Annons

fartkameror vs slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
fartkamrorna har ju en blixt som slår när man åker för fort när bilden tas....har inte sett det själv..:)...

om man skulle sätta en slavblixt, typ morris, i vindrutan, skulle inte bilden bli värdelös då??
bara en undran om det skulle funka?

fast det skulle nog vara ganska jobbigt att hålla på med...byta batterier och så...

..men det är ju trots allt bäst att köra lagligt!!

för alla...plånboken, trafiksäkerheten och miljön!
 
hehe väldigt intressant tanke det där. Vore kul om någon som är duktig kan säga om det skulle funka eller inte.
 
Hej!

Det enda som garanterat funkar ær att hålla fartgrænserna. De finns dær av en anledning.

Sen kan det kanske vara lite oklokt arr fyra av en blixt i ansiktet nær du kør, framfør allt om det e mørkt ute.

MVH Uffe
 
En bra fråga är:
Om du själv hade fotat med en slavblixt blir dina bilder värdelösa då??

Nej jag tror inte det.
Fartkamerorna har säkert någon form av ljusmätning. Så den går inte så bra tror jag.
 
Någon biltidning hade det ämne som en artikel för 2-3 år sedan och det verkade fungera.

Var dock kritiskt var slavblixten placerades och så ska vi vara så säkra på att de som sitter och tittar på bilderna är duktiga att med photoshop blocka fram dolda ansikten.

Varför inte köpa en manik som talar om hur fort du kör (och samtidigt talar om var fartkamerorna står).

http://www.tillbilen.se/varnare.html
 
AAVERDAL skrev:
En bra fråga är:
Om du själv hade fotat med en slavblixt blir dina bilder värdelösa då??
Om man riktar sin slavblixt rakt in i kameran så blir bilderna förmodligen inte så snyggt exponerade i närheten av slavblixten.

Fartkamerorna har säkert någon form av ljusmätning. Så den går inte så bra tror jag.
Bilistens slavblixt löser ut och fläskar på med ljus efter att fartkamerans blixt exponerat bilden alldeles precis lagom. Hur skulle fartkamerans ljusmätning kunna göra gjort ogjort och få bilden rätt exponerad? Skicka ut antifotoner och mörk materia?

Sen är det ju möjligt att kameran har tillräckligt stor dynamik, och att operatörerna är tillräckligt skickliga att mixtra med bildbehandlingsprogrammet, så att det går att identifiera föraren i alla fall.

Sett ur fartkamerakonstruktörens synvinkel borde det vara viktigt att ha en rejält kraftig blixt i fartkameran så att eventuella slavblixtar får så procentuellt sett liten inverkan på bilden som möjligt.

Och som slavblixtrande fartdåre borde det vara viktigt att se till att blixten löser ut vid rätt tillfälle, dvs inte strax efter att eventuell förblixt till E-TTL löst ut och slutaren ännu inte har hunnit öppna sig, utan precis efter att fartkamerans huvudblixt exponerat lagom. Då fläskar man på för kung och fosterland med så hög effekt som möjligt, så nära ansiktet som möjligt och så rakt in i fartkameran som möjligt!

Eller så får man finna sig i att anpassa farten efter rådande hastighetsbestämmelser.
 
Det bästa skyddet mot fartkameror (om man nu vill köra för fort) är att se till att man själv döljs på fotot.
De jämför registreringsnumret mot den bild som finns i körkortsregistret.
Om inte det stämmer, så jämför de med de andra personerna med körkort som är skrivna på samma adress som bilägaren.

Hälsningar

Adam
 
Det enda som garanterat funkar ær att hålla fartgrænserna. De finns dær av en anledning.
Jodå. När de sitter direkt intill en farlig korsning där hastighetsgränsen är 70 knutar.
När de sitter mitt efter raksträckan där det är 90-gräns eller högre så är det nog inte riktigt så. Inte heller när de sitter en bra bit efter korsningen, precis intill 90-skylten. Då är det nog mer nåt mellanting mellan bondfångeri och konsten att reta gallfeber på folk

Sen kan det kanske vara lite oklokt arr fyra av en blixt i ansiktet nær du kør, framfør allt om det e mørkt ute.
Jo, jag har tänkt det många gånger. Tänk dej att du sitter där bakom ratten. Du har just passerat den där riskabla korsningen i 70 knutar. Det är mitt i natten, lite fuktigt på marken och det är inte är en bil ute. Du trycker på gasen, eftersom det ju normalt sett är helt riskfritt. Ka-blaff! En fotoblixt. Hinner synen återställas så att du ser älgarna på raksträckan, precis bortom helljusbilden?

Fartkamerans blixt har i det läget gjort rakt motsatt effekt mot det den var till för.

