Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fartsyndarkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor prioritet tror du polisen fäster vid åverkan/stöld av ett kameraskåp flera mil ute på landsbyggden mitt i natten, när knappt en polis är i tjänst och stadjeeparna är för dyra att köra?
 
RolandM skrev:
Hur stor prioritet tror du polisen fäster vid åverkan/stöld av ett kameraskåp flera mil ute på landsbyggden mitt i natten, när knappt en polis är i tjänst och stadjeeparna är för dyra att köra?
I 08-området har de ju just avklassat pågående misshandel som prioriterat brott, så jag antar att den som vill ha sig en vägkamera kan utan risk plocka en.

Säg mig, vad har detta egentligen med porträttfoto att göra..? :)
 
kuisma skrev:
I 08-området har de ju just avklassat pågående misshandel som prioriterat brott, så jag antar att den som vill ha sig en vägkamera kan utan risk plocka en.

Säg mig, vad har detta egentligen med porträttfoto att göra..? :)

Det är ju en komplett väderskyddad fotostudio med automatisk fjärrutlösare för att plåta folk i förbifarten vi talar om -)
 
RolandM skrev:
Jodå, de fungerar....Har till och med sätt dem blixtra för en bil som inte var registrerad på föraren, så det är som du säger ingen likhet inför lagen. Polisen lägger ned utredningen när ägaren kökortsfoto inte stämmer med registrerad ägares dito. Aktiebolag är bra att ha eller herr och fru kör varandras bilar.

Lite fel har du allt, om det inte är registrerade ägaren på fotot så jämför man med körkorts bilderna på alla registrerade på samma adress.

/Jonas som alltid byter bil med medföljande kompis när det är sträckor med fartkameror.
 
1992 lullade jag hem från en misslyckad krogkväll (ensam igen).

Efter att ha stirrat på MTV i en halvtimme insåg jag att jag hade tråkigt.

Ut på gatan med stativ och blixtförsedd kamera. Gatan utanför var en tvåfilig transportväg genom centrum där snittfarten nog låg på 70 istället för 50.

Gissa om det blev många bromsspår efter mina blixtexponeringar mot bilar som swoschade förbi.
 
Re: Konstig inställning!

Loj skrev:
Det finns väl någon anledning till att en kamera monterats upp. T.ex. att en större mängd människor visat dålig respekt för den hastighetsgräns som satts på den aktuella vägsträckan.

Jag är inte emot kamerorna, dock blir jag irriterad över VAR de sätts upp. Efter motorvägar och landsvägar, istället för i centrum. Jag vet inte hur det ligger till i övriga landet, men här i Umeå kör folk minst 50-60km/h, trots att hastigheten blev sänkt till 30km/h (efter att undertecknad nästan miste livet p.g.a en fartsyndare).

Ute på de större vägarna är det mest singelolyckor, då får man väl ändå skylla sig själv om man kör för fort och det slutar illa. I centrum är det en helt annan sak, där finns många andra oskyldiga människor som kan bli drabbade av en fartsyndare.

Umeå kommun har otroligt många kameror efter vägarna, av dessa är två välplacerade. I en korsning i centrum efter E4'an som fotar bilister som kör mot rött. De andra sitter efter vägar där det inte skulle spela nån roll om jag körde 130km/h.
 
RolandM skrev:
Det är ju en komplett väderskyddad fotostudio med automatisk fjärrutlösare för att plåta folk i förbifarten vi talar om -)

Klockren! =)

Och med lite silikon i kanterna kan man använda den som undervattenskamera!


Fortkörningskameror är väl en sak, men varför i hela friden saltar man vägarna så fort det kryper ner mot noll?
Det bästa jag vet med vintern är när man åker förbi saltbilen & hör hur det smattrar gött mot sidan på bilen.

/Soft - I love the sound of NaCl!
 
Softasnubben skrev:
...men varför i hela friden saltar man vägarna så fort det kryper ner mot noll?

Därför att ofattbart många trafikanter är glada amatörer som tror att deras bil inte påverkas av underlaget utan kör "lika fort som de alltid gör på den här sträckan".

För övrigt tycker jag Doves idé om att sätta fartkamerorna inne i samhällena var det klokaste jag hört på bra länge.

Magnus, yrkeschaufför
 
Lämnar de en Nikon D1 med studioblixt obevakad nuförtiden, eller har de en kamera som övervakar kameran? den e väl inte helt oattraktiv som stöldgods?

På väg mot Jönköping har de sprängt två kameraskåp...

[/kg som aaaaldrig kör för fort]

nån sa att [] = ironi
 
jag har hört om en som blev fäld av en fart kamera som for dit med hagel bössan men innan han skulle skjuta blev han bländad och med på bild då en fartsyndare for förbi...

Aint life a bitch
 
De flesta olyckor har inte med hög hastighet att göra utan dom idioter som kör rakt över tre filer, kör om utan fri sikt, kör på väggrenen på motorvägen etc.

Jag ser dagligen just detta. Men sällan kan polisen ta dom, aldrig kan en kamera ta bild på dessa personer.

Jag tycker man jagar fel olycksgörare, men fartsyndarna är både lättare att få tag i (kameran) och det är mer påtagligt olagligt utan diskusion.
 
Efwa skrev:
De flesta olyckor har inte med hög hastighet att göra utan dom idioter som kör rakt över tre filer, kör om utan fri sikt,
Är det inte också dom som ofta kör för fort?

Efwa skrev:
kör på väggrenen på motorvägen etc.
Nån sån har jag aldrig sett, dom kan inte vara nåt problem...

Tveklöst så dödar höga hastigheter, det vet vi.

Kamerorna kanske inte är nån optimal lösning men när jag gör mina norrlandstrippar på 100 mil så har jag helt klart märkt att det är ett lugnare tempo på dom sträckor där kamerorna finns.

Det viktiga är inte att sätta dit folk utan att dämpa hastigheten, kanske dock finns bättre sätt än dyra kameror.

Larsa
 
Bryggarn skrev:
Därför att ofattbart många trafikanter är glada amatörer som tror att deras bil inte påverkas av underlaget utan kör "lika fort som de alltid gör på den här sträckan".

Tänk om människor kunde tänka efter innan dom sätter sig i bilen!


Guffa skrev:
Inte här. Vi kör fortfarande omkring på fina vita slaskfria vägar här i Jämtland. :)

Skulle det inte vara så kallt och mörkt skulle jag flytta dit direkt! =)


/Soft - Som ibland kör som en biltjuv, dock ej när det visar under nollan på termometern!
 
Softasnubben skrev:

Skulle det inte vara så kallt och mörkt skulle jag flytta dit direkt! =)

Jag flyttade från Norrland ned till Bohuslän för 10 år sedan & tycker att det känns mycket mörkare här, snön lyser nämligen upp, inte minst på vägarna.

-5 & 85% luftfuktighet här, brrrr. Då föredrar jag -25 & torr luft i norrland!

/Larsa som aldrig frusit så mycket i norrland som han gjorde när han flyttade till bohuslän...

PS. Väderläge nu. Temp 2,0. Luftfuktighet 95%!!!
 
Ahhhh, Bohuslän. hemlängtan.

Kallaste jag varit med om är -5° på Island. Atlantvinden blåste genom allt vad kläder hette.



Intressant detta med övervakning via kamera, i Malmö diskuteras det om att sätta upp kameror längs ”rånarstråket” i centrum.

Vi har ju ett torg som övervakas med kamera. Tyvärr har ingen åkt dit för något brott, snarare flyttas våldet och knarket till sidogator.
Men kanske är det bra att det finns ställen att vara på som övervakas, man kan ju välja att använda kamerorna som skydd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.