Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av kameran? Med eller utan objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt forumsdel, men jag chansar.

Jag har alltid haft en liten damm på sensor nojja, så jag förvarar alltid kameran med objektivet på i hopp om att de inte kommer lika mycket damm på sensorn. Men med min nya utrustningsväska så får inte allt plats om jag har ett objektiv på. Om jag sätter på objektivs locket på kameran när jag lägger ner den i väskan, funkar de emot damm. Eller hur brukar ni förvara era grejjor?

MVH Christian

Vet inte om detta är rätt forumsdel, men jag chansar.

Jag har alltid haft en liten damm på sensor nojja, så jag förvarar alltid kameran med objektivet på i hopp om att de inte kommer lika mycket damm på sensorn. Men med min nya utrustningsväska så får inte allt plats om jag har ett objektiv på. Om jag sätter på objektivs locket på kameran när jag lägger ner den i väskan, funkar de emot damm. Eller hur brukar ni förvara era grejjor?

MVH Christian

Ett lock borde fungera lika bra som ett otätat objektiv.
Själv kör jag båda varianterna beroende på situation och antal hus som ska med.

Tycker du skall bota din damm-på-sensorn-nojja först. Hur du än gör kommer du få damm på sensorn med tiden. En del av dessa partiklar kommer från färgen i spegelhuset.
Att göra ren sin sensor när det behövs måste anses som en del av kameraunderhållet. Det fanns ju de som alltid bad fotobutiken att sätta i den nya filmen åt dem eftersom det översteg deras tekniska begåvning.
Ligger man på den tekniska nivån bör man nog låta fotobutiken göra ren sensorn också.
Den normal händige fixar det lätt själv och sparar 600 kr varje gång förutom första gången eftersom man måste investera i rätt grejor först.
Jag gör ren mina 2 kameror cirka 6 gånger per år och kamera.
Mycket enklare och tar mindre tid än att hålla på att klona bort damm.

Tycker du skall bota din damm-på-sensorn-nojja först. Hur du än gör kommer du få damm på sensorn med tiden. En del av dessa partiklar kommer från färgen i spegelhuset.
Att göra ren sin sensor när det behövs måste anses som en del av kameraunderhållet. Det fanns ju de som alltid bad fotobutiken att sätta i den nya filmen åt dem eftersom det översteg deras tekniska begåvning.
Ligger man på den tekniska nivån bör man nog låta fotobutiken göra ren sensorn också.
Den normal händige fixar det lätt själv och sparar 600 kr varje gång förutom första gången eftersom man måste investera i rätt grejor först.

Jo de har du rätt i.. Försöker, men jag har bara en blåsbälg än så länge och märker att endel dammkorn är svårt att då bort med att bara blåsa.

Funderar på om jag ska köpa några svabbar...

mvh Christian

Ett kamerahuslock är inte nödvändigtvis bättre än ett objektiv, förmodligen är det bäst att minimera antalet byten. När Canon presenterade 5D Mk2 på fotomässan i Älvsjö förra året var en av nyheterna ett nytt kamerahuslock, Canon hade kommit på att plasten som använts tidigare drog till sig dammpartiklar. Den nya plasten skulle vara avsevärt bättre på det området...

Fast egentligen är damm ett ofrånkomligt faktum, det hjälper inte att försöka skydda sensorn på olika vis, det är regelbunden rengöring som gäller. Eller så struntar man helt enkelt i det, lite småprickar här och där som inte stör är faktiskt inget du behöver bry dig om.

"Fast egentligen är damm ett ofrånkomligt faktum, det hjälper inte att försöka skydda sensorn på olika vis, det är regelbunden rengöring som gäller. Eller så struntar man helt enkelt i det, lite småprickar här och där som inte stör är faktiskt inget du behöver bry dig om."

Håller inte riktigt med dig där "Sara". För den som bara fotar sport och kör med bländare 5,6 eller större så är det inte ett problem.
Fotar man däremot landskap och natur och kör med bländare 11 eller mindre så blir dammet ett problem speciellt i blå himlar.
Endera klonar man bort dem bild för bild eller så åtgärdar man ursprunget till problemet och rengör sensorn.
Att rengöra sensorn med swabs tar tio minuter högst. Att klona en dags bilder med damm tar längre tid.

Håller helt med om att du skall bota din nojja. Jag gör rent min sensor en ca en gång i veckan och efter att jag köpte en Arctic Butterfly så tar det max 1 min att fixa. Har inte haft problem med dam sedan dess :)

Jag har en stark känsla att de mesta skiten som hamnar på sensorn kommer inte från objektivbyten utan från skit som hamnar inne i objektivet. Jag tycker mig se en klar minskad frekvens av sensorrengöring när jag vände utochoin på min kameraväska och damsög den noga och att vara noga med att sätta på locken på objektiven när man lägger ifrån sig grejorna. Förut hade jag väldigt lätt för att byta objektiv och lägga i från mig objektiven utan lock för att jag hade bråttom och var otålig, för att städa upp efter mig när jag var klar. Lite städning av objetiven verkar också göra susen.
När man rengör sensorn har jag iaktagit att det är mycket noga att man inte rör de filtklädda delarna inne i kameran. Där fastnar topsfibrer, trasaludd och allmöjligt som ett värsta kardborreband och lossnar sen och hamnar på sensorn.
Sen tror jag både sara och blixt gordon har rätt på var sitt vis. Stör det inte, skit i att laga tills det blir störande. Det är väldigt jobbigt att titta och klona. Är det mycket skit blir bilderna gärna lite flammiga om man klonat flitigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar