Annons

Fakturera fransk agentur

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Detta är egentligen inte en fotorelaterad fråga men antar att en fotograf skulle kunna hamna i samma situation.

Jag har enskild firma och jobbar som modell.
Nu funkar det så att t.ex. min agentur i paris ringer mig om de har ett jobb, de tar betalt av kunden, behåller 20% i agentursarvode och sedan drar de skatter och sociala avgifter för att sedan betala ut en lön till mig. Så om kunden betalar 1000 euro tar agenturen 200€ och jag får 800 minus skatt och sociala.

Men jag skulle hellre fakturera hela beloppet, alltså att jag skickar en faktura på 800 euro till dom och sköter skatten själv hemma i sverige.
Är detta möjligt?
När jag frågade agenturen sa de att det var olagligt att göra så, de menade på att inga pengar fick betalas ut utan att dom först betalar skatt och sociala avgifter eftersom att jag utför jobbet i frankrike.
Jag tycker det låter konstigt, fakturor borde väl kunna skickas inom EU? Dessutom känns det fel att betala skatt i frankrike när jag inte ens bor där, bara åker dit någon dag lite då och då.

Någon som vet hur det ligger till, stämmer det agentuen säger eller är dom bara för lata för att inte följa rutiner?


Mvh
Benjamin
 
Om du har F-skatt och är momsregistrerad så kan du naturligtvis fakturera kunder var som helst i världen. Du har ju själv ansvar att sköta dina skatter och avgifter. Din uppdragsgivare ska se dig som vilket företag som helst som dom köper tjänster av. Det borde dessutom underlätta för dem att slippa krånglet med avgifter. De betalar bara din faktura, och hanterar momsen som inköp inom Europeiska gemenskapen.
 
Om agenturen i Frankrike betalar din skatt och lön är du anställd av dem. Då skall du inte betala skatt här i Sverige.