Annons

Förvaring av framkallningsvätskor

Produkter
(logga in för att koppla)

varelamontes

Ny medlem
Hej,

Jag har nu börjat använda min mörkrumsutrustning men har ett problem med hur jag skall förvara vätskorna. Jag använder idag lufttäta plastburkar men de funkar inget bra för att vätskan oxiderar ändå efter relativt kort tid.

Har ni några tips på hur jag skall lösa detta problem eller vart man får tag på speciella lufttäta burkar för detta ändamål?

Tack på förhand.

/Lilian
 
Det finns inga lufttäta plastburkar. Plasten läcker massor. Se bara PET-flaskor med läsk i. De är tomma på kolsyra efter något år.
Kemin håller längst i glasflaskor som står mörkt och är fyllda till korken, dvs. helt utan luft.
 
när vi ändå snackar vätskor:
hur länge kan man ha dom stående i plastflaskor? det görs ju ändå plastflaskor som är till för vätskor, varför?
 
Fördelen med plastflaskor är att du kan klämma ihop dem så att det knappt är någon luft kvar i flaskan.
 
Plastflaskor är fullt tillräckligt för min del. Det är så praktiskt att kunna klämma ut luften.
Den som är riktigt petnoga använder glasflaskor, och fyller ut eventuellt tomrum med glaskulor.
 
Tetenal har en skyddsgas, Protectan, som man fyller delvis tömda flaskor med för att ersätta syret som behövs för oxidationen. Jag använder det till färgkemi. Till svartvitframkallare kör jag med enkla bälgflaskor som man klämmer ihop för att få ut extraluften.
 
jimh skrev:
Tetenal har en skyddsgas, Protectan, som man fyller delvis tömda flaskor med för att ersätta syret som behövs för oxidationen. Jag använder det till färgkemi. Till svartvitframkallare kör jag med enkla bälgflaskor som man klämmer ihop för att få ut extraluften.

Precis samma variant som jag kör med, men när min Protectanburk tar slut, tänker jag köra med vanlig gasol, som är samma sak fast billigare.
 
Plastflaskor som man klämmer luften ur, eller använder Protectan i, duger gott om man bara ska förvara vätskan kortare tid. Annars rekommenderar jag glasflaskor samt protectan. Glaskulor må var bra, jag har sett rekomendationer för det i böcker ända från 30-talet, men skyddgas är ju enklare och mindre slibbigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.