Annons

Förstoringsapparat till 67-format.

Produkter
(logga in för att koppla)

John_Blund

Medlem
Hej! är sugen på att skaffa mig en pentax 67, men hur blir det med negget? Är det svårt att finna förstoringsapparater/neghållare som klara formatet? Det flesta apparater jag stött på går upp till 6*6...
 
Durst har också flera modeller som klarar 6x7. Det finns också apparater för 6x9. Leitz Focomat och Agfa Variscope. Båda med autofokus. Den senare borde du med all säkerhet kunna ragga upp till billig peng. Nackdelen är bara att den tar stor plats.
 
Optik till Focomat 1c

Urban: Ja, jag har använt Leitz Focmat V35 för småbild tidigare och de är ju väldigt behändiga, jag antar att Leitz Focomat 1c funkar minst lika bra, men den tar väl mycket större plats, eller? Och förresten vilken optik ska man använda på den för att köra 67?
 
105 mm brukar optiken till 6x9 vara. Oavsett fabrikat. Kan finnas undantag

Till Leitz stora apparater - är det inte Focomat IIc de heter - brukar objektiven hänga med. Till 6x7 funkar annars normalt sett El-Nikkor 5,6/80 bra. De ska teckna ut formatet, brännvidden säger inte allt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.