Annons

Förvarat kameran i svalt utrymme, är den förstörd!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesslagirl

Aktiv medlem
Jag har haft min kamera förvarat i ett rum som saknar värme, det går aldrig ner på minusgrader men det är extremt svalt/kallt där inne.
Har börjat märka att kameran visar mer brus än vanlig + att den registrerar bilder extremt sakta.
Har jag förstört den?
 
Jag har haft min kamera förvarat i ett rum som saknar värme, det går aldrig ner på minusgrader men det är extremt svalt/kallt där inne.
Har börjat märka att kameran visar mer brus än vanlig + att den registrerar bilder extremt sakta.
Har jag förstört den?

Bruset ökar när sensorn blir varm, inte när den blir kall.

Kalla batterier kan ge sämre prestanda.

En kamera tåler väldigt många minusgrader. Det enda som brukar hända är att skärmen kan fungera sämre. Men den återhämtar sig i värme.

I bruksanvsingen brukar det stå ner till 0 grader. Men det betyder bara att tillverkaren inte kan garantera all prestanda i minusgrader.
 
Det är högst osannolikt att du har förstört kameran genom förvaring i kyla, kameror klarar i allmänhet mer än vi tycks tro. Inte heller borde du ha mer brus än tidigare, om du inte har lyckats få fläckar på sensorn (vilket dock ser ganska annorlunda ut mot vanligt brus). Elektronik i allmänhet mår närmast bra av kyla så det bör inte heller vara något problem. Det enda som direkt påverkas negativt av köld är bildskärmen som blir lite långsammare i kyla (de flytande kristallerna stelnar), men problemet försvinner av sig själv när kameran blir varm igen (lämnar inga skador efter sig).

(Inte snabb nog...)
 
Vad kan det påtagliga bruset komma ifrån då? Känns som att den under senare tid har visat mer brus vid iso 400 och uppåt. Eller visas brus mer så fort man underexponerar?
 
Vad kan det påtagliga bruset komma ifrån då? Känns som att den under senare tid har visat mer brus vid iso 400 och uppåt. Eller visas brus mer så fort man underexponerar?

Japp, det blir brusigare om man under exponerar och brus synns mer i låg än högdagrar (Mer i mörka partier).

Det är därför många rekommenderar att man ska exponera till höger i histogrammet dvs försöka exponera så rikligt som möjligt utan att bilden ramlar över högerkanten av histogrammet. Sen får amn dra ner exponeringen i efterbehandlingen. Funkar kanske som tumregel men det finns undantag som alltid.
 
Kylan borde inte ställa till några problem för din kamera, men akta dig för fukt. Kalla utrymme kan vara fuktigare än uppvärmda och fukten kan göra att metaller och elektroniken angrips av korrosion. Objektiv kan också lida av fukt. Då så länge det är ett tort kallt rum är allt OK.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.