Annons

förstoringsoptik, bud

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag ska eventuellt få köpa ett rodagon 80/5,6
och ett schneider 50/2,8 ( vet ej ännu om det är ett componom eller eller ett componar, som är 6-linsiga respektive 4-linserna vad jag förstått)

jag skall föreslå ett pris men jag vet inte vad som rimligt. vill förstås prova att få det för ett bra pris men vill inte lägga värsta skambudet. vad skulle ni säga är ett mkt bra pris för dessa båda gluggar?

Jag tycker inte om när säljare vill att man ska lägga bud på grejerna. Jag vill ha ett pris, och därifrån kunna förhandla.

Det är svårt att ge ett förslag om man inte vet skicket, och om Schneidern är en Componon eller Componar. Det skiljer hundralappar mellan dem.

Det var inte någon av dessa som var slöjad?

Det "värsta" bud jag en gång gav var när en snubbe hade en annons för en Rolleiflex, den första modellen från 1929-32 i nästan nyskick. Han sa att han ville ha en tusenlapp för den, och att han redan hade en intresserad.

Jag svarade att det var lite synd, för jag hade kunnat ge 2000 kr för den. Då blev han lite tyst, och sa sen "Få se, vad har du för adress?"

Jag ångrade inte mitt bud på den, för denna kameramodell är mycket svår att hitta i bra skick. Den använder dock 117-film som inte finns längre. Men är man samlare så... ;-)

nä, det var inte nån av de som var slöjade. tror jag inte iallafall!
nej men det där med slöjad frågade jag mest för att jag ville veta vad det var, hur man kan se det osv.

jag har kikat på några andra grejor nu så jag får se hur jag gör.

men vad tycker du man ska tänka på när man tittar på optik? förrutom kolla slöja. finns det några andra vanlga "fel" på begagnad optik?

Förstoringsoptik är normalt oändlighetsprodukter.

Det sitter där det sitter i en mörk källare bortom alla kladdiga barnfingrar och utan den hänsynslöse kameraslängaren.

Leta efter repor(putsning), slag(tappat det), smuts och damm.

Nikons 50 mm som är nästan lika bra som ett rodagon brukar man få för från 750(billigt) till knappa tusenlappen.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar