ANNONS
Annons

F stop och iso?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag har alltid undrat vad som menas med f stop bländare brukar ju kallas "F" men 30D ska ju ha ett dynamiskt omfång på 8,4 f-stop vad menas med det?

Och händer det något när jag ändrar iso mer än att processorn drar upp ljusstyrkan?

"F stop" är bländarsteg. Man kan inte ha ett omfång i bländarsteg, däremot i steg, "stops". Men det spelar ingen roll, det som är så praktiskt med stegen är att de är utbytbara oavsett om vi pratar om känslighet, bländare, kontrast, sensorprestanda eller annat.

ISO-inställningen händer i sensorns analoga delar, innan signalen passerar A/D-omvandlaren och förvandlas till bitar.

Vad som menas med att det dynamiska omfånget är 8,4 steg är att det maximalt kan skilja 8,4 steg mellan det mörkaste mörka och det ljusaste ljusa innan du förlorar detaljer i hög/lågdagrar.

Om det t.ex. är 9 stegs skillnad mellan det mörkaste (t.ex. ett skuggparti) och det ljusaste (t.ex. himlen) i ett motiv så går det inte att få full täckning i både hög och lågdagrar.

Ett steg mer ljus innebär dubbelt så mycket ljus som tidigare steg.

Tänk dig att ditt motiv består av en mängd olika ljusa partier. Din kamera beräknar ett medelvärde av samtliga partier och bestämmer sig för ett visst ISO, bländare resp slutartid, ett sk exponeringsvärde EV.
Allt som ligger ±4,2 (8,4/2 i ditt exempel) steg ifrån detta medelvärde, över resp under kan din kameras sensor registrera, allt däröver resp under blir oåterkalleligen svart resp vitt.

js1 skrev:
Tänk dig att ditt motiv består av en mängd olika ljusa partier. Din kamera beräknar ett medelvärde av samtliga partier och bestämmer sig för ett visst ISO, bländare resp slutartid, sk exponeringsvärde EV.
Allt som ligger ±4,2 (8,4 / s itt ditt exempel) steg ifrån detta medelvärde, över resp under kan din kameras sensor registrera, allt däröver resp under blir oåterkalleligen svart resp vitt.
Då fattar jag.
men om vi säger en 30D och en fuji s5 har ju 12 ev steg så hur mycket kan jag felexponera med den?

Det beror på motivet. Om det har ett luminansomfång på 12 steg som du vill fånga, då har du ingen latitud alls. Om du däremot fotograferar ett dimmigt landskap med tre stegs omfång så har du råd att exponera fel. Hur stor marginal du har åt varje håll måste du testa dig fram till (det är inte distribuerat hälften/hälften). Men lämpligen exponerar du något snålare än när det ljusaste bränner ut.

ANNONS