Annons

Försvarsmakten vill ha mina bilder - gratis.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skänker också bort bilder. Men bara till ideell verksamhet eller ideella föreningar, dvs då verksamheten inte har någon som helst avlönad personal. Men försvarsmakten har pengar att betala med och då finns INGEN anledning att göra något gratis.

Att man ställt upp och gjort värnplikt för en billig lön är ingen anledning att göra gratisjobb åt försvarsmakten.

Allt beror väl på. Jag tycker att det är svårt att vara så kategoriskt att man aldrig ska ge bort något.

Om jag tagit några bilder på polarna under lumpen och tycker att de platsar i en minnesbok. Varför ska jag nödvändigtvis ha betalt då? Det är kanske mest kul om de kommer med? Därmed inte sagt att Calle inte ska ha betalt, men det beror ju på.

Om jag känner för att bjuda på något så gör jag det. Hittills har jag mest vunnit på det.

Självklart ska man inte hålla stenhårt på det här med betalning, jag skulle aldrig få för mig att ta betalt av en kompis som varit nöjd med en bild jag tagit under mitt iniativ (Mao då denne sjäv inte beställt ett fotouppdrag av mig), men så är ju inte fallet nu. Tanken är dock väldigt god, jag hade *(Om jag själv varit en av lumpkompisarna) uppskattat om trådskribenten gjorde en minnesbok som lumpkompisarna fick. Men det är ju varken fotografens eller kompisarnas iniativ, det är Värnplikten som vill använda dem i sin marknadsföring för att rekrytera folk till lumpen.

*Edit

Senast ändrad:
Självklart ska man inte hålla stenhårt på det här med betalning, jag skulle aldrig få för mig att ta betalt av en kompis som varit nöjd med en bild jag tagit under mitt iniativ (Mao då denne sjäv inte beställt ett fotouppdrag av mig), men så är ju inte fallet nu. Tanken är dock väldigt god, jag hade uppskattat om trådskribenten gjorde en minnesbok som lumpkompisarna fick. Men det är ju varken fotografens eller kompisarnas iniativ, det är Värnplikten som vill använda dem i sin marknadsföring för att rekrytera folk till lumpen.

Jag håller med om att Calle ska ha betalt i detta fall.

Tack för alla svar. Jag har alltid sett till att ha tillstånd när jag fotat, jag har sett till att inte fota inne på regementsområdet. Mina befäl hade inget emot att jag fotograferade när vi var ute i fält. Vid avslutningsmiddagen visades mina bilder upp för hela bataljonen och befälen och jag fick positiv respons. så att jag begått något brott känns det inte som.

Men som sagt, det skulle kännas kul ifall bilderna fick publicitet, men samtidigt känns det fel att släppa bilderna gratis när syftet är att de ska marknadsföra försvarsmakten. Jag kräver ju ingen monstersumma, känns bara som en principsak.

Men som sagt, det skulle kännas kul ifall bilderna fick publicitet, men samtidigt känns det fel att släppa bilderna gratis när syftet är att de ska marknadsföra försvarsmakten. Jag kräver ju ingen monstersumma, känns bara som en principsak.

Och det bör du även förklara för dem. Lägger du bara upp det snyggt kommer nog allt ordna sig. Berätta för dem att du absolut ska ha ditt namn i bylinen, samt att du vill ha ersättning för ditt utförda arbete, precis som dem då jag antar att de inte jobbar gratis. Varför inte skriva "Foto: Namn Namn/Försvarsmakten"? (då du faktiskt lumpade under tiden).

Tack för alla svar. Jag har alltid sett till att ha tillstånd när jag fotat, jag har sett till att inte fota inne på regementsområdet. Mina befäl hade inget emot att jag fotograferade när vi var ute i fält. Vid avslutningsmiddagen visades mina bilder upp för hela bataljonen och befälen och jag fick positiv respons. så att jag begått något brott känns det inte som.

Låter som en bra inställning. Ring dem och förklara hur du vill ha det istället.

situationen är följande: Under min värnpliktstid år 2010 Fotograferade jag mig i princip genom hela lumpen. Mina bilder väckte mycket uppskattning hos en del befäl som senare föreslog att de skickade bilderna till Livgardets informationsenhet.

Nu, en månad efter muck ringer Livgardets informationsenhet upp mig och säger sig vilja använda mina bilder. De skickar även ett mail med ett dokument där jag ifall jag samtycker ska skriva på.

"Undertecknad ger härmed Livgardet tillåtelse att använda bilder tagna av mig, under mitt utbildningsår, i rekryteringsfrämjande syfte.

Jag medger också att bilderna kan publiceras i broschyrer utgivna av Försvarsmakten samt under webbplatsen www.forsvarsmakten.se/Livgardet
I de fall där fotografens namn inte framgår kommer det att stå ”Foto: Försvarsmakten”. Någon ersättning utgår inte."

Rent spontant så känns det ju fel att ge iväg en massa bilder till försvarsmakten som de ska använda i reklamsyfte utan att jag får någonting för det, eller är jag fel ute? Vad borde jag annars rimligtvis kunna kräva av dem?

//Calle

Hej Calle
Jag skulle normalt ta detta via mail och så, men jag tror det är bra om flera får lite insyn hur det fungerar.

För att ta en sak i taget nu. Jag känner inte till vad som eventuellt sagts eller kommit överens om tidigare så informera gärna om det finns ytterligare information som kan ha frammanat den text du fått från Livgardet.
Med det sagt så kan jag med min bakgrund svara på en rad olika frågor.
Hur du väljer att göra är precis upp till dig givetvis, och personligen uppmuntrar jag att ni frågar om hjälp om detta, t.ex. på platser som fotosidan. Dock glöm inte att "fråga" även Livgardet eller Försvarsmakten också. Det kanske har uppstått ett missförstånd som inte framkommer i texten du fått.

Jag tycker svaret du fått är lite märkligt (utifrån vad jag ser med den info jag sitter på nu) Det finns en policy inom Försvarsmakten som jag själv varit inblandad med att ta fram. Och jag vet inte om policyn gått fram överallt på förbanden. Jag håller med Magnus att detta är inte speciellt snyggt. Jag tar detta med mig som exempel på hur vi kan göra bemötandet mycket mer professionellt.

Försvarsmakten köper normalt idag inte bilder längre. Det händer, men väldigt sällan. Det har vart en del dåliga erfarenheter och det är enklare att låta bli helt enkelt. Just idag saknar vi ett färdigt system för att hålla reda på detta, men det håller vi på att ta fram, så vi får se under året här.
Helst (nästan alltid) så använder Försvarsmakten sina egna bilder tagna av anställda med uppgift att dokumentera, t.ex. informatörer och Combat Camera.

Calle, det är bra bilder du har tagit. Och vill du få ersättning för dina bilder så ska du kräva det. Sätt ett pris, gärna efter BLFs mallar. Du ska givetvis kunna kräva ditt namn på ALLA bilder. Jag vet inte varför de valt att säga som de gör angående det. Men det händer att namnet av en eller annan orsak inte kommer med när det väl är dags för tryck. Men det är också en av anledningarna till att Försvarsmakten helst inte köper andras bilder, med risk för att missa t.ex. "byline" motsv. Ägaren kommer då ofta snabbare än blixten in med en räkning på både den ena och andra summan. "Stora Försvarsmakten har ju säkert massor av pengar....." vissa chansar på ganska saftiga summor.
Vi är själva mycket måna om att när mediabolagen använder Försvarsmaktens bilder så kräver vi att de ska skriva korrekt byline. Och ja, det är ju lite sådär med det. TV4 valde tom. att en gång skriva "Bilder TV4" på videoklippen som visades primetime. Flera av de största tidningarna slarvar en hel. Så det händer överallt.

Oavsett, vill du Calle (eller någon annan för den delen) få stöd i frågan så kontakta mig så ska jag se till att du få komma i kontakt med Försvarsmaktens bildchef. Han kommer värna om fotografens rättigheter jag lovar. Och tillsammans med Livgardet så kommer detta att ordna upp sig om ni så önskar gå vidare. Vi är ett flertal som försöker se till att rätt ska vara rätt. Dina bilder kommer inte/ska inte användas så länge det INTE finns ett giltigt avtal. Dyker de upp ändå har Försvarsmakten gjort fel! Och ska givetvis betala ut skälig ersättning för det. Men om Livgardet kan policyn och skrivna regler så ska det inte hända.

Kan väl säga som så här också att "bjud" aldrig på några bilder till något formellt. Man vet aldrig vad som händer sen. Försvarsmakten ska inte ta emot bilder utan giltigt avtal. Inget avtal inga bilder, sådan är policyn. Vill man verkligen att ens bilder skall användas av Försvarsmakten så skall det skrivas avtal.

Slutligen, det har kommit en del svar här tråden. Vissa stämmer, vissa gissar väl lite väl mycket.
Detta med foto är yberknepigt. Framförallt nu när alla bär på en kamera.
Generellt, du kan fota som soldat eller sjöman så länge du har tillåtelse från ditt befäl att göra så. Skyddsobjekten är det fotoförbud på, men det handlar givetvis lite om "vad som på bilden" Det är mycket som kan vara skyddsobjekt där ute. Vissa skyddsobjekt som t.ex. örlogsfartyg går ju att fota när de är och tuffar omkring på havet. Går ju inte att hindra sådant. Det kan vara lite snårigt att veta när det är okej, och det är därför man måste fråga innan. Mycket är sunt förnuft. Inne på förbanden/regementet är det säkerhetsansvarige som avgör vad man får och inte får, även om nu t.ex. regementet som sådant är ett skyddsobjekt. Som sagt, fråga alltid.

Normalt ska ingen i efterhand KRÄVA något av någon som fotat t.ex. under sin värnplikt motsv. Såvida det inte klart bryter mot lagen. T.ex. fotat ett vapenförråd. Men då är det också ett polisärende, som ska skötas enligt konstens alla regler.
Kom ihåg att det precis som inom det civila hos t.ex. polisen finns en del okunskap om detta med foto och bildjuridik. Så bemöt det på rätt sätt om någon kräver något som går strid med regler eller lagar.
Militärer kan vara oförstående, men med tanke på arvet som finns med sekretess, hemligheter, kalla kriget, "En svensk tiger" etc. så är det egentligen inte så konstigt. Uppstår konflikt så be att få prata med myndighetens informationsavdelning motsv. Där brukar det alltid finnas någon som vet vad som gäller.

Hoppas jag fått med rätt meningar nu. Det är ju söndag och allt. :) Men iaf. om någon har några funderingar kring Försvarsmaktens hantering av bilder och/eller video så finns jag till förfogande. Jag kan kanske inte allt, men jag kan nog ta reda på det vid senare tillfälle. Alla lustigheter som dyker upp som rör Försvarsmakten och bilder är jag intresserad av.

/Kim
(Som i det här inlägget representerar Försvarsmakten och dess bildhantering)

Det finns fler som har fått bilder "stulna" av försvaret - jag hade några riktigt bra bilder som användes i reklam och varken namn eller ersättning - till slut orkar man inte bråka utan inser att försvarsmaken är okunnig, självbelåten, och allmänt inkompetent sekt. Jag blev en gång lärd att man inte skall bråka med dårar och gör bäst i att hålla sig ifrån dem - det är försvarsmaken i ett nötsakal det. ha inget med dem att göra, de bara stjäl dina bilder och hotar dig om du säger något om saken.

Acceptera förlusten och håll dig borta ifrån dårarna är mitt råd.

Det finns fler som har fått bilder "stulna" av försvaret - jag hade några riktigt bra bilder som användes i reklam och varken namn eller ersättning - till slut orkar man inte bråka utan inser att försvarsmaken är okunnig, självbelåten, och allmänt inkompetent sekt. Jag blev en gång lärd att man inte skall bråka med dårar och gör bäst i att hålla sig ifrån dem - det är försvarsmaken i ett nötsakal det. ha inget med dem att göra, de bara stjäl dina bilder och hotar dig om du säger något om saken.

Acceptera förlusten och håll dig borta ifrån dårarna är mitt råd.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet egentligen, då ditt inlägg innehåller allt annat än konstruktiv information. Men en sak som jag har lärt mig, är att pajkastning är låg nivå och bör undvikas på seriösa forum.
Tråkigt.

Jag står dock fast vid att om man kontaktar rätt avdelning/person inom Försvarsmakten (inte "försvaret" då det är fler myndigheter som ingår i "försvaret") så kommer man (idag) bemötas på rätt sätt och inte av dårar i en sekt.

/K

Skriv inte på ett avtal innan ersättningsnivån är avklarad. Självklart har dina bilder ett värde.
Man häpnar över deras oproffsiga agerande.

Nej, det är inte troligt och det är ju även möjligt att trådskaparen har haft tillstånd eller fotograferat där tillstånd inte krävs. Beroende på var det är så är det inte alls omöjligt att få tillstånd.

När jag gjorde lumpen (under yngre stenåldern, ungefär) så fanns ett fotolabb på regementsområdet som var avsett för användning av de värnpliktiga. Jag minns inte riktigt vad som gällde för själva fotograferandet, men jag har för mig att det räckte att man anmälde att man hade en kamera på området. Jag tog rätt mycket bilder och gjorde kopior i labbet åt bl.a. lumparkompisar.

När jag gjorde lumpen (under yngre stenåldern, ungefär) så fanns ett fotolabb på regementsområdet som var avsett för användning av de värnpliktiga. Jag minns inte riktigt vad som gällde för själva fotograferandet, men jag har för mig att det räckte att man anmälde att man hade en kamera på området. Jag tog rätt mycket bilder och gjorde kopior i labbet åt bl.a. lumparkompisar.

Det var nog inte ovanligt. Själv har jag jobbat som kvällslärare i foto på P7 Revingehed.

En annan sak

Vi pratar ju faktiskt om att bilderna ska användas i marknadsföringssyfte och vilka rättigheter som fotografen har. Men vad gäller för eventuella individer som förekommer på bilderna, modelrelease m.m. Är det OK att använda bilder på värnpliktiga/anställda inom försvarsmakten, bara för att de var i tjänst när bilderna togs????

Vi pratar ju faktiskt om att bilderna ska användas i marknadsföringssyfte och vilka rättigheter som fotografen har. Men vad gäller för eventuella individer som förekommer på bilderna, modelrelease m.m. Är det OK att använda bilder på värnpliktiga/anställda inom försvarsmakten, bara för att de var i tjänst när bilderna togs????

Reklamreglerna gäller inte för ideella organisationer och offentlig förvaltning så vitt jag vet.

Men man kan ändå ha vänligheten att fråga om lov. Killen som hatade lumpen vill väl knappast göra reklam för den. Fast nu när alla är anställda så får de väl vara lojala med jobbet...

Gratis bilder kan ju vara ok om det är en idéell organisation. Men försvarsmakten borde kunna betala för sig. Jag fattar inte alls hur de kan hoppas på gratis bilder. Jag skulle inte skriva på för allt i världen.

Dåså, någon var nyfiken på vad som hände sen. Efter en utdragen mailkonversation så kom vi fram till följande:

"Förstår om du vill ha betalt. I så fall gör vi så här: OM vi använder bilderna så kontaktar vi dig innan och betalar för rättigheterna. Tills dess ligger de i vila.
Vi har många bilder på SiB sedan tidigare och har ju en egen bildbank och Combat camera, så jag kan inte lova något. Men man vet aldrig... "

Jag räknar ju inte med att de faktiskt kommer använda mina bilder nu när de måste betala för dem. Men det låter ändå som en bättre överenskommelse och det känns mer rätt nu än innan. De verkar vara med på noterna och jag litar på att jag inte kommer se mina bilder någonstans nu utan att jag vet om det i förväg, annars blir det liv i stugan.

Det tycks även ha blivit något missförstånd i kommunikationen mellan infoavdelningen och mitt plutonsbefäl, då infoavdelningen felaktigt fått uppfattningen att de hade fått bilderna på mitt initiativ, men jag vet inte hur mkt sanning det ligger i det. Kanske vart det inte lika roligt längre när det inte var gratis. vad vet jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar