Annons

Fakturera för annan tjänst?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Två frågor:

1. Är det tillåtet för mig att fakturera ett företag för ett webbjobb jag gjort åt dem om inriktningen på mitt företag är något helt annat, t ex att sälja mattor?

2. Är det möjligt att justera spec av tjänst när jag fakturerar för att anpassas till de inriktningar som angivits vid registreringen av företaget? Eller skulle "Diverse internettjänster" fungera om inriktningen på mitt företag var fotografering?

Tacksam för svar snarast!

1) Ja
2) Klart det är om kunden o du är överens, men eftersom svaret på fråga ett är ja så varför trassla?

Björn

Du har flera möjligheter om du avser att jobba vidare med internet och foto. Det enklaste är om du har Ab så registrerar du bifirma med annat namn och helt annan inriktning än din normala verksamhet.

När det gäller din verksamhet så registrera så brett som möjligt tex som nedan.

fotografering, bildbyråverksamhet, produktion av websidor och övriga media både analogt, digitalt och interaktivt osv. sedan lägger du till och med detta förenlig verksamhet.

Ingen hänger dig sedan om du inte gör allt utan bara fortsätter att sälja mattor.

Kostnaden är någon tusenlapp för ändring hos PRV. Har du mycket kunder och leverantörer som kollar upp bokslut/tar upplysningar skall du vara medveten om att två helt olika verksamheter ju kan uppfattas som aningen oseriöst.

Prata med revisorn, kostar visserligen en del men lönar sigoftast i längden.

Mvh

Christer

cchunter skrev:
Kostnaden är någon tusenlapp för ändring hos PRV. Har du mycket kunder och leverantörer som kollar upp bokslut/tar upplysningar skall du vara medveten om att två helt olika verksamheter ju kan uppfattas som aningen oseriöst.
Brett går att registrera även vid andra företagsformer än AB. Man anger verksamhet och får olika verksamhetskoder. Jag har haft flera verksamheter både i HB och i enskild firma.

Sen är det ju RSV och inte PRV som bryr sig om verksamhetskoderna. Man måste inte ens registrera vid PRV, men vissa fördelar har det ju om man är rädd om sitt varumärke/namn.

Björn. Klart du kan fakturera annan verksamhet, sen kan du ju även kolla med RSV hur du får ytterligare verksamhetskod om du ofta kommer köra fler tjänster. Detr ska du kunna ha i ett och samma företag utan att behöva ha flera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar