Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjealbumsbild / konst

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus T

Aktiv medlem
Efter att ha läst kommentarer på otaliga
bilder här har jag komit fram till att...


Vackra människor = konst
Alldagliga människor = familjealbumsbild

Svartvitt = konst
Färgfoto = familjealbumsbild

Kort skärpedjup = konst
Långt skärpedjup = familjealbumsbild
 
Du har förstått definitionerna fel, så här är det:
Mina bilder = konst
Andras bilder = fotoalbumsbilder ;D
Hmm, eller var det tvärt om???
 
Tror nog tyvärr att många ser det precis som du uppfattar det. Vidare är det så att de "bästa" bilderna får många komentarer. Medan "familjebilderna" får få, och de som kommer fram är väldigt kritiska, sällan konstruktiva. Klart det borde vara tvärt om, de bildet man anser vara något fel på borde man ta sig tid och berätta om, varför man tycker som man gör och vad som man skulle kunna ha gjort istället. Man blir ju sällan bättre, om ingen talar om för en vad man gör för fel.
 
Tycker du generaliserar ganska grovt. Efter att ha sökt på motivkategorin konst verkar dina slutsatser inte särskilt logiska? Endast ca 10% av dessa är i svartvitt, t.ex. Men du kanske har statistik på hur det ser ut i bildkommentarerna? Hur man klassar sina egna bilder kanske inte stämmer med vad andra vill placera dem i för kategori?
 
Nils, jag tänker mest på porträttbilder och den kritik de får. "Konst" som i att bilden upphör att vara en "familjealbumsbild" för att den t.ex är svartvit eller att modellen ser bra ut.
 
Jag har ibland kommit på mig själv med att inte veta vad jag ska skriva för kommentar (jag kommenterar alltid de som har varit inne och tittat hos mig, tycker att det är det rätta att göra) när jag hamnar hos någon som har mycket "familjebilder", det är inte för att vara taskig, jag vet bara inte vad jag ska skriva. En bild på ett hus eller med ett klart "konstnärligt" (vad nu det är) syfte känns lättare att kommentera.

Fast det kanske bara är som så att jag helt enkelt inte övat mig tillräckligt på att kommentera dessa "familjebilder"

I övrigt så tycker jag inte att s/v är mer konstnärligt än färg (kanske beror på att jag bara kör färg själv).
 
Enligt min mening handlar detta om något helt annat än att viss teknik anses "konstnärlig". För det första måste men göra klart för sig vad man lägger i begreppet "familjebild" vilket enligt min mening inte är en typ av bilder som på något sätt har lägre värde än andra.

Fär mig är det inte just bilder av den egna familjen utan bilder som i princip kräver att betraktaren är en del av det avbildade sammanhanget för att kunna tillgodogöra sig bildens innehåll. Ett gäng bilder från festen med kompisarna är lika mycket familjebild som barnen i plaskdammen...

Dessa bilder kan vara ovärderliga för de som har en relation till det avbildade men säga väldigt lite till oss andra. När man (eller i alla fall jag) kommenterar en sådan bild blir det väldigt ofta rent tekniska kommentarer om ljus, val av bakgrund etc. efterom bilden sällan förmedlar en mer allmängiltig känsla.
 
Lite synd att du gör en sådan generalisering och jag håller inte med dig. Det är skillnad på bilder och bilder - Och det beror inte enbart på framställningsteknikerna.

En bild kan vara både konstnärlig och familjealbumsbild.

Här är ett exempel på en sådan bild.

Den har en genomtänkt komposition, den berättar något och är intressant för en utomstående betraktare. En albumbild saknar oftast dessa egenskaper i olika omfattningar.

Det finns även bra albumbilder, givetvis, men en hel del är mest ett snapshot från höften. Sådan bilder blir oftast mest intressanta för den som har tagit dom, men kommunicerar väldigt lite med en utomstående betraktare. Om bilden saknar denna kommunikativa förmåga, så är det nog inte konstigt att folk är totalt ointresserade eller ger en kommentar kring att den passar mest för det egna albumet.

Dessa kommentarer kommer oftast när kommunikationen mellan betraktare och fotograf brister - Oftast oberoende av framställningsteknik. En bild som inte berättar något blir inte bättre för att man gör om den till svartvitt. En dålig bild för blir alltid en dålig bild - En bra bild kan alltid göras bättre.

Jag själv tänker annorlunda när jag tar bilder för mitt egna privata familjealbum i förhållande till när jag tar bilder av familjen som utomstående skall betrakta. De sistnämnda är mer genomtänkta och planerade.

För mig är alla familjebilder som jag tar ovärdeliga - Men långt ifrån alla är intressanta för en utomstående betraktare.

Här är dessutom en av mina bilder som enligt dina definitioner skulle vara en albumbild (amatör) på alla punkter. Jag låter kommentarerna tala.

Exempelbild
 
Senast ändrad:
Tycker rätt många verkar vara väldigt skeptiska till familjebilder. Tycker själv familjebilder har ett stort värde, visst självklart mest för den som har tagit bilden och dennes släkt, och då inte minst i framtiden.

Men det som är synd i det hela är ju att vi (alla måste nog ta åt sig mer eller mindre) inte ger konstruktiv kritik. Det amatör/familjebilder ofta har som ett plus är att de är väligt dokumentära, vilket jag kan tycka är en fördel. Sen att de inte alltid är så roliga för utomstående är ju en annan sak.
 
Hej
Har ni någon gång tänkt tanken att ni av någon anledning plötsligt rycks bort från det jordiska och era efterlevande ska ta hand om kvarlåtenskapen?

De hittar en mängd bilder med sparsamma anteckningar om tid, anteckningar om exponering, eventuellt antydningar om var bilden är tagen och vad motivet är.

Min gissning är att de bilder som föreställer den närmaste släkten och har anteckning om vilka som syns på bilden, var bilden är tagen och när och eventuellt varför, kommer att sparas. Familjebilderna alltså.

Övriga bilder hamnar i soptunnan.
 
Det finns en bortglömd bildskatt i "familjealbums bilderna" Eller rättare sagt man skulle kunna utveckla den typen av bilder mer. Som tidigare har skrivits här så handlar det både om att våga ge konstruktiv bildkritik och att själv våga utveckla den typen av bilder. Jag skulle gärna titta på fler familjealbumsbilder om de gav mig en intressant inblick i hur olika familjer har det. Men den typen av bilder är kanske lite sällsynta. Jag har i en annan tråd försökt få i gång en diskussion om värdet av familjebilder hos fotografer. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=21640
Då handlade det om Larry Towells familjebilder.
/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.