ANNONS
Annons

Förvärv av bildrättigheter - vad menar dom?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej

Jag har deltagit i en fototävling. Det var Pripps "Blå stunder"

Nu har min bild gått vidare till en av 12 som skall få vara med i en kalender (jag får ersättning för detta).

Jag undrar lite över en formulering i deras avtal som jag skall skriva på - vad det innebär för mig och mitt eget användande av bilden i fortsättningen:

1. Förvärv av bildrättigheter
Carlsbergs förvärvar för all framtid av Bildinnehavaren samtliga rättigheter till bild med beteckningen …………………..

Kan någon vara snäll och förklara för mig vad det är jag skriver under på här?

/mvh Catarina Magnusson

Låter riktigt suspekt tycker jag, kan väl ändå inte vara i enlighet med lagen? Hoppas någon med mer juridisk kunskap kan reda ut det här. Har sett liknande formuleringar i andra tävlingar och det har gjort att jag avstått ibland.

Grattis Catarina!!! Hoppas bara att du får bra betalt, för det dom försöker göra är väl helt enkelt att sno åt sig rätten att själva bestämma över din bild. Så om bilden är bra (vilket jag förmodar) och du ger dom en högupplöst kopia eller originalet (vilket jag inte skulle göra utan vidare) så kommer vi nog att få se din bild på diverse affisher och i tidningsreklam framöver.

/Mats

Hej Mats!

Tack.

Jag får 800:- i ersättning för bilden.

Och en högupplöst kopia har dom redan, för den har hängt på en utställning i sommar. Då fick jag ju ingenting - inte ens själva tavlan - som jag skrev och frågade efter.

Jag vet inte om 800:- är bra eller dåligt, men så mycket har jag aldrig fått för någon bild förut och alla pengar är ju välkomna ;)

Det är skitlite pengar ur ett proffesionellt perspektiv. Men jag skulle vara med bara för att jag tycker det är kul att se min bild.

Så här skriver kvinnan från Carlsberg i sitt mail:

Vi tycker att det skulle vara väldigt roligt att få använda Din bild/bilder igen och hoppas att Du vill vara med. Som ersättning erbjuder vi dig 800 kronor/bild (ev skatt betalas av Dig).

-------

Jag tycker i och för sig att det känns lite futtigt jag också. När skatten är dragen så blir det ju inte så mycket kvar...

Fast hon skriver ju ERBJUDER och då kanske det är förhandlingsbart?

/Catarina

Värsta scenariot (det är alltid oklart exakt vad en kund menar med ”asamtliga” rättigheter) är att inte ens du själv får använda bilden till någonting. Inte på din egen webbsida, inte lägga upp den på fotosidan.

Carlsberg tar över rätten att få publicera din bild varsomhelst och (nästan) hursomhelst. De får sälja den vidare till andra och du får inte ett öre i ersättning.
Det enda de inte får göra är att använda bilden på ett sätt som kränker dig som upphovsman eller hävda att någon annan skapat bilden.

Och visst är det fullt lagligt, att ingå dåliga avtal har aldrig varit förbjudet.

800:- är helt ok som ersättning för att vara med i slutdelen av en tävling. Det är riktigt dålig ersättning om bilden skall användas för annonser eller TV-reklam.

En bild som skall publiceras en gång (i litet format) i en annons med en upplaga av runt 100000 brukar kosta en reklambyrå mellan 2000-5000 kronor beroende på hur fantastisk den är. Plums moms...

Senast ändrad:
camag skrev:
Hej Mats!

Tack.

Jag får 800:- i ersättning för bilden.

Och en högupplöst kopia har dom redan, för den har hängt på en utställning i sommar. Då fick jag ju ingenting - inte ens själva tavlan - som jag skrev och frågade efter.

Jag vet inte om 800:- är bra eller dåligt, men så mycket har jag aldrig fått för någon bild förut och alla pengar är ju välkomna ;)

Det beror på hur dom tänker använda bilden, men om den hamnar på en reklamaffish eller i en tidningsannons i stor upplaga, så kommer dom väldigt billigt undan. Gissar att det 10-dubbla är vad de får betala till en bildbyrå.

Visst är det kul och smickrande att få sin bild utvald, men å andra sidan.... om bilden verkligen är bra, så borde de även ha råd att betala marknadsmässigt för den. Jag tycker det är fullt av stora företag att lura folk på det här sättet. Och det fula är ju att om du nekar att ge dom rättigheten till bilden så plockar dom säker bara en annan bild och du går miste om 800 kr.
Ett svårt avgörande.

Hej Catarina!

Jag har också fått det avtalsförslag du har fått. Jag har skickat frågan till Staffan Teste. Vi får se om han har tid att svara innan den 12/12 som är den dag då påskrivet kontrakt ska vara inskickat.

Jag tycker personligen att det ser lite suspekt ut. Vad menas med "Alla bildrättigheter"? Jag hade känt mig lugnare med en kontraktsformulering typ "fri användningsrätt under all framtid".

Betalningen ser jag som ok om det bara hade handlat om en kalender. Men om bilden dkulle dyka upp på som helsidesannons efteråt skulle jag känna mig litet blåst.

/Ravi

Jag kom på att vår vän Jeppe har en prislista på sin hemsidan. En titt på den ger kanske en bra idé om hur mycket man får för 800 kr.
Priser (hoppas det är ok att jag länkar till din sida Jeppe).

Lägg märke till att dessa priser avser "rätt att använda bild". Ska man dessutom ha "exlusiv rätt" eller som i ditt fall fullständigt överta rättigheterna så blir nog priserna de dubbla eller mer.

Ganska vanligt sätt av företag att göra på detta sättet. Dvs de har en bildtävling och skriver att deltagern medger till fri publicering. Otroligt dålig stil av företaget i fråga samt att det även dödar lite av marknaden för de som lever på foto.

Ravi skrev:

Jag tycker personligen att det ser lite suspekt ut. Vad menas med "Alla bildrättigheter"? Jag hade känt mig lugnare med en kontraktsformulering typ "fri användningsrätt under all framtid".

Betalningen ser jag som ok om det bara hade handlat om en kalender. Men om bilden dkulle dyka upp på som helsidesannons efteråt skulle jag känna mig litet blåst.

/Ravi

Åh vad jag håller med dig!

Hoppas att Teste hinner svara på din fråga - och jag hoppas också att du kan tänka dig att dela svaret med mig?

/catarina
som börjar tveka lite nu...

Ravi skrev:
Hej Catarina!

Jag har också fått det avtalsförslag du har fått. Jag har skickat frågan till Staffan Teste. Vi får se om han har tid att svara innan den 12/12 som är den dag då påskrivet kontrakt ska vara inskickat.

/Ravi

Det är just det som avses.
Carlsberg får alltså använda bilden till i princip vad dom vill för all framtid.
Vill dom ha den på samtliga ölburkar så är det helt i sin ordning.
Eller i TV-reklam, eller i tidningsreklam, reklamposters, trycksaker osv.
Det kanske blir deras nya "logga"...

Visar tex Silja Line intresse av att använda bilden i sin marknadsföring så kan Carlsberg sälja bilden till dom utan att du får någonting för det.

Du ger alltså upp alla rättigheter utom möjligen den rent ideella rätten som jag är osäker på om man kan skriva över.

Hur som helst är det helt lagligt och ni avgör själva om ni vill sälja bilden för 800kr eller om ni vill låta bli.
Hur som helst är det bra reklam för er själva så jag hade nog som amatör skrivit på och inkasserat 800kr minus inkmstskatt.

Carlsberg kanske hör av sig till våren och undrar om ni kan ta fler bilder i samma stil och då få normal ersättning för den.

Grattis Catarina, det måste kännas upplyftande att ha kommit med. :)

Angående villkoren. Jag skulle acceptera i detta fall även ett fjuttigt belopp som 800kr, då det skulle innebära en vacker fjäder i hatten. Kul att nämna i sina referenser att man haft en bild med i ett så pass stort och välkänt företags reklam.

Visst, det skulle aldrig ha suttit fel med en fet ersättning, men nu är det så med tävlingar att man brukar inte tjäna mycket ekonomiskt av att vinna en, men väl prestigemässigt. Vilket inte heller är fel, tvärtom, då det i ett längre perspektiv kan generera även pengar. Se det som reklam för dig som fotograf, helt enkelt, det skulle jag göra. Jag skulle inte tjata på mer pengar och bättre villkor och riskera att bli utesluten. Villkoren antar jag ändå att ni fick ta del av innan ni lämnade in bilderna?

MVH!
-Eero

Grattis Catarina!.......men..

...

Jag personligen hade aldrig skrivit under det avtalet för den lilla ersättningen. Har du kommit så långt så bilden ev kan vara med i en kalender så är säkert bilden väldigt bra och 800kr känns lite som ett skämt i sammanhanget för att de ska få alla rättigheter till bilden.

Eeros skrev:

Jag skulle inte tjata på mer pengar och bättre villkor och riskera att bli utesluten. Villkoren antar jag ändå att ni fick ta del av innan ni lämnade in bilderna?

MVH!
-Eero
Jag håller inte med... varför ge sig så lätt. Att delta i en tävling och vinna ett pris är en sak, men att fulltändigt ge upp rättigheterna utan vidare för en bild som är så bra att man vinner en tävling med den... nä, inte utan att åtminstonde göra lite motstånd först!

Man kan ju i alla fall påpeka att både ersättning och villkor är åt helv..te för dåliga innan man godkänner.

Senast ändrad:
Men...
jag gissar, som någon redan sagt, att om jag gör motstånd - finns det andra som står på kö och lyckligt tackar och tar emot...

...så vad tjänar jag på ge dem lite motstånd?

Då missar jag antagligen alltihop.

Det är vad jag tror.

/Catarina

camag skrev:
Men...
jag gissar, som någon redan sagt, att om jag gör motstånd - finns det andra som står på kö och lyckligt tackar och tar emot...

Det är vad jag tror.

/Catarina

Förmodligen, om nu inte din bild är helt perfekt för deras reklamkampanj och dom därför inte vil vara utan den.

Sannolikt finns det en handfull andra foton som dom väljer istället.

camag skrev:
Men...

Det är vad jag tror.

/Catarina

Ställ dig fråga om vad du KAN gå misste om, när du ger ifrån dig bildrättigheterna.

Maxell skrev:
Jag håller inte med... varför ge sig så lätt. Att delta i en tävling och vinna ett pris är en sak, men att fulltändigt ge upp rättigheterna utan vidare för en bild som är så bra att man vinner en tävling med den... nä, inte utan att åtminstonde göra lite motstånd först!

Även om motståndet gör att man blir betraktad som obekväm och blir aldrig mer frågad för fler foton? Då tror jag att man förlorar mer ekonomiskt på det, än vinner. Det är ändå så pass svårt för en fotograf som ännu inte är "erkänd", att få fram sina bilder att en rejäl fjäder i hatten aldrig är fel.

Dessutom är den bilden ändå redan "förverkad" på ett sätt, om Pripps publicerar den i sin kalender; vem skulle köpa den när ett stort företag redan använt den? Alla vill ju ha unika bilder, inte bilder som de redan sett.

Jag tror nog att Catarina klarar av att ta nya lika bra bilder, som "ersätter" den här bilden. Ser man på saken så, så har hon inget förlorat, tvärtom, vunnit mycket i prestige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar