Annons

F801s eller F5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Hej!

På pappret vinner F5:an. Den är nyare och är mer avancerad överhuvudtaget, men också mycket dyrare begagnat.

Min första fråga är är den stora prisskillnaden begagnat relevant. Hur mycket förlorar jag om jag väljer en F801s före en F5 för ett så pass mycket bättre pris om man vill ligga på en någorlunda hög proffsnivå för naturfoto och porträtt??

Andra frågan är om man förlorar någon form av ljusmätning på någon av dessa kamerahus när man kör med manuella ai- och ais-objektiv??

Tack på förhand!
 
Beror till största delen hur du fotar och villka bilder du önskar uppnå.

F5 är ju en superkamera som balanserar stora linser och focuserar MYcket säkrare och snabbare än den äldre F801s. Dessutom så ligger F5 bättre i en stor nordisk mannlig hand,,,

Nästan lite konstigt att dessa jämförs, om det är så att du funderar på att investera i ngn av dem. Om du fotar mycket sport och natur och kanske har högpresterande linser och då naturligt också har hööga krav på tålighet och kvalitet så finns ju inget som drar mot F801s tycker jag.

Känner du att mellanskillnaden är för stor MEn samtidigt att dina konkreta behov är vad F5,an tillfredsställer så skulle jag spara upp "the money"!


Mvh Niclas, som helt klart hade valt F5 eftersom jag fotar det jag gör och kräver det jag kräver....


PS, När du ev har F5 så är en F801s ett fint komplement och reservhus som tar liten plats!!
 
Det är svårt att jämföra husen. Är du en "modern" fotograf som använder autofokus och autoexponering så ger ju F5 dig en hel del extra rent objektivt. Subjektivt ännu mer. Men båda husen fyller ju sin funktion som filmhållare med råge. Jag skulle faktiskt välja F801s framför F5 (jag har F801 och F4 och av dem är det inte F801 som jag försöker sälja.). Men då är jag inte särskilt "modern". Det handlar om stil helt enkelt.

Inget av husen ger matrismätning med manuella objektiv. Däremot spotmätning och centrumvägd.
 
Jag är nog det man kallar för omodern fotograf och använder nästan inga AF-objektiv, så oprecis eller slö AF är inga problem för mig. Så frågan är nog mer i så fall, vilken av husen, relaterat till pris så klart, som kan ge mig mest för pengarna med mina manuella objeltiv.?.
 
Mest för pengarna? Behöver den frågan ens besvaras? :)

För mig personligen är plussidorna med F5 hundraprocentssökaren och spegeluppfällningen. Plusset med F801 är att den är lite lättare (men fortfarande inte alls så lätt som dagens hus, det är en rätt gedigen klump). Men jag skulle inte ens överväga att betala så pass mycket för fördelarna med F5 som man får göra.

Du kan ju köpa en F801s för 1500 och känna på den ett tag. Känner du att du trots allt vill ha en F5, då har du ju ett bra backuphus också.
 
Tja...

Jag sitter ju inte sjön och har en underbar vän i min F3Hp och jag vet egentligen inte varför jag inbillat mig att jag byter upp mig nämnvärt om jag köper en F801s. En F5 är naturligtvis en otroliligt bra kamera, men ack så dyr....
Men, jag behöver ju faktiskt en andrakamera, som är lite lättare och i det avseendet är ju 801:an intressant!
Tack för svaren! Är lite klokare nu!
 
macmolarin skrev:
Du kan få köpa min 801s med MF-21 bakstycke för 1800:-
Just därför annonserar vi;)!
**

Håller nog med att F5,an är kameran för den som söker snabb AF och filmtransport!

Har du stora linser så är en stor kamera bara en fördel, då kanske F4,an är mer rätt för dig,,

Som sagt det beror på vem man är och vad man fotograferar!

Mvh Niclas, som hade valt F5 pga: Fin vikt, Snabb AF/transport och bra Automatik;)!
 
Re: Tja...

Zarabande skrev:
Jag sitter ju inte sjön och har en underbar vän i min F3Hp och jag vet egentligen inte varför jag inbillat mig att jag byter upp mig nämnvärt om jag köper en F801s.

Om inte autofokusen är nåt för dig, så byt inte kamera.
F3:an är ju en superbra kamera. Har haft en.
F90X är en kamera som jag fastnat för.
Och som jag skulle rekomendera en F3Hp:ägare.
Gedigen, och med batteripacken väldigt gedigen att hålla. Jag formligen älskar min F90X.
801:an (har haft både med och utan s)är väl ok men inte i klass med F3 och F90X eller F100. F5 vet jag inget om.
Mvh/-Anders
 
Det krävs alltid att man är en någorlunda erfaren fotograf för att kunna utnyttja förelarna med ett bättre analogt kamerahus. Generellt bör man i första hand lägga pengar på optik då det ger mer nya bildmöjligheter för pengarna.

Att jämföra F801s med F5 är väl att ta i. Men att välja mellan F90X och F5 känns mer relevant. Autofokusen hos 801 är för långsam. F90X är en kamera som håller en. Bra exponering av både blixt och vanligt ljus. hygglig autofokus, vertikalgrepp. Tja det mesta man kan behöva.

Mitt råd är att köpa en F90X och lägga resten av pengarna på optik eller som grund till en digitalkamera.
 
Du har inte funderat på en F4? Dom är ganska billiga nu, Jag har haft både en 801s och har en F4 och jag tycker inte man kan gämföra dom två. F4 har en helt annan känsla som passar mitt fotande perfekt. Älskar min F4 och kommer nog ha den i många år till.

//Tobbe
 
Teed skrev:
Du har inte funderat på en F4? Dom är ganska billiga nu, Jag har haft både en 801s och har en F4 och jag tycker inte man kan gämföra dom två. F4 har en helt annan känsla som passar mitt fotande perfekt. Älskar min F4 och kommer nog ha den i många år till.

//Tobbe

På en F4 fungerar väl matrismätningen med manuella Ai/Ais objektiv också?
 
Teed skrev:
Du har inte funderat på en F4? Dom är ganska billiga nu, Jag har haft både en 801s och har en F4 och jag tycker inte man kan gämföra dom två. F4 har en helt annan känsla som passar mitt fotande perfekt. Älskar min F4 och kommer nog ha den i många år till.

F4:an är bra om man vill ut och kriga med kameran, men den har också flera nackdelar jämfört med F90X

- Tung
- Slö autofokus
- Sämre exponering
- Betydligt sämre blixtexponering

F90X är tillräckligt robust för de flesta. Därför tycker jag att den är det bästa valet.
 
Jag håller med Magnus F.

Blixthanteringen i 801´an är för gammal. D-funktioner saknas till 801. AF är jätteslö jmf med F5.

F5´an saknar upplättningsblixt om det nu är viktigt.

Jag hade önskat att batteripacket kunde tas bort på F5 när jag åker skidor utför. Som det är nu så får bröstbenet ta lite fler smällar.

Jag hade valt mellan F90X, F100 & F5.
 
Visst 801s är gammal och kanske sämre på många sätt, men priset är bra och det är en underbar gammal kamera. Jag har haft min tillsammans med min F80, och jag tycker att 801s är bättre på många sätt. Förutom vikten. 801s exponerar så snyggt tycker jag.
Först nu när jag har en D70 så ska jag verkligen sälja min 801s.
 
Daniel.l skrev:
Visst 801s är gammal och kanske sämre på många sätt, men priset är bra och det är en underbar gammal kamera.

Men en F90X kostar väl inte så mycket mer. Jag tycker att man får väldigt mycket för de extra kronorna. Sedan är gapet till F100 och F5 för stort.
 
Nej du får bara spotmätning och centrumvägd med F90x när du använde manuella objektiv (Rätta mig om jag har fel!). Det räcker iofs ganska långt, men jag kör själv med extern ljusmätare också.
 
Jag testade en gång en F90x och upplevde AF,en som högst osäker och vääldigt stressad. Hade jag en sådan skulle jag hellre fokusera manuellt tror jag.

Köper man en Nikon AF kamera och önskar bra AF så skulle jag inte gå för ngn annan än F100/F5.
Om AF inte alls är nödvändigt så skulle jag gå för F3 eller kanske F4.

Nyfiken;)!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.