ErlandH
Aktiv medlem
Jag tror att man kanske inte skulle läsa ihop den sista meningen i Jans inlägg med resonemanget i de två första.Hur hamnar momsen hos en privatperson om bolaget inte har några intäkter?
Att "Momsbeloppen passerar bara förbi företagen(momsredovisande) och hamnar till slut hos t ex en privatperson och det är då den som har fått betala den slutliga mervärdesskatten, momsen" är en helt korrekt beskrivning av hur det svenska mervärdesskattesystemet fungerar. Varje företag i kedjan lägger bara på moms motsvarande det mervärde företaget skapar, och vidarebefordrar de momsbelopp som skapats tidigare i produktionskedjan.
Säg att mitt företag köper in äpplen för 100 kronor, socker för 100 kronor och glasburkar för 100 kronor. Då har jag betalat 75 kronor i moms till mina leverantörer.
Sedan gör jag äppelmos och säljer det (i glasburkarna) för 800 kronor (plus moms). Det mervärde jag skapat är alltså 500 kronor, och då ska jag betala in 125 kronor i moms till Skatteverket. (De 75 kronor jag redan betalat till mina leverantörer kvittar jag mot 75 kronor av de 200 kronor jag fick in i moms när jag sålde äppelmoset.)