Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvara objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)
hazard skrev:
Vissa specialobjektiv bör få sig en dos solljus för att inte få gula linser. Om de förvaras i mörker ett antal år kan de behöva stå i ett fönster ett par månader för att bli genomskinliga igen. Men det gäller bara vissa väldigt speciella objektiv och inget att direkt oroa sig för.

/Andreas

Har faktiskt ett äldre Canon fd 35mm f2 med konvex frontlins, där någon av linserna har gulnat. Ska prova att lägga det i ett fönster där det kan ligga ostört i vinter, får hoppas på det bästa.

Tack för tipset!

/Mattias

Får komma ihåg att kolla så att det inte blir för varmt i fönstret...

Taget från: http://members.aol.com/xkaes/5012.htm

"Make sure the lens is not exposed to direct sunlight as the heat can cause the internal lubricants to migrate. Depending on where you live, the yellowing will take a few weeks to a few months to disappear."

OK, för min del så gäller bara frågan bara
Pentax objektiv 1975 och nyare.
Har en del äldre K och M som tex
M 50/1.2 eller M85/2 eller K200/2.5 som ofta kan
ligga många år.
Men även nyare FA50/1.4 eller FA STAR objekiven.

Är vi då överens om att de skall förvaras torrt och
stående med båda locken på och på frontlinsen.
Och att bländaren skall vara så stängd som möjligt.

Är det bara i "fokus" funktionen som det kan vara
"smörja/olja" som kan rinna ?
Vet ni om något Pentax objektiv har "smörja/olja"
på annat ställe så det ev ska ligga eller stå på bajonett ?

Mvh
///Kjelle

Det låter som ni bara "förvarar" era gluggar. Är det inte bättre att ibland ta ut dem i friska luften och bränna av några exponeringar? ;-))

Kamerabyte eller att man har köpt på sig mer än 4-5 objektiv. Nästan garanti då att någon/några bara blir liggande.

Jag tror också att objektiv mår bäst utav att användas. De är väl inga prydnadsaker?

Så själv bekymrar jag mig inte så mycket hur jag ställer/lägger objektiven. Så stadigt o säkert som möjligt är det som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar