Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjefotografering, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
Hoppas jag nu lägger det här i rätt forum, blev lite osäker.

Jag har i helgen fotat en familjs barn som ska ge bort en tavla till deras far som fyller 60. jag har nu valt fram dom bilderna som blev bäst så jag tänkte ta och visa er en av dom och se om ni har några tips. Dom är klädda i 60-tals kläder för att matcha bilen. Kan man redigera bilder på något sätt för att få en äldre känsla? TIPS TACK :) Några andra synpunkter?
Jag kommer i veckan visa bilderna för dom jag fotat så dom får välja bild.

Orginalstorleken på bilden är 6mpix, fotat med en Minolta 7d, Hur stor kan man göra bilden med så liten kvalitetsförlust som möjligt? bilder kommer att betraktas på runt 0,5-1 meter.

Här finns bilden i fullstorlek:
http://www.eoo.se/dreft/tmp/liljedahl/liljedahlS.jpg

mvh / Markus

Bilagor

• liljedahll.jpg
    liljedahll.jpg
    44.9 KB · Visningar: 443
Eftersom jag gillar att peta i detaljer, så har jag lite anmärkningar om bilden.

Varför så mycket luft bakom bilen, istället för framför?

Det sticker fram ett tak på högersidan, sånt som stör.

Tatueringen på den gravida kvinnan rimmar lite dåligt (tror jag) i tidsaspekten.

Angående storleken kan du lätt göra den 50x75 eller t.o.m 70x100. Allt beroende på ens egna preferenser. Men bildens kvalité var god tyckte jag.

Bortklonat tak, beskuren, lagt till lite magenta och grönt, vignettering.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 367
så här kan det kanske se ut när kortet ska se äldre ut !

Bilagor

• exempel1.jpg
    exempel1.jpg
    39.5 KB · Visningar: 366
Senast ändrad:
oj vad liten bilden blev eller så kan den se ut så här!

Bilagor

• exempel2.jpg
    exempel2.jpg
    36.6 KB · Visningar: 359
Aaah... det ljuva 60-talet... Tänk om man varit född då! Kan det ha sett ut så här?

Tätare beskärning, ökad kontrast, minskad färgmättnad, lite, lite utslätning av hudtonerna, vinjettering.

Bilagor

• liljedahls_60s.jpg
    liljedahls_60s.jpg
    44.5 KB · Visningar: 324
Gör inget försök att meka med bilden men måste bara säga att jag tycker den är strålande.
Ha det gott

Oj vad liten den blir här, men man ser kanske lite iallafall.

Bilagor

• liljedahls.jpg
    liljedahls.jpg
    58.2 KB · Visningar: 179
Här är en något softad och nedtonad variant (jag har den även i hög upplösning om du vill se).

Bilagor

• rockers.jpg
    rockers.jpg
    41.8 KB · Visningar: 179
Tackar så mkt för inspirationen och tipsen.
Jag gillar christians version skarpt. precis åt det hållet som jag hade velat se.

Jag ser även gärna anders version högupplöst :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar