Annons

fartsyndarkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Vänliga människor har monterat upp automatiska fartsyndarkameror på vägen jag pendlar var dag. Allt i akt och mening att dryga ut statskassan samt hålla oss bilister i tukt och förmaning.
Nu är undertecknad ingen fartdåre, men det är lite mycket 1984 för min smak.
Nåväl. Är det någon som vet hur dessa vidunder fungerar. Har ju läst att dom inte fungerar.
Roade mig med att kolla mötande trafisks nummerplåtar på hemvägen i mörkeret. Var väl en lucka på nån bråkdels sekund då inte halvljuset bländade allt vad siktfält heter. För att inte tala om helljuset.
Kanske en konstig fråga i detta forum, men kom gärna med lite in- och utvecklingar om ämnet.

VH
UGE
 
Kamerorna har en radar som mäter hastighet, och blixt för att få bra ljus.

Om du har en "medelgammal" registreringsplåt, dvs den som är helt plan, så funkar sprayen ifrån http://www.overexposed.se som blocker.

Men varför behöver man det om man nu ändå kör lagligt?
 
Jodå, de fungerar....Har till och med sätt dem blixtra för en bil som inte var registrerad på föraren, så det är som du säger ingen likhet inför lagen. Polisen lägger ned utredningen när ägaren kökortsfoto inte stämmer med registrerad ägares dito. Aktiebolag är bra att ha eller herr och fru kör varandras bilar.

Nåväl, i kameraskåpet sitter det en Nikon digitalkamera och en kraftig studioblixt. Blixten ger ett gulaktigt blixtljus påde dagtid och nattetid när bilen är 15 m från kameran om den har körts för fort. Slutartiden borde rimligtvis ligga på Nikons kortatse blixtsynktid för att garantera att förarens ansikte och bilens nummerplåt ska kunna avläsas.

Det är sannolikt att en slavblixt skulle kunna blända kameran, alternativt lysa upp den egna vindrutan så att det blir highscore i sensorn.

Fast aldra enklast är att köpa en Mercedes eller en BMW, de har dålig bärighet i fästen för främre nummerplåten, då de på dessa bilar sällan är monterad framtill.

/Roland - som vet var kamerorna mellanÖrebro och Karlstad finns.
 
Har läst någonstans att det är en Modifierad Nikon D1 i fartsyndarkamerorna. Men den torde nog sakna skal och lite till.. annars hade polisen nog inte fått ha kamerorna ifred.
 
Annars är det bara att sätta en slavblixt i vindrutan. Den utlöses när fartkamerans blixt blixtrar, och vips så blir det bara ett stort blänk av hela bilden! :)

Om det är lagligt vet jag inte, men det är rätt kul! ;-)

/Joakim
 
mrsandin skrev:
Har läst någonstans att det är en Modifierad Nikon D1 i fartsyndarkamerorna. Men den torde nog sakna skal och lite till.. annars hade polisen nog inte fått ha kamerorna ifred.

Det får de inte heller, skåpen har förstärkts många gånger.
 
RolandM skrev:



Fast aldra enklast är att köpa en Mercedes eller en BMW, de har dålig bärighet i fästen för främre nummerplåten, då de på dessa bilar sällan är monterad framtill.

/Roland - som vet var kamerorna mellanÖrebro och Karlstad finns.

Kul synpunkt!
det där med BMW o Merza fattade jag inte riktigt, har haft några bayrare själv och alltid haft nummerplåt i fronten.
Skall precis byta bil och är egentligen hänvisad till Toyota, men detta argument kan ju avgöra hela affären:)
 
Skulle inte polisen kunna göra en fotoutställning av dessa bilder? Givetvis med förare och nummerplåt oidentifierbara. Kanske skulle detta göra succé i inom "kulturetablissemanget" med tanke på debatten här på Fotosidan om Tuija Lindströms bilder?
 
Konstig inställning!

Lite konstig inställning ni visar i inläggen. Det finns väl någon anledning till att en kamera monterats upp. T.ex. att en större mängd människor visat dålig respekt för den hastighetsgräns som satts på den aktuella vägsträckan. Som i sin tur förmodligen har en grund. Att då diskutera olika sätt att undvika att bli "fälld" - med slavblixt eller photoblocker - ger en konstig bismak. Är den egna rätten att köra för fort verkligen så mycket värd att ni frivilligt riskerar andras liv och hälsa?

/J
 
Man kan faktiskt diskutera en sådan här sak med en ironisk underton. Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa en slavblixt och sätta i vindrutan tillexempel.

Dessutom kan det vara kul att veta hur det funkar, av ren nyfikenhet helt enkelt.

/Joakim - som har sagt att han ska råna banken om han inte får sommarjobb nästa år.
 
Jag har inget emot kameran som registrator av fortkörning. Det jag däremot har något emot är att polisen läger ned utredningen, så fort det inte är den registrerade bilägaren som kör fordonet eller när fordonet inte kan identifieras (saknad nummerskylt). Utöver detta har jag varit med om incidenter när förare som upptäcker kamerorna panikbrosmar oavsett om de kör för fort eller inte, för att undvika dem. Jag har även mött människor som kör i mötande körfält för att undvika att bli fotograferade. Jag anser att kamerorna är livsfarliga och anser att poliser som stoppar bilar är mer effektiva. Det kan dessutom finnas legitima skäl till hastighetsöverträdelsen, som reds ut med polisman på plats som dessutom kan ordna med eskort.
 
Det finns ett antal sådana här kameror monterade mellan Örebro och Karlstad. Jag bor i Karlskoga. Efter vad jag hört har man inte råd att sätta in riktiga kameror i alla stolparna. Dessutom blir man via vägskyltar "varnad" och kan sänka farten vilket ju är själva syftet.
 
Tommy Lindholm skrev:
Det finns ett antal sådana här kameror monterade mellan Örebro och Karlstad. Jag bor i Karlskoga. Efter vad jag hört har man inte råd att sätta in riktiga kameror i alla stolparna. Dessutom blir man via vägskyltar "varnad" och kan sänka farten vilket ju är själva syftet.

Örebrokamerorna var inte laddade i somras...Värmlandskamerorna utanför Karlstad var det på E18...Det blixtrade snyggt för en förtagsregistrerad bil. Är bombis på att det inte blev någon hastighetsbot utskriven på föraren.
 
Kamerastolparna har dessutom visat sig vara en säkerhetsrisk för polisen hade inte tänkt på att använda den typen som viker sig när en bil av misstag kör på dem. Men jag tror man ska börja byta ut stolparna nu? På sträckan upp mot Motala var kamerorna och stolparna totalförstörda när jag körde där för något år sedan. Någon gillade tydligen inte dessa. Mellan Växjö och Alvesta har jag inte sett någon kamera i skåpen på ett bra tag. Tror att polisen inte hade pengar till att köpa en ny när den första inte funkade, eller vad det nu var? Men nu monterar man upp nya stolpar ned mot Älmhult och där är det mer berättigat anser jag eftersom vägen inte har samma standard som mellan Alvesta och Växjö där jag tror det är tre svaga kurvor på en mil och 13-metersväg. Bättre att använda pengarna på mitträcken då, där det går anser jag.
 
Hundratusen kostar ett kameraskåp. Det är en gåva från Rikspolisstyrelsen till distrikten, varav en del tackar nej beroende på att de inte har resurser att leta titta på bilder och leta i körkortsregistret. Trots allt är det väldigt mycket företagsbilar ute och kör och seriösa företag angetr inte sin personal om polisen frågar.
 
Sist jag såg något om kamerorna så satt de vanliga kameror, dvs inte några strippade kameror utan hus. Tror priset på en kamera låg på 50-60k, de använder polariserat filter. Sen är alla skåp larmade med rörelselarm. Sitter även och funderar på om de på något sätt även har lyckats kläma in en liten pejlutrustning i skåpet ifall någon får för sig att plocka ett skåp (En vild gissning från min sida)
 
Graal skrev:
Kamerastolparna har dessutom visat sig vara en säkerhetsrisk för polisen hade inte tänkt på att använda den typen som viker sig när en bil av misstag kör på dem.
Ja men vad bråkar de om - de är ju till för att dra ner hastigheten! :)

Skämt å sido, den som lägger ner pengar och energi på motmedel mot vägkamerorna, har inte förstått poängen. Lyckligtvis fungerar fortfarande naturlig selektion.
 
kuisma skrev:
Ja men vad bråkar de om - de är ju till för att dra ner hastigheten! :)

Skämt å sido, den som lägger ner pengar och energi på motmedel mot vägkamerorna, har inte förstått poängen. Lyckligtvis fungerar fortfarande naturlig selektion.

En del fartsyndares gener har lyckats ta sig vidare till nästa generationen innan fartsyndaren inte längre är förmögen att föra dem vidare beroende på vägtrafikens natuliga urval....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.