Annons

Förstoringsgrad för olika kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy77

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite hjälp att förstå det här med förstoringsgrad. På min NEX med 18-55 kit-objektiv är närgränsen 25cm vid 55mm (82,5mm). Enligt uppgift ger det 0,3x förstoringsgrad.

Canons macroobjektiv, Canon EF 100/2.8 Macro USM ger 100mm och har en närgräns på 30cm och ger 1:1.

Vad blir förstoringsgraden på en Canon Powershot G15? Vid full zoom, 30,5mm (140mm) och närgräns 40cm.

Olympus XZ-2 objektiv zoomar till 112mm och har 30cm närgräns. Borde inte motsvara Canons macroobjektiv, alltså 1:1 förstoring? Kan jag tänka likadant kring G15?

Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga, men det finns det säkert många här på fotosidan som har. Däremot skulle jag vilja tipsa om att posta din fråga i forumet för fototeknik, eftersom den inte direkt har så mycket att göra med vilda djur, fåglar eller insekter: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=117

Du kanske får svar här också, men chansen till fler och bättre svar är större om den ställs på rätt ställe. :)

Går inte

Det går inte att säga bara utifrån brännvid och närgräns. Anledningen är att olika objektiv är konstruerade på olika sätt. Många objektiv har t.ex. mycket kortare brännvid när man närmar sig närgränsen. Jag kan ta ett exempel från systemkameravärlden. Jag har ett 70-300L med en närgräns på 120 cm. Detta objektiv har precis samma förstoring som canons 70-200 på samma närgräns och max brännvid. Anledningen är att på 70-300L-objektivet så minskar brännviden och är kanske i själva verket 170-190 mm vid närgränsen samtidigt som den är 300 mm om fokus är inställd på långt avstånd. Man måste med andra ord ta reda på detta genom att försöka få tag på tekniska specifikationer för den aktuella kameran/objektivet.

Betänk definitionen av förstoringsgrad: hur stor ett verkligt föremål är i en dimension jf med storleken på sensorn. Definitionen är alltså sensorstorleksoberoende.

Ta ett 100mm makro på FF med 20mp och 1:1. En insekt på 18mm täcker halva sensorn. Samma objektiv på 4/3 med 20mp vid 1:1 gör att insekten nu täcker hela sensorns längd men fortfarande är förhållandet 1:1. Nu skriver man ut bilder i samma dpi vilket ger samma storlek på bilden och nu blir insekten dubbelt så lång på bilden från 4/3 kameran med 1/4 av sensorytan (1/2 sensorlängden). Samma effekt som om man haft ett 2:1 makro på FF kameran.

På G15 har man vid fysisk brännvidd på 30,5mm en närgräns på 40cm. Även om objektivets konstruktion spelar in i bildvinkelberäkningen på korta avstånd skiljer det sig knappast med faktor 2 eller mer så man kan dra en jämförelse med t ex Canon 35/1,4 till FF. Canon 35/1,4 har en närgräns på ca 30cm och en förstoringsgrad på 0,18 vid det avståndet. Detta bör hamna nära den högsta förstoringsgraden för G15. Betänk dock att G15 har en sensor med en cropfaktor på mellan 4 och 5. Det gör att jf med FF med 12mp så blir bilden med samma dpi från båda kamerorna olika. På G15 kommer föremålet bli ca 4-5x större i en dinension så i tryck skulle föremålet med G15 ge samma storlek på föremålet som om en (0,18x4,5) 0,8:1 makro på FF. Den faktiska förstoringsgraden förblir dock 0,18 eftersom det är relationen mellan föremålets längd och storleken av den projecerad bilden på sensorn. Att sensorn beskär bilden påverkar inte förstoringsgraden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar