Annons

Fakturera fransk agentur

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Detta är egentligen inte en fotorelaterad fråga men antar att en fotograf skulle kunna hamna i samma situation.

Jag har enskild firma och jobbar som modell.
Nu funkar det så att t.ex. min agentur i paris ringer mig om de har ett jobb, de tar betalt av kunden, behåller 20% i agentursarvode och sedan drar de skatter och sociala avgifter för att sedan betala ut en lön till mig. Så om kunden betalar 1000 euro tar agenturen 200€ och jag får 800 minus skatt och sociala.

Men jag skulle hellre fakturera hela beloppet, alltså att jag skickar en faktura på 800 euro till dom och sköter skatten själv hemma i sverige.
Är detta möjligt?
När jag frågade agenturen sa de att det var olagligt att göra så, de menade på att inga pengar fick betalas ut utan att dom först betalar skatt och sociala avgifter eftersom att jag utför jobbet i frankrike.
Jag tycker det låter konstigt, fakturor borde väl kunna skickas inom EU? Dessutom känns det fel att betala skatt i frankrike när jag inte ens bor där, bara åker dit någon dag lite då och då.

Någon som vet hur det ligger till, stämmer det agentuen säger eller är dom bara för lata för att inte följa rutiner?


Mvh
Benjamin
 
Om du har F-skatt och är momsregistrerad så kan du naturligtvis fakturera kunder var som helst i världen. Du har ju själv ansvar att sköta dina skatter och avgifter. Din uppdragsgivare ska se dig som vilket företag som helst som dom köper tjänster av. Det borde dessutom underlätta för dem att slippa krånglet med avgifter. De betalar bara din faktura, och hanterar momsen som inköp inom Europeiska gemenskapen.
 
Om agenturen i Frankrike betalar din skatt och lön är du anställd av dem. Då skall du inte betala skatt här i Sverige.

Du kan ju fakturera dem via ditt företag om du vill, men då blir du "bara" en leverantör till dem, och får själv betala dina skatter och avgifter. Ekonomiskt går det kanske på ett ut, om nu skatterna är likvärdiga.

Om jag vore du skulle jag skriva till Skatteverket och fråga vad svensk lagstiftning säger om saken, de bör kunna ge dig ett vettigt svar. Vad fransk lagstiftning säger om saken får du kanske fråga franska skattemyndigheten om, men hur man kontaktar dem vet jag inte, och inte heller vet jag om du kommer att få ett vettigt svar.

I övrigt håller jag med forry4U: landet där du faktiskt arbetar känns ju som "rätt" ställe att betala skatt. Men det kan vara värt besväret att kolla upp det.
 
Hade mest hoppats på att någon skulle veta om det var olagligt eller inte. Men tack så mycket för svaren.

En annan konstig sak är att när de gör utlägg för saker så drar dom de från mina skattade pengar, borde de inte göras innan de drar skatt? Min svenska agentur hade iaf dragit innan skatt om jag nu hade fått lön av dom.

Tänk att jag ska ha 1000 € innan skatt, de har lagt ut för taxiresor åt mig för 500€. Då känns det som mest korrekt att jag får 500 minus skatt och sociala? Räkna på 50% och jag får ut 250€. Drar de taxipengarna på mina skattade pengar så blir det istället 0 € till mig, och de har betalt mina taxiresor med skattade pengar samtidigt som de har kvitton som är avdragsgilta.? Då borde de isåfall tjäna pengar på att betala mina taxiresor när de använder redan skattade pengar.?
 
En fråga som dyker upp i mitt huvud är vilka belopp du betalar skatt/avgifter på och vilket belopp agenturen tar sin andel av.

För mig känns det mest naturligt att agenturen tar sin andel av beloppet som de får från kunden, och att du betalar skatt på resterande belopp, men det är inte säkert att agenturen räknar så.
 
En fråga som dyker upp i mitt huvud är vilka belopp du betalar skatt/avgifter på och vilket belopp agenturen tar sin andel av.

För mig känns det mest naturligt att agenturen tar sin andel av beloppet som de får från kunden, och att du betalar skatt på resterande belopp, men det är inte säkert att agenturen räknar så.

Agenturen tar sin andel på beloppet som de får från kunden.

Jag betalar skatt på resterande pengar.

Sedan drar de avgifter och utlägg de har gjort på mina pengar, alltså efter skatten är dragen så dras pengar för resor mm.
 
Om du har F-skatt är det lagligt att fakturera och själv betala sociala avgifter osv, annars inte.

Är du säker på att inte fransk lag säger emot det? Enligt agenturen så är det enligt fransk lag olagligt att fakturera agenturen och sköta skatt och allt själv, om jobbet är utfört i frankrike, även om jag har f-skatt. Mn jag tror dom har fel/ljuger.
 
Jag tror att nyckeln ligger i avtalet du har med argenturen dvs att du är uppdrags/projektanställd av dom och då är det lön du ska ha. Det är normalt att inkomsten beskattas i det land du arbetat om arbetsgivaren inte är svensk.:
http://www.skatteverket.se/privat/s...sexmanader.4.2a9d99b2110b7fcf5c080009233.html

1. Om du inte har gjort det fixa FA-skattsedel och se til att du är redovisningskyldig för moms. Minns inte om man var tvunget att göra nåt eller om det var hel automatiskt men det framgår av dokumenten frå skatteverket om hur du ska deklarera..

2. Ta upp frågan med argenturen om de kan tänka sig att anlita dig på uppdrag genom din firma istället för som projektanställd. Berätta att det skulle innebära att ni kommer översens om ett belopp som du kommer att fakturera och klargör att firman är moms registrerad.
 
Om agenturen i Frankrike betalar din skatt och lön är du anställd av dem. Då skall du inte betala skatt här i Sverige.

Du kan ju fakturera dem via ditt företag om du vill, men då blir du "bara" en leverantör till dem, och får själv betala dina skatter och avgifter. Ekonomiskt går det kanske på ett ut, om nu skatterna är likvärdiga.

Om jag vore du skulle jag skriva till Skatteverket och fråga vad svensk lagstiftning säger om saken, de bör kunna ge dig ett vettigt svar. Vad fransk lagstiftning säger om saken får du kanske fråga franska skattemyndigheten om, men hur man kontaktar dem vet jag inte, och inte heller vet jag om du kommer att få ett vettigt svar.

I övrigt håller jag med forry4U: landet där du faktiskt arbetar känns ju som "rätt" ställe att betala skatt. Men det kan vara värt besväret att kolla upp det.

Bor du i sverige ska du skatta i sverige också med avdrag för den skatt du betalt i frankrike så det inte blir dubbelbeskattning.

Ska du fakturera dem måste de betala svensk moms, det kanske de inte är så pigga på? Kan vara krångligt för dem att kvitta mot sin egen franska moms. Det förutsätter att du, eller någon du känner, har ett svenskt företag att fakturera från.

Prata med dem, det är precis som du är inne på bäst för dig för du får då lättare att göra avdrag för dina utgifter.

Notera alltså att i bägge fallen ska du betala skatt i sverige. Fakturerar du skattar du helt i sverige, jobbar du med lön så betalar du först fransk skatt och sen lite svensk så att du kommer upp i svensk nivå på skatten.

Straffet på att missa betala skatt är först att betala skatten och sen ett 40% pålägg.
 
Ska du fakturera dem måste de betala svensk moms, det kanske de inte är så pigga på? Kan vara krångligt för dem att kvitta mot sin egen franska moms. Det förutsätter att du, eller någon du känner, har ett svenskt företag att fakturera från.
Nja, det franska företaget behöver inte betala svensk moms. När man gör affärer över gränser inom EU betalar man nettobeloppet, utan moms. Däremot bokför både köpare och säljare som om affären varit momsad. Det här är inte alls krångligt utan ren rutin.
 
Nja, det franska företaget behöver inte betala svensk moms. När man gör affärer över gränser inom EU betalar man nettobeloppet, utan moms. Däremot bokför både köpare och säljare som om affären varit momsad. Det här är inte alls krångligt utan ren rutin.

Notera ordet "kan". Du förutsätter dessutom att de regelbundet gör dena typ av affärer.

Inget är krångligt när man kan det.

Kollade lite kvickt, på skatteverket, om köparen är utländskt företag så slipper man momsen.

(Har reglerna ändrats eller är England undantag? Så här var det inte för några år sedan)

Längt ner står förresten ett undantag som få verkar bry sig om:

"Den som säljer intellektuella tjänster från ett land utanför EG till någon som inte är näringsidkare i Sverige ska deklarera och betala moms i Sverige.

Till den här gruppen av tjänster räknas t.ex. reklam och annonsering, datatjänster, information, bank- och finansieringstjänster, försäkringar, uthyrning av arbetskraft, telekommunikation och elektroniska tjänster.
"
 
Notera ordet "kan". Du förutsätter dessutom att de regelbundet gör dena typ av affärer.

Inget är krångligt när man kan det.
Nej, det förutsätter jag inte alls. Men jag förutsätter att de bokför sina transaktioner. Att "betala" svensk moms är inte krångligare än helt vanlig bokföring.
 
...om de vet hur man gör. De kanske inte jobbar med svenska företag.
Det spelar ingen roll att företaget är svenskt. Samma regler gäller givetvis alla EU-länder. Och uppenbarligen tycker de inte att det är speciellt krångligt att ha affärer med folk utanför Frankrike eller att ta reda på vilka regler som gäller.
 
Så ni säger iaf att det inte är olagligt att fakturera? Det finns ingen fransk lag som säger det alltså? Isåfall skall jag säga till agenturen att dom får sluta tramsa och låta mig fakturera alternativt ge mig den riktiga anledningen till varför de inte vill ta emot faktura.

Detta är en ganska svår branch och det är svårt att få vettiga svar från folk, många som inte vet vad de pratar om och chansar på saker när de inte är säkra, alternativt ljuger.
Ett exempel är när min agentur i london skulle föra över pengar till mig, då gjorde deras bank konverteringen från pund till SEK, deras dåliga valuta kurs gjorde att jag förlorade 2500 kr mot om min bank i sverige hade fått in pund och själva gjort konverteringen. Men enligt den så kallade "ekonomi-avdelningen" på agenturen så var det olagligt och omöjligt att föra över pund, det hade deras bank sagt, så jag ringde själv upp deras bank och de agenturen sa stämde ju självklart inte.


Jag har f och a skatt tror jag, skatterna blir inga problem i slutändan då jag har revisor som hjälper mig, men jag är i frankrike nu och revisorn svarar inte på telefon, ville lösa detta innan jag åkte hem.
 
Jag får lite vibbar av att dina agenturer gör som de gör för att de tjänar mer pengar på det, mer än de skulle tjänat om de agerade rättvist eller enligt kontraktet.
 
Jag får lite vibbar av att dina agenturer gör som de gör för att de tjänar mer pengar på det, mer än de skulle tjänat om de agerade rättvist eller enligt kontraktet.

Hehe ja det är jag övertygad om. Problemet är att modeller i almänhet inte vet så mycket och inte ställer frågor.

Men exemplet med engelska agenturen så tjänar dom inget på att föra över sek istället för pund. De förlorar exakt samma antal pund oavsett hur de gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.