Men visst. På vissa sträckor är dom helt nödvändiga. Jag håller med. Men när dom står längs helt riskfria sträckor så vete fasen hur man prioriterat.
 
Arctic skrev:
Javisst. Och väldigt sällan har det med verkligheten att göra.
Fartgränserna eller fartkamerorna?

Kamerorna kan man nog tycka är konstigt placerade ibland, men rätt ofta står de där de gör nytta.

Fartgränserna har å andra sidan definitivt med verkligheten att göra.
 
PMD skrev:
Fartgränserna eller fartkamerorna?

Kamerorna kan man nog tycka är konstigt placerade ibland, men rätt ofta står de där de gör nytta.

Fartgränserna har å andra sidan definitivt med verkligheten att göra.

Både och men jag menade här fartgränserna. ingen skylt i världen kan avgöra hur fort man kan eller, vilket är viktigare, bör köra.

För några dagar sedan så hade vi regn på is och då var 30 betydligt lämpligare fart än de 90 som var skyltat. På samma sätt så är det fullt ok säkerhetsmässigt med mer än dessa 90 när förhållandena tillåter det.

Dessutom så är det så att en väg där förhållandena tillåter en viss hastighet blir skyltad till lägre hastighet därför att vägtypen har den hastigheten i vägverkets regelverk.

F.ö. så finns världens säkraste vägar i Tyskland - autobahn där de har fri fart.
 
Vet ej hur det är i sverige, men här i frankrike har detta tidigare funkat (hörde om det på radion för nån månad sedan faktiskt).

Nu har dom tydligen täppt till detta kryphål (i alla fall på vissa kameror) genom att det alltid tas två bilder i snabb följd. Då hinner inte slavblixten ladda om.
 
Arctic skrev:
Både och men jag menade här fartgränserna. ingen skylt i världen kan avgöra hur fort man kan eller, vilket är viktigare, bör köra.
Eftersom alla gör olika bedömningar, och är olika duktiga på att köra snabbt och säkert, så finns en hastighetsbegränsning som är gemensam för alla. Den är satt med viss marginal i normalfallet, vilket förstås gör att de som är extra duktiga på att köra snabbt och säkert måste köra under sin kapacitet. Detta är dock priset de måste betala för att få vistas i den allmänna trafiken. Minsta gemensamma nämnaren måste råda.

Sen finns det förstås tillfällen då skyltad hastighetsbegränsning är alldeles för hög för omständigheterna, men då hoppas jag att de flesta av oss har omdöme nog att inse det.

F.ö. så finns världens säkraste vägar i Tyskland - autobahn där de har fri fart.
Har du någon statistisk källa att hänvisa till? Det är möjligt att du har rätt, men jag är lite tveksam.

Dessutom är det inte enbart risken för en olycka man har att ta hänsyn till, utan även vilka konsekvenser en olycka får. Om risken är ganska hög för att råka ut för en olycka på vägtyp A, men risken att bli skadad i olyckan är liten, medan risken är låg att råka ut för en olycka på vägtyp B, men risken att bli skadad eller dö är hög, så väljer jag alla gånger att hellre åka på vägtyp A.
 
Bjelkengren skrev:
Hej!

Det enda som garanterat funkar ær att hålla fartgrænserna. De finns dær av en anledning.

Sen kan det kanske vara lite oklokt arr fyra av en blixt i ansiktet nær du kør, framfør allt om det e mørkt ute.

MVH Uffe

Det finns en grej till som fungerar med vissa skyltar men som naturligtvis är förbjudet.
Det är att spreja med reflexsprej, vilket polisen för något år sedan påstod inte fungerade, men sedan man överbevisat dem i tv så lade man till reflexsprej i samma lag som smutsig oläslig skylt.
 
En annan sak som påverkar fartgränserna är miljöaspekten. Håll hastigheten i stället för att köra för fort. Dels sparar du pengar då bilen drar mindre men du sparar även miljön.

Sen finns det ju givetvis skyltar som är korkat placerade. Ett exempel är de sista två-trehundra meterna innan öresundsbron där en motorväg blir till 30 väg. Många körkort skulle rykt där om polisen haft kontroll .


//Uffe
 
leffe.j skrev:
Det finns en grej till som fungerar med vissa skyltar men som naturligtvis är förbjudet.
Det är att spreja med reflexsprej, vilket polisen för något år sedan påstod inte fungerade, men sedan man överbevisat dem i tv så lade man till reflexsprej i samma lag som smutsig oläslig skylt.

Hur kan snuten se om man har reflexsprej eller inte?
 
PMD skrev:
Det finns ju ett mycket enkelt sätt att undvika att den situationen uppstår.
Helt klart: Stirra på hastighetsmätaren och håll koll på att du inte kör för fort. Då slipper man vara rädd för fartkamerorna. Man kanske får ett trafikfarligt beteende, men skit i det!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar