Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fallande format inom tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Fick i dag en beställning på bilder från en kund som jag skall fotografera, han sa att han ville ha bilden i 300DPI och i fallande A4.

Jag sa javisst !!!

Men om jag skall vara rent ärlig så har jag INGEN ANING om vad "fallande" format betyder.
Reklambyrån brukar fixa det där åt mig . . . .

Kan någon ENKELT förklara det så man vet tills nästa gång?

Sjysst //

Niklas, som tror Linda åker ur Big Brother

Hej

Heter det inte utfallande?

Hittade detta på web:en:
1/1 sida A4 stående 188x250 mm (utfallande 226x303 mm) med pappersstorlek A 4 utfallande (330 x 307 mm)

Roine (som inte är förvånad att du sa ja utan att blinka ;-)"

Senast ändrad:
Utfallande heter det ja, och det betyder att han kommer att använda hela A4:ans bredd i layouten (En trycksak i A4). Han kan själv förstora bilden några procent i layouten, men när trycksaken "skärs rent" efter tryck till A4 så kommer bilden att beskäras några mm i ytterkanterna så du är beredd på det och inte flippar ur... ;)

Så leverera A4 helt enkelt.

...eller snarare: Något större än A4. Låt färgen "blöda över" så att när de beskär till A4 så ska det inte bli någon ful vit kant runt bilden.

lynxx skrev:
...eller snarare: Något större än A4. Låt färgen "blöda över" så att när de beskär till A4 så ska det inte bli någon ful vit kant runt bilden.

Exakt, och om man ska precisera ännu mer så ska den vara 220x307mm (stående format då) eftersom 5 mm på vadera ovan- under- vänster- och högersida kommer att skäras bort om bilden ska vara utfallande A4 i trycksaken. Men det är ju skillnad på det då och om själva bilden ska vara utfallande.

Men du ville ha det enkelt: orkar du inte tänka på millimetermått hit och dit så bifogar du en lapp till reklambyrån där du skriver att bilderna är i utfallande A4 [dvs att det går bildyta ända ut i kanterna helt enkelt]. Att fixa tryckutfallet är faktiskt byråns sak och om de "förstorar" bilden några procent i layouten gör absolut inget för slutresultatet. :)

Hela den där "utfallandecirkusen" skapar bara en massa onödiga frågetecken. Du gör absolut inte bort dig om du ber beställaren precisera sig, tvärtom sätter du förmodligen honom/henne på pottan - fråga så här - "vill du ha bilden i A4 eller ska slutprodukten bli utfallande A4 - dvs ska bilden vara 210x297mm eller vill du ha den i 220x307mm ??"

Gör det! :)

Jag tackar för all information ni givit ; )

Jag scannar den i A3 sedan så kan de göra vad fan de vill med den . . . . . . . . . . .

Niklas,som hade rätt angående Big Brother !!!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar