Annons

Farliga flygplats!

Produkter
(logga in för att koppla)

michajlof

Aktiv medlem
Snart ska lilla jag ut och resa... med flyg. Nu är det inte så att jag är rädd för att flyga. Nej, det det är den omtalade flygplatsröntgenapparaten som skrämmer mig.

Är det verkligen så att den förstör eller försämrar kvaliteten på filmer?
Behöver man ha en blypåse, eller kan man förvara på annan säker plats?

.::hej hå::.

Hej

Jag har rest både till USA, Tenneriffa, Cypern osv utan problem.

Blypåse tror jag inte på längre. Då de ser en svart ruta bränner de på mer tills de ser nått har jag hört.

Roine

Michajlof, många flygplatser har skaffat sig en ny och starkare typ av röntgen för det incheckade bagaget, som kan skada film.
Det är därför säkrast att ha filmen i handbagaget. Håller med roinek om blypåsen.

Hej.
Prova att gå till menyn formun och välj sök inlägg. Sök sedan på t.ex. röntgen så hittar du en massa befintliga inlägg i ämnet.
M.v.h.
Daniel

Varför inte proppa fickorna fulla? Då blir dom inte röntgade över huvud taget. Tror inte att metallbrickan i kasetten ger utslag i metalldetektorn ( med undantag för i USA ) och i såna fall är det bara att plocka upp bakom bågen.

Hej

De kör rullarna i alla fall ihop med mobilen, det drabbade ialla fall mig.

Men kan nog variera, men som andra sagt, det är handbaggaget som gäller.

Jag råkade fråga om det (det stod på en skylt att man skulle göra det om man var osäker) när jag var i London och fick ett surt svar tillbaka att det inte hade någon som helst inverkan. Det verkade som tjänstemannen hade fått den frågan en gång för mycket.

Är det bara en skröna?

Det brukar stå på röntgenapparaterna för handbagaget vilken filmkänslighet som börjar ta skada. De flesta jag har sett står det att 1600 asa börjar ta skada allt under skall vara ok..

Hej

Ni skulle sett tjejen som röntgen min kameraväska i LA, USA då jag fög hem för ett par veckor sedan med BA

I min LowPro 200 ryggsäck låg:
en D30
En 24-70/2.8 Sigma
En 35-350L Canon
En Digital Wallet
Ett antal minneskort och IBM 1G diskar
Laddare till detta
Ett antal filter till objektiven
Fjärrutlösare

De körde väskan 3ggr genom röntgen innan hon tittade på mig, och pga mitt förtroendeingivande utseende så sa hon inget, det var grönt,

Roine

PS
På ditvägen, på HARA flygplatsen i Chicago, kollade de igenom väskorna på alla utlänningar, utom mig, de kollade bara skorna!

Roine

pl2se skrev:
Varför inte proppa fickorna fulla? Då blir dom inte röntgade över huvud taget. Tror inte att metallbrickan i kasetten ger utslag i metalldetektorn ( med undantag för i USA ) och i såna fall är det bara att plocka upp bakom bågen.

Det gör dom. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar