Annons

Förvara objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
När man har objektiv stående i många år,
hur ska man förvara dom:
Stående eller liggande ?
Om stående isåfall på bajonetten eller ?

Och ska bländaren vara helt öppen eller stängd ?

Mvh
///Kjelle

Senast ändrad:
imtkjlu skrev:
När man har objektiv stående i många år,
hur ska man förvara dom:
Stående eller liggande ?
Om stående isåfall på bajonetten eller ?

Och ska slutaren vara helt öppen eller stängd ?

Mvh
///Kjelle

Slutaren? Är det kamera eller objektiv du skall förvara?

Objektiv har jag hört skall förvaras med kamerainfästningen uppåt.

Bajonetten nedåt för att förhindra "smörja" att vandra ned mot bländarlamellerna & klibba ihop dem.

Så har jag lärt mig & alltid gjort.

//Larsa

.Z. skrev:
Bajonetten nedåt för att förhindra "smörja" att vandra ned mot bländarlamellerna & klibba ihop dem.

Tvärt om. Bländaren sitter närmare bajonetten än fokus-gängorna där all smörja finns. Jag har själv tvingats rengöra en gammal Chinon-glugg som hade stått i solen och blivit så varm att smörjfettet från gängorna hade runnit ned på bländarlamellerna, så jag har handgriplig erfarenhet. Att sätta ihop igen var ett pilljobb som jag inte råder nån annan att göra. Detta dock sagt med viss reservation för olika objektivkonstruktioner och att jag talar om objektiv med manuell fokus.

imtkjlu skrev:
Och ska bländaren vara helt öppen eller stängd ?
Max nedbländat torde vara bättre i längden eftersom det belastar returfjädern minst (returfjädern spänns när man öppnar upp). Det är ju returfjädern som drar ihop sig och bländar ned från max-öppet (när gluggen är monterad på huset) till inställt värde när man "trycker av".

.Z. skrev:

Det beror väl på i vilken ände på objektivet smörjan befinner sig ursprungligen.

Se till att de står torrt, någorlunda dammskyddat och inga extrema temperaturer.

Men som med alla mekaniska mojänger så tror jag att de mår bäst av att användas.

Vissa specialobjektiv bör få sig en dos solljus för att inte få gula linser. Om de förvaras i mörker ett antal år kan de behöva stå i ett fönster ett par månader för att bli genomskinliga igen. Men det gäller bara vissa väldigt speciella objektiv och inget att direkt oroa sig för.

/Andreas

steelneck skrev:
Tvärt om. Bländaren sitter närmare bajonetten än fokus-gängorna där all smörja finns.

Då ber jag om ursäkt, jag som alltid förvarat objektiven som jag skrev efter att ha lärt mig det nångång för länge sedan...

//Larsa

.Z. skrev:

//Larsa

Det kan vara bra att ha objektivlocket på också. Så fort jag tar av locket blir det en massa smörja på negativ och sensor.

steelneck skrev:

Max nedbländat torde vara bättre i längden eftersom det belastar returfjädern minst (returfjädern spänns när man öppnar upp). Det är ju returfjädern som drar ihop sig och bländar ned från max-öppet (när gluggen är monterad på huset) till inställt värde när man "trycker av".

Det tycker jag också låter vettigt men om man ser på mina Minolta objektiv så är bakre locket konstruerat så att bländaren hamnar på max öppet...varför?

/b

b.simonson skrev:
Det tycker jag också låter vettigt men om man ser på mina Minolta objektiv så är bakre locket konstruerat så att bländaren hamnar på max öppet...varför?

Jag gissar (OBS gissar) att minoltan har en pigg som trycks in så att bländaren öppnas. I såna fall har det nog rent praktiska anledningar eftersom locket då kan göras tajtare/mindre. Tillverkaren tänker nog mest på användningspraktiska detaljer, inte att grejjorna inte skall användas och ligga i förvar under så långa tider att fjädrar börjar mattas.

Men som sagt, detta är rena spekulationer och Minolta har jag inga som helst erfarenheter av.

Om det nu är ett problem med "rinnande" smörja, är det då inte bättre att låta gluggen ligga ner?
*Finns säkert en förklaring, men jag blev nyfiken*

hazard skrev:
Minoltas MC-Rokkor 58/1.2 hade sådant glas, liksom 50/1.4 och 28/2.5.
http://members.aol.com/xkaes/5012.htm
/Andreas
Det var som tusan, jag trodde det mest var Pentax som använde det glaset. Enligt den där sidan har jag ägt ett toriumobjektiv, MC Rokkor 58/1,4. Märkligt att det hade klarat sig utan att gulna med tanke på att det stått oanvänt i bergis tio år innan jag fick det.

Enligt http://photonotes.org/cgi-bin/view.pl?letter=r så använde även Kodak Leica och Canon Torium-glas.

Pentax hade det i Super-Takumar 50/1.4 samt i en del objektiv till 6x7.

Eventuellt hade Canon det i FD 35/2 (jag skall kolla när jag kommer hem om min är gul)

Tydligen började man använda Torium på 30-talet och slutade inte med det förren på 80-talet.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar