Annons

Förvaring av dia??

Produkter
(logga in för att koppla)

anderssonkri

Ny medlem
Jag undrar lite om hur man förvarar sina diabilder på ett bra sätt. För tillfället använder jag Gepe glasade ramar förvarade i Gepes "vanliga" diaboxar. Läste nånstans att en del har sina dia i plastfickor.

Är det ett bättre sätt eller mer för kortvarig förvaring?

Sen en fråga om ramar: Jag ramade om mina dia till glasade ramar (hade läst/hört att dom skulle skydda mkt bättre från damm, smuts etc). Nu har jag dock fått imbildning på vissa ramar, anledningen känner jag till...

Så vad är egentligen bäst för diat glaslös eller glasad ram???

Mvh
\Kristoffer
 
Jag gillar ramar med bara ett glas. Då får man både planhet och skydd, men inte heller mögelproblem.

Plastfickor är väldigt effektiva ur förvaringssynpunkt och lättare att bläddra i om man letar enstaka bilder. Jag har bara vissa serier i magasin - som vissa resor och läger.
 
Glaslösa ramar är enligt mig det absolut bästa...
Glasade kapslar in det som då får möjlighet att frodas där.. tex ett fingeravtryck på en diaruta bakom glas, blir ett fint nästan osynligt möggel som över tid påverkar originalet.....
Klart att diat ligger plattare och mer rätt bakom glas + att värmen och fläckten vid projektion inte blåser och direkt påverkar ett dia bakon glas...

Jag själv projicerar mina dia myyyycket sällan och jag förvarar dem i kategoriserade hängmappar
enligt tremasytemet...
Kom ihåg att bilderna skall förvaras mörkt, jämn fuktigthet, temperatur och utan att dem hanteras så mkt......

Mvh Niclas

Ps, Jag har ingen erfarenhet av "ettglas-ramar:)! men eftersom jag hanterar mina dias så sällan så finns det ju ingen vitts i att byta eller börja med nåt nytt,, Glaslöst = billigt också:)
 
Det finns en hel del skrivet om detta på FS, bla har David Elmfeldt skrivit en bra artikel.

Själv förvarar jag mina dia (ramade, glaslösa) i Tremasystems fickor TS 24HR och modulbox III. Aningen dyrt men bra. Går tex snabbt att med hjälp av ljusbordet hitta den bild man söker. Dessutom tvingas man plocka ihop bilder för varje diavisning vilket gör att man inte utsätter tittarna för bilder i arkivet som bara är intressanta för de närmast sörjande.



/Andreas
 
Jag har alltmer också gått över till glaslösa 3mm GePe-ramar. Billiga och bra. 2mm är för tunna och kan fastna.

Till tävlingar ramar jag om till dubbelglas för säkerheten och skärpans skull.
 
froderberg skrev:
Till tävlingar ramar jag om till dubbelglas för säkerheten och skärpans skull. [/B]


---Nu tävlar jag -nästan- aldrig med "konstnärliga i kreativitet skapade objekt" generellt eftersom det strider mot många mina värderigar men jag har läst att många inte önskar dia bakom glas.
Hur gör i då Magnus, och vad menar ni med skärpan??/Niclas.
 
Dia bakom glas är plana och buktar inte för värmen. Lättare att få skärpa över hela bilden. Dessutom slipper man fokusera om för varje bild.
 
froderberg skrev:
Dia bakom glas är plana och buktar inte för värmen. Lättare att få skärpa över hela bilden. Dessutom slipper man fokusera om för varje bild.


Ok. jag trodde att dessa regler var väldigt stränga, kanske bara är rekommendationer.

Visste inte att det fanns dubbelglasade ramar!
Vilken tillverkar dem? Gepe?

Tack för tips!/Niclas
 
froderberg skrev:
många tävlingar kräver dubbelglas för att slippa klagomål på repor och fingeravtryck.


---Ahaa, där ser man på:)!

---Kanske kommer tydligt fram att jag är mer än oerfaren av tävlande inom detta fag,,, lämnar nog över den staffetpinnen till annorlunda tänkande:)/Niclas.

Ps, Jag har tävlat med bilder, kommer nog att göra det igen av ngn orsak(er), även om det bjuder mig ruskigt emot:)
 
Förvaring av dia, hur?

Tror mig ha ganska stor erfarenhet av bild förvaring, främst dia. Försöker här dela med mig av detta, med några enkla tips.

1. Låt mig först säga att jag ännu inte hittat det optimala sättet att förvara dia, och kommer säkert inte att göra det under min tid.

2. Har prövat att förvara dem i allt från frysbox till normal rumstemp, cirkus 21 grader.

2.1.I frysboxen har jag ett hundratal dia som ligger ett å ett i aluminium polyetylen fickor där jag pressat ut så mycket luft som går och förseglat dem. Vad som händer vid långtids förvaring vet jag inte, det älsta är bara ~ 25 år. Vid koll, en gång om året, av referens är de som när bilden togs. Bökigt å "låst" men troligen bra med tanke på kemiska lagar å temperatur.

2.2 I rumtemp vet väl alla vad som händer?

2.3. I diamagasin/låda av plast verkar OK, OM dessa förvaras vid 15 grader plus minus (pm) 1 grad och RH under 40%, eller så konstant det går.
En form av kylrum eller vinkällare. Obs! ej tillsammans med vin, mögel risk! Bökigt och dyrt.

2.4. Av glasade-icke glasade är oglasade bäst vid enbart förvaring. Även om glaset skyddar mot repor och partiklar ger glas inpackningen stor risk för mögel å bakterie växt på sikt plus att man oftast får en hinna på glaset. Mao mindre bra, oglasat bäst.

2.5. Plast (vet att plast är ett slask ord) fickor/mappar i tex ett hängarkiv är från min erfarenhet bra. Lätt att få översikt, verkar inte påverka filmen, ordning via ett data program gör det lätt att hitta vad man söker. Mappar/fickor finns i transparant å mjölkvitt, i mullti/enbilds varianter.

3. Själv förvarar jag mina diabilder i transparanta hängmappar av mullti typ i egenhändigt tillverkade lådor i plywood å spånplatta, klädda med frysfoile på insidan. Har 4x5 i syra fria papplådor. Temperatur 15 grader pm 1 grad RH 37 - 42 %. Lyckligt lotta som jag är finns en "vinkällare" i huset jag bor. Vinet drack jag upp för 5 år sedan. Har oxå installerat ett elektrostatikt partikel filter (ozonfritt?) å en avfuktare.

4. Det kemiska åldrandet tillsammans med mögel, bakterier å repor är ju fienden. Historiskt har jag under 60 å en bit in på 70-talet fotat mycket med Agfa CT 18. En bra film då ?, men en magenta katastrof idag. Har dock klarat dockument bilder i PS och de viktigaste i frysen!.

5. Sist men icke minst, en skål med vatten, i de utrymme du förvara dina dia, ger mindre hinnbildning på glasade dia och jämnare RH. Juvelerare å liknande har oftast detta i sina skåp, kolla.

6. Digital förvaring har det skrivits kilometer om, å en sak är säker, vi lever i en föränderlig värld och diabildens framtiden är något oviss. De första CD jag brännde är idag "obrukbara" och då på endast 12 - 15 år!! Har förvarat dem i rumstemp. Troligen finns det bättre CD idag. DVD har jag bara prövat för video. Minnes kort å HDD är för nytt.
S/V film å glasplåtar verkar vra det som klarar sig bäst.

Glöm inte Murphys Law! :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.