Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fartsyndarkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsaz skrev:
Du menar mellan 200 km/h till stillastående mot en bergvägg?

Typ så ....

Det går ju räkna på vad som händer med en personbil i 130 km/h som kolliderar med en rejält lastad mötande långtradare som håller 80 km/h. Utan att ha räknat på det så inbillar jag meig att personbilen kommer att uppnå -128 km/h och lastbilen kommer hålla 78 km/h fortfarande i samma riktning....Bromssttreckan r då negativ.... :-(
 
larsaz skrev:

Kamerorna kanske inte är nån optimal lösning men när jag gör mina norrlandstrippar på 100 mil så har jag helt klart märkt att det är ett lugnare tempo på dom sträckor där kamerorna finns.


Visst är det så. Förmodligen är många av skåpen vi ser atrapper, eller tomma eftersom man har fler skåp än kameror och flyttar runt med jämna mellanrum.
Ett tag hade polisen fejkbilar i polisfärger som bogserades runt (de hade inte ens motor) och ställdes ut längs vägarna för att dämpa fartivern.
Det fungerade.
För visst kikar man till på hastighetsmätaren så fort man ser en polisbil, eller hur.

Sen finns ju videokamerorna i patrullerande polisbilar. Det är väl ändå det effektivaste mot rena buskörningar som Efwa beskriver.
 
hmmm en fråga.
om man kör mitt i natten förfort och man fångas på på bild med en sådan kamera. borde man inte bli bländad då när den tar foto?

15m ifrån läste jag här att den tog fotot. det måste vara rätt så stark blixt eftersom den skall få med förarens ansikte som sitter i en totalt mörk bil med hel/helvljus på !?!?!?!?!
 
En undring till till forumets kunniga fortkörare... om man inte ser nån blixt, har man "klarat" sej då!? dvs blixtrar de alltid klart o tydligt när man "åker dit"

/kg som isåfall e oplåtad (hittills)
 
KGS skrev:
En undring till till forumets kunniga fortkörare... om man inte ser nån blixt, har man "klarat" sej då!? dvs blixtrar de alltid klart o tydligt när man "åker dit"

/kg som isåfall e oplåtad (hittills)

vet inte exakt hur det är om skåpen alltid blixtrar, men en molnig dag såg jag iaf ett kameraskåp blixtra på dagtid.

Dagens kameraskåp är ju mest till för att avskräcka istället för att haffa fartsyndare.
Sträckan från Umeå och sju mil norrut innehåller om jag inte minns helt fel 10st kameraskåp och där har man två kameror man kan flytta runt. Problemet för polisen är ju dock att man måste starta kameran manuellt och sedan så är den bara aktiv i fyra timmar före man måste starta upp den igen..

[off topic]

Rent allmänt för att sänka hastigheten på vägarna skulle ju höjda bötesbelopp fungera mycket bättre. Om vi antar att man fick böta 10000:- då man kör 30km/h för fort så skulle man ju inte köra 30km/h för fort, iaf inte i närheten av så många som gör det idag.

Sedan kan man ju fråga sig vad vi har för s.k. straff för rattfylla i Sverige egentligen, men det hör till en annan diskussion.
 
De senaste 2 åren har vi haft de där skåpen längs den del av RV 70 jag kör dagligen. Tror inte det någonsin varit en kamera där. Så här på vintern har jag spanat efter fotspår runt stolparna, det borde ju bli sådana om man monterar upp en kamera. Never ever. Fast turisterna blir ju lugnare av kameraskåpen vad det verkar...
Us
 
Man hinner ju inte köra för fort nuförtiden... man ska hinna kolla senaste DVD´n, kolla färddatorn, svara på SMS, försöka tyda inkommande SMS bildgåtor, läsa kameramanualer, svara på e-post, byta batterier, skriva inlägg på fotosidan, testa om AS funkar när man åker bil osv... och om man dessutom ska hinna kamma sej när man ser en kamera så blir farten lidande!

Men OM man nu ändå skulle hinna med det, kör de med blixt även dagtid?

/kg som inte alltid hinner köra för fort
 
Faktiskt blir man lite nyfiken rent tekniskt. Att plåta en bil i ca 100km/h i riktning mot kameran, mörkt ute och halvljus på, det skulle jag känna som en utmaning? Måste vara rätt kraftig blixt?

Och som sagt, vad är det för kameror? Borde vara lite intressanta för ohederligt folk. Fast det kanske inte finns fotointresserade som är ohederliga...? ;+)
 
Att blixtlådorna funkar är det ingen tvekan om, här i Schweiz blixtrade det nyligen till på en bil som körde 213 i dimma... (max tillåtna på Autobahn är 120km/h).
Med lite lagom avancerad bildbehandling kan man göra mycket spännande med oskarpa bilder tagna under taskiga förhållande.

Anders
 
jag har blivit fotad av ett skåp! ska leta upp fotot och scanna in det! kan lägga upp det här.

klarade mig dock! polarens morsas bil...
 
kan berätta storyn...

Vi var på väg från sthlm till sundsvall, polarn satt i sätet bredvid och hade sett på tv eller nåt att kamerorna bara var på 1 timme om dygnet, vi viste även att det bara fanns 1 kamera i skåpen (vid iggesund ungeför) sedan tidigare..
Det var helt svart ute, vi åkte båda och stirrade in i skåpen och kollade efter kameror av nån konstig anledning när det plötsligt blixtrar till som fasen!
ojoj.. 26 för fort stog det i brevet.. Morsan hans hade ju tätt alibi och när det kollade kortet var det ju inte en 55årig kvinna utan en liten kille som körde! (23 år då...)
Hon sa att hennes son haft bilen och mycket riktigt såg de honom sitta redvid! De rngde upp honom och sa: (håll i er nu...)
- Hej, vi ringer från polisen angående en fortkörning, vi ser här på fotot att du sitter i passagerarsätet, om du inte vill säga vem det är som kör så lägger vi ner undersökningen.

Det är ju helt sjukt.. dem i princip bad ju honom att lägga ner det hela.. i alla fall bad han dem skicka kortet.. så nu har jag det någonstans.. hoppas jag hittar det!
 
Än så länge har man klarat sig från att bli dokumenterad efter vägarna. Dom flesta hus är ju tomma, eller?
Är ju bara tvungen att bidra med den här "fartsyndaren" :)
 

Bilagor

  • kgbil.jpg
    kgbil.jpg
    43.5 KB · Visningar: 135
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.