Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvirrad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Filip Edin

Medlem
Jag har en Canon 7D och en Canon Speedlite 430EX 2, nu är det så här att jag tänkte styra blixten från håll så jag köpte en Hama Blixtsko 6950 med synkkontakter och ett hama blixtskofäste + en 10 m lång blixtkabel i hopp om att kunna styra blixten en bit bort men när detta inte funkade så blev förvirringen total. Så min fråga lyder följande, skulle någon kunna förklara vad jag har gjort fel och vad jag ska göra istället!

Tack på förhand

du vet om att du inte behöver tillbehör för att fjärrstyra blixten?
den kan styras med automatisk blixtstyrning via den interna blixten.

/stefan

Du behöver en speciell (dyr) synkkabel från Canon om du vill behålla möjligheten till full TTL-styrning av blixten via kabel. Med en enkel blixtkabel och -sko kan du bara fyra av blixten med manuella inställningar.

En dum fråga, funkar det inte att använda den inbyggda fjärrstyrningen i 7D, eller är det för långt avstånd som är problemet, eller vad har JAG missat? Varför använder du externa tillbehör?

Jag fjärrstyr min 430EX (ver 1) från min 7D utan problem.

En dum fråga, funkar det inte att använda den inbyggda fjärrstyrningen i 7D, eller är det för långt avstånd som är problemet, eller vad har JAG missat? Varför använder du externa tillbehör?

Jag fjärrstyr min 430EX (ver 1) från min 7D utan problem.

i starkt solljus så funkar det inte särskilt bra tycker jag eller ur snäv vinkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar