Vzzzzbx
Medlem
Har två förstoringsapparater i mörkrummet. En durst m670 B/W till 35 mm. Och en Kaiser vc60 jag fick från en gammal folkhögskola jag använder till mellanformat. Dursten funkar klanderfritt. Kaisern ger mig lite huvudvärk. Främst eftersom den har en tydlig ljus punkt i mitten av exponeringen. Dessutom är den väldigt ljus så även nedbländat till f16 är exponeringstiderna rätt korta. Saker och ting sitter dessutom lite halvlöst inne i apparaten.
Alt 1: Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Exponeringstiderna funderade jag på ett ND-filter eller liknande. Hur man löser problemet med ljusa punkten bra har jag inte klurat ut..
Alt 2: Någon som har och säljer, eller vet var man kan få tag i negativilägg för negativhållaren och kondensor för mellanformat till Dursten?
Tack på förhand! /Marcus
Alt 1: Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Exponeringstiderna funderade jag på ett ND-filter eller liknande. Hur man löser problemet med ljusa punkten bra har jag inte klurat ut..
Alt 2: Någon som har och säljer, eller vet var man kan få tag i negativilägg för negativhållaren och kondensor för mellanformat till Dursten?
Tack på förhand! /Marcus