Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förvara 120film

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
hur förvarar ni mellanformatsfilmen mellan exponering och framkallning? den är ju inte kapslad på samma sätt som 135 så det måste ju vara mörkt(?)..
 
Klistrar fliken och förvaras i väskan tills man kommer hem. Väl hemma läggs rullarna i mörkrummet i väntan på framkallning. Om jag vet med mig att det kommer ta mer än 3 veckor innan framkallning läggs de i kylen.

Har du klistrat fliken så skall det vara ljustätt.
 
oj, jasså, det räcker alltså. hur menar du klistrat då? funkar det att säta en tejpbit över änden eller? men detta kan man göra i ljus alltså (även om man kanske undviker direkt solljus)? och sedan kan man förvara dom någorlunda ljust eller?
 
Det finns en "tejp" i slutet av papperet på rullarna ju. Bara att slicka och fästa. Sen ser den lika ut som innan du exponerade den (fast rullad från andra hållet då)

Jag förvarar alltid i kylskåp från det jag kommer hem till framkallning.
 
Jag brukar ha exponerade 120 rullar lite överallt, utom i frysen där de kanske borde vara. Ibland blir rullar liggande i någon låda, påse eller bokhylla i åratal, och jag har aldrig sett någon kvalitetsförlust, slöjning eller ljusskadade kanter. Kort sagt, oroa dig inte, klistra ihop rullarna med klisterremsan när du tar ut filmen ur kameran och tänk på något roligt istället.
 
Jag har just framkallat ett par rullar Ilford FP4 som har legat i en låda sedan 1983. De hade lite grann slöja, men inte så mycket att det var några som helst problem. Däremot fanns det tydliga ljusspår längst med kanterna, men de inkräktade inte på själva negativet.

Jag körde dom i Rodinal 1+50 20° 15 minuter.

I morgon skall jag köra några rullar Kodak TMY400 som legat och mognat sedan 1989. Jag har ännu inte bestämt mig om det skall bli Rodinal eller TMax soppa.

-- MW
 
Om du skaffar Rollei R3 film i 120-format, kommmer dom i mycket användbara "tuber" av plast. Jag har alltid med två st sådana och tar inte bort de exponerade filmerna förrän jag lämnar dem till framkallning. Tuberna är så väl konstruerade att inget ljus kommer dit åtminstone. Sedan brukar jag nog också sätta lite extra tejp kring den exponerade, in case ...
 
coolt, är bara förvånad hur de kan klara sig så bra genom att man bara tejpar i ändarna, så papparet skyddar helt.
 
judas skrev:
coolt, är bara förvånad hur de kan klara sig så bra genom att man bara tejpar i ändarna, så papparet skyddar helt.
Japp

Och det är därför väldigt viktigt att man laddar filmen på rätt håll annars blir det ingenting.

Undrar hur jag vet det...
 
Erik Schalin skrev:
Japp

Och det är därför väldigt viktigt att man laddar filmen på rätt håll annars blir det ingenting.

Undrar hur jag vet det...

och ser till att filmen matas fram korrekt - annars blir det häller inget.

Undrar hur jag vet det... :)

BAW
 
Felkällorna växer exponentiellt med formatets storlek...

Småbild = inte så många potentiella fel.

Mellanformat = många potentiella fel.

Storformat = så många potentiella fel att man ska vara j-igt glad om det blir en bild överhuvudtaget.

18x24 = Jösses..!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.