Momsen borde väl vara det minsta problemet med att inte ha en firma registrerad.
Dina priser på bilder som privatperson blir utan moms till kunden och om allt skall vara riktigt då 20% lägre än ett belopp inkluderat moms.
F skatt delen däremot är väl lite annorlunda. Om kunden skall hålla på med skatter och sociala avgifter blir det bara krångligt. Jag och en polare kör handelsbolag sen 10 år med en fotoverksamhet och det hela ligger på en hobbynivå med ca 30-40 småkunder senaste året.
Handelsbolaget är lite mer frikopplat från personerna och man är delägare i bolaget. Bolaget har här f-skatt sedel och momsregnummer. Bokföring och deklarationskrav finns samt momsdeklaration 1 ggr/år om man ligger under 1 milj i omsättning. Vi betalar ingen F-skatt löpande utan gör upp detta i deklarationen All skatt som betalas i vårt hb är skatt för anställda samt deras sociala, samt moms.
Överskottet som bildas betraktas om inget görs automatiskt som uttag från ägarna och beskattas hos dessa på vanligt sätt, Här gäller det att förstå att mer än 50% av det man tar ut privat som ägare skall gå i skatt. 10000 kr skattat och klart är ca 15000 före personlig skatt. På detta skall drygt 30% social dras ca 4500 kr. Dessa skatter får vi personligen svara för så det är lätt att dra på sig restskatt.
Det sägs att den personliga deklarationen är lite mer omständig som delägare i ett hb än om man kör enskild firma, det kan man tänka på.
En annan variant är väl att sälja bilder genom någon annans bolag, då tänker jag på kompisars bolag där dom inte vill ha del av din försäljning utan enbart för att fakturera igenom.
Tycker helt klart att det är kul och det känns mer på riktigt med bolag, oavsett nivån. Man har väl alltid hopp om större affärer och jobb och då är bolag en bra grej att ha, tycker jag.
Lycka till
Stefan