Förvaring av dia, hur?
Tror mig ha ganska stor erfarenhet av bild förvaring, främst dia. Försöker här dela med mig av detta, med några enkla tips.
1. Låt mig först säga att jag ännu inte hittat det optimala sättet att förvara dia, och kommer säkert inte att göra det under min tid.
2. Har prövat att förvara dem i allt från frysbox till normal rumstemp, cirkus 21 grader.
2.1.I frysboxen har jag ett hundratal dia som ligger ett å ett i aluminium polyetylen fickor där jag pressat ut så mycket luft som går och förseglat dem. Vad som händer vid långtids förvaring vet jag inte, det älsta är bara ~ 25 år. Vid koll, en gång om året, av referens är de som när bilden togs. Bökigt å "låst" men troligen bra med tanke på kemiska lagar å temperatur.
2.2 I rumtemp vet väl alla vad som händer?
2.3. I diamagasin/låda av plast verkar OK, OM dessa förvaras vid 15 grader plus minus (pm) 1 grad och RH under 40%, eller så konstant det går.
En form av kylrum eller vinkällare. Obs! ej tillsammans med vin, mögel risk! Bökigt och dyrt.
2.4. Av glasade-icke glasade är oglasade bäst vid enbart förvaring. Även om glaset skyddar mot repor och partiklar ger glas inpackningen stor risk för mögel å bakterie växt på sikt plus att man oftast får en hinna på glaset. Mao mindre bra, oglasat bäst.
2.5. Plast (vet att plast är ett slask ord) fickor/mappar i tex ett hängarkiv är från min erfarenhet bra. Lätt att få översikt, verkar inte påverka filmen, ordning via ett data program gör det lätt att hitta vad man söker. Mappar/fickor finns i transparant å mjölkvitt, i mullti/enbilds varianter.
3. Själv förvarar jag mina diabilder i transparanta hängmappar av mullti typ i egenhändigt tillverkade lådor i plywood å spånplatta, klädda med frysfoile på insidan. Har 4x5 i syra fria papplådor. Temperatur 15 grader pm 1 grad RH 37 - 42 %. Lyckligt lotta som jag är finns en "vinkällare" i huset jag bor. Vinet drack jag upp för 5 år sedan. Har oxå installerat ett elektrostatikt partikel filter (ozonfritt?) å en avfuktare.
4. Det kemiska åldrandet tillsammans med mögel, bakterier å repor är ju fienden. Historiskt har jag under 60 å en bit in på 70-talet fotat mycket med Agfa CT 18. En bra film då ?, men en magenta katastrof idag. Har dock klarat dockument bilder i PS och de viktigaste i frysen!.
5. Sist men icke minst, en skål med vatten, i de utrymme du förvara dina dia, ger mindre hinnbildning på glasade dia och jämnare RH. Juvelerare å liknande har oftast detta i sina skåp, kolla.
6. Digital förvaring har det skrivits kilometer om, å en sak är säker, vi lever i en föränderlig värld och diabildens framtiden är något oviss. De första CD jag brännde är idag "obrukbara" och då på endast 12 - 15 år!! Har förvarat dem i rumstemp. Troligen finns det bättre CD idag. DVD har jag bara prövat för video. Minnes kort å HDD är för nytt.
S/V film å glasplåtar verkar vra det som klarar sig bäst.
Glöm inte Murphys Law!
)