Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
F90X vs. F4
- Trådstartare avslutat
- Start datum
Melker Humala
Aktiv medlem
Jag tar F4:an eftersom jag gillar rattar mer än displayer Jag har visserligen inte känt på F90x men är inte F4:an stabilare byggd? Dessutom så får du ju matrixmätning med manuella gluggar på F4 och en kamera som går på AA-batterier. Visst AF är väl snabbare på F90 men F4:an är tillräckligt snabb. Fungerar AFs på F90? Det gör det i allafall på F4.
Just my 2 cents
M
Just my 2 cents
M
Emil-G
Aktiv medlem
Jo, jag skulle också ta en blyklump att dänga i backen om jag skulle komplementera min F90X. Nej, kör på en kamera du känner och kan. F4an är tyngre, större och långsammare men har utbytbara sökare och manuell återspolning.
Skulle jag köpa ett andrahus skulle det bli en F3. Där snackar vi känsla!
Skulle jag köpa ett andrahus skulle det bli en F3. Där snackar vi känsla!
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag har bara använt F4. Kan bara säga att jag var allt annat än nöjd med autofokusen på den kameran. F90 är en modernare kamera. Var jag tvingad att välja mellan F4 och F90 hade det definitivt blivit den senare.
objernulf
Aktiv medlem
F4 är en helt underbar kamera (på stativ). Mycket bra ljusmätning som även klarar alla nattmotiv. Mycket bra sökare och sökarinformation. AF är snabb men lite osäker.
F90X har säkrare AF men är inte i klass med modernare kameror som F5, F100 och F80.
Ska du handhållan kameran och använda AF skulle jag hellre valt F100 eller F80. F80 är tyvärr lite plastig.
F90X har säkrare AF men är inte i klass med modernare kameror som F5, F100 och F80.
Ska du handhållan kameran och använda AF skulle jag hellre valt F100 eller F80. F80 är tyvärr lite plastig.
Palletheking
Aktiv medlem
Ett komplement bör i mina ögon inte vara samma som det du redan har. En F4:a skulle vara ett utmärkt andrahus till F90x. Den har funktioner som F90x saknar och vice versa. Vad beträffar priset så borde du kunna spara en tusenlapp på att välja en F4:a.
F90X solklart. Jag har använt båda. Autofokusen är mycket snabbare på F90X och ljusmätningen är mycket bättre. Du har också moderna blixtljusmätning.
F4:ans autofokus är löjligt långsam.
F90X är en robust kamera. F4:an är visserligen ännu tåligare, men också grymt tung. Sedan är ju risken större att du får en kamera som gått mycket och där slutaren behöver bytas om du köper F4.
F4:ans autofokus är löjligt långsam.
F90X är en robust kamera. F4:an är visserligen ännu tåligare, men också grymt tung. Sedan är ju risken större att du får en kamera som gått mycket och där slutaren behöver bytas om du köper F4.
avslutat
Aktiv medlem
Inte lätt alls!
Halloj.
Många olika åsikter i den här frågan. Verkar inte vara ett helt enkelt val.
Mycket talar ju (som du Paul säger) för att skaffa sig en kamera som verkligen kompletterar den man har sedan innan, dvs klarar av det som den nuvarande kameran inte klarar av. På det sättet vore nog F4:an ett bättre val med spegeluppfällning och dubbelexponering. Å andra sidan finns det ju goda skäl att skaffa sig en likadan om man nu inte lider av dess brister; det blir lättare att växla mellan kamerarorna eftersom de fungerar precis likadant. Jag vet i och för sig inte om skillnaderna i handhavandet skiljer sig nämnvärt.
Det kanske är ett bra val, som du säger Olle, att skaffa ex. en begagnad F100. Den ligger inte långt över F90X i pris. Tror att F90X ligger på runt 4500 medan en F100 går för runt 6000:-. Blir lite mindre pengar till optiken dock.
Hm...
Halloj.
Många olika åsikter i den här frågan. Verkar inte vara ett helt enkelt val.
Mycket talar ju (som du Paul säger) för att skaffa sig en kamera som verkligen kompletterar den man har sedan innan, dvs klarar av det som den nuvarande kameran inte klarar av. På det sättet vore nog F4:an ett bättre val med spegeluppfällning och dubbelexponering. Å andra sidan finns det ju goda skäl att skaffa sig en likadan om man nu inte lider av dess brister; det blir lättare att växla mellan kamerarorna eftersom de fungerar precis likadant. Jag vet i och för sig inte om skillnaderna i handhavandet skiljer sig nämnvärt.
Det kanske är ett bra val, som du säger Olle, att skaffa ex. en begagnad F100. Den ligger inte långt över F90X i pris. Tror att F90X ligger på runt 4500 medan en F100 går för runt 6000:-. Blir lite mindre pengar till optiken dock.
Hm...
PerFogelberg
Aktiv medlem
Hur fotograferar du?
Valet av kamera beror mycket på det sätt man fotograferar.
Använder man programautomatik och autofokus mycket är de nyare kamerorna bättre. F80, F100 och F5 i stigande skala.
Jobbar man mera manuellt är kanske F4 att föredra då den klarar alla sorters objektiv och har en bra sökare och inte är onödigt dyr.
Valet av kamera beror mycket på det sätt man fotograferar.
Använder man programautomatik och autofokus mycket är de nyare kamerorna bättre. F80, F100 och F5 i stigande skala.
Jobbar man mera manuellt är kanske F4 att föredra då den klarar alla sorters objektiv och har en bra sökare och inte är onödigt dyr.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
F4,a tveklöst!
En kamera med helt klart sämre AF men som helt klart vinner i längden.
Jag har erfarenhet av F90x och den imponerade INte, små knappar och en ihålig kännsla generellt, jämfört med F4,an! Bättre AF än F4,an men eftersom jag fotar mycket manuellt med AF som nästan enbart en hjälp så finns det ingen tvekan vid valet...
F4,an är en kamera som tveklöst inger det rätta förtroendet och för mig så är det mkt viktigt!!
Eftersom F4,an har många år på nacken så tror jag att man bör vara extra noga med skicket och kanske vem som använt den....
Hur mycket är det mellan den och en ok F5?? Knappast dubbelt eller??
Hade jag börjat idag och varit "dum nog att välja Nikon" så hade jag tveklöst valt en F4+Mb21 + 60mm Micro Nikkor,, ganska enkelt ett suveränt kit enligt mig!
Mvh Niclas.
Ps, Det skall vara Mb21 på huset, lycka till!ds
En kamera med helt klart sämre AF men som helt klart vinner i längden.
Jag har erfarenhet av F90x och den imponerade INte, små knappar och en ihålig kännsla generellt, jämfört med F4,an! Bättre AF än F4,an men eftersom jag fotar mycket manuellt med AF som nästan enbart en hjälp så finns det ingen tvekan vid valet...
F4,an är en kamera som tveklöst inger det rätta förtroendet och för mig så är det mkt viktigt!!
Eftersom F4,an har många år på nacken så tror jag att man bör vara extra noga med skicket och kanske vem som använt den....
Hur mycket är det mellan den och en ok F5?? Knappast dubbelt eller??
Hade jag börjat idag och varit "dum nog att välja Nikon" så hade jag tveklöst valt en F4+Mb21 + 60mm Micro Nikkor,, ganska enkelt ett suveränt kit enligt mig!
Mvh Niclas.
Ps, Det skall vara Mb21 på huset, lycka till!ds
Senast ändrad:
Festfotografen
Aktiv medlem
Nu var det ett tag sen jag provade en F4a men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra med en F4a när det finns F90x.
Trivs suveränt bra med autofokusen i F90x, dessutom är den mellantung och robust.
och med MB10 så har den helskönt grepp och är välbalanserad.
Trivs suveränt bra med autofokusen i F90x, dessutom är den mellantung och robust.
och med MB10 så har den helskönt grepp och är välbalanserad.
avslutat
Aktiv medlem
Tänkte hur som helst vänta med inköp till framåt hösten. Kan tänka mig att priserna på begagnad analog utrustning kan sjunka en del. Det beror förstås bla på vad tillverkarna gör med sina nypriser. Kan inte tänka mig att det går en massa F100r för runt 15.000:- när folk kan köpa digitalt för 10.000 alternativt begagnade F5r för 10.000. Hur är det förresten med försäljningen av nya analoga kameror i allmänhet? Någon som har insyn i det?
Just nu verkar det gå att hitta begagnade F90X för 4500:-, F100 för 6000:-, F5 för 10.000:- och F4 för 4000:-(mycket ungefärliga priser). Tycker att alla dessa är intressanta. Priset talar dock för F4 alt. F90X.
Måste nog känna lite på F4:an. Tror att det handlar om känslan lika mycket som rent rationella skäl.
Just nu verkar det gå att hitta begagnade F90X för 4500:-, F100 för 6000:-, F5 för 10.000:- och F4 för 4000:-(mycket ungefärliga priser). Tycker att alla dessa är intressanta. Priset talar dock för F4 alt. F90X.
Måste nog känna lite på F4:an. Tror att det handlar om känslan lika mycket som rent rationella skäl.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
dunberg skrev:
Jag tror nog att ni känner skillnaden mellan husen, men därmed osagt hur ni upplever den och villka faktorer som väger mest,,
Notera dem små knapparna i F90x samt den lite plastiga kännslan i huset (även med vertikalgreppet..) jämfört med den i F4,an som dessutom har rejäla reglage och mer mekanik, OM nu det är önskvärt såklart!
Lycka till i ert val, men är noga med skicket!
Jag skulle hellre välja en sliten F4,a än en lika sliten F90x om det inte är så att slutaren direkt måste bytas,,,,,,
Mvh Niclas.
Ps, Jag tycker att det är MKT sällan som man ser slitna F90x runt omkring men dessto fler slitna F4,or... vad betyder det? Det faktumet kan nog tydas åt båda hållen,,,, Själv så tror JAG att en lagomt sliten F90x väljs mot snabbare mot ett nyare hus än den enligt mig "tryggare" F4,an,,,,ds
Senast ändrad: