50 mm f/1.8 men känner att skärpan inte alltid sitter där.

Kom på att då 50 mm blir sådär 85 mm på crop, vilket jag har, så behöver jag minst 1/85 sekunders slutartid. Vilket jag kanske inte alltid hade. För ljuset skulle ligger jag väl där 1/80-1/125, tar mycket kort på ungen som såklart rör sig en del med. Försöker oftast vänta tills hon står still dock, för att ha kunna ha längre slutartider.

Märkte då att det faktiskt blir bättre, ca 1/160 verkar fungera riktigt bra. Tror jag kanske behöver öva på att bli stadigare på handen ;-). Problemet med korta slutartider är att ljuset inte riktigt räcker till.

Eftersom jag vet att objektivet inte är väldigt skarpt på full öppning, försöker jag ligga på f/2.2-f/2.8. Man behöver lite skärpedjup med, så det fungerar oftast bra.

Det jag nu började tänka på är min kitzoom. Väljer jag att ligga på 18-35 mm, dvs 30-50 mm, kan jag utan problem dubbla slutartiden. Lägg där till att den har IS, så skulle jag i teorin säkert lyckas bra med 1/20 sekund eller till och med lägre (rörelse från objektet kan dock sätta käppar i hjulet). Och i det området har jag möjlighet att ligga på f/3.5. Så ljuset torde väl nästan bli ännu bättre = möjlighet till lägre ISO.

Rent optiskt får man lite bättre bilder med den fast 50 mm såklart. Och jag har inte testat mina teorier i praktik än. Men ska göra det här framöver. Men tänkte att jag slänger ut denna funderingen och hör vad proffsen har att säga =) Även om jag har hyfsad koll på det hela, så saknar man erfarenhet och den djupare kunskapen så kommer med flera års träning.

Så - tänker jag rätt eller fel här? Och vad skulle ni göra i mina skor?
 
Jag hade valt den fasta 50mm, då den nog ger bättre optisk kvalité.
Prova höj ISO. Jag var rädd för ISO till en början, men kom på att det kan vara vackert med lite brus ibland. Det beror ju iofs på vilken kamera man har. Då jag fotar mina katter utan blixt tex så kör jag typ ISO 6400 bara för att dom rör sig så mycket.

http://dayviews.com/lonian/516650284/
Bländare f/4.0
Slutartid 1/50 s
ISO 6400
 
Ja för att det ska gå inomhus så har jag med behövt våga använda ISO. Har en Canon 650D och tycker väl att upp till ISO 1600 är det inget problem. ISO 3200 går att använda, men där drar jag gränsen för vad jag gillar. Går man upp till ISO 6400 så blir det bra om man kör i svart o vitt. Då kan man nästan även våga nosa på ISO 128 000. Men bara nästan =)

Sen fixar ju kameran att trycka upp det till ISO 250 000 nått. Kanske lite meningslöst, men behövs det verkligen är resultatet inte helt obrukbart =)
 
"Eftersom jag vet att objektivet inte är väldigt skarpt på full öppning, försöker jag ligga på f/2.2-f/2.8. Man behöver lite skärpedjup med, så det fungerar oftast bra".

Provat att microjustera sensorn?

Själv justerar/kollar jag alltid mina hus med mina gluggar och det kan vara guld värt.

MVH Julle.
 
Vi kan börja med att harkla oss över den där extra nollan i förra posten, 12 800 och 25 000 nått ska det ju vara =)

Microjustera kan man inte göra på de enklare kamerorna som 650D, men jag tror inte det hade hjälpt just här. Det blir bra även på f/1.8, det blir det. Tror att om jag rättar till slutartiderna så får jag även bättre bilder på f/1.8.

Men tycker att alla recensioner och annat på Canon EF 50 mm f/1.8 II säger att den inte riktigt är 100% på f/1.8 och och rekommenderar att man bländar ned lite. Därför följer jag det om jag inte absolut måste åt ljuset. Men även där blir det klurigt pga skärpedjup som sagt.

Tar mycket bilder på dottern på 2 år och vill man få med att hon t ex ritar eller gör något annat, så är även f/2.8 lite tajt för att få med henne OCH föremålet hon pysslar med. Lite därför jag även började klura på kitzoomen, vidvinkel är trevligt att ha med =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